Joe Henry - The Gospel According to Water (2019)

Folk / Pop
Label: earMUSIC

1. Famine Walk (4:58)
  2. The Gospel According to Water (6:10)
  3. Mule (3:43)
  4. Orson Welles (5:43)
  5. Green of the Afternoon (4:17)
  6. In Time for Tomorrow (Funeral for Sorrow) (3:41)
  7. The Fact of Love (4:30)
  8. Book of Common Prayer (3:30)
  9. Bloom (3:38)
  10. Gates of Prayer Cemetery #2 (2:50)
  11. Salt and Sugar (4:47)
  12. General Tzu Names the Planets for His Children (3:12)
  13. Choir Boy (2:48)
avatar van Broem
Het nummer ‘Bloom’ is inmiddels te beluisteren op de diverse streamingdiensten (iig op Tidal) Nummer in lijn van zijn voorgaande albums. Opvallend frivool gitaartje en dat horen we bij beroeps droeftoeter Joe Henry niet zo vaak. Mooie hoes overigens

avatar van Juveniles
de eerste 7 nrs zijn nu te beluisteren op Henry's site, www.joehenrylovesyoumadly.com, met begeleidend schrijven van bevriende musici.

Juveniles schreef:

inmiddels ook nr 8 t/m 12...
na een paar luisterbeurten een groots en meeslepend album aan het worden; alleen choir boy kan de boel nog verknallen

avatar van Juveniles
Nope, Choir Boy verknalt het niet. Mooi slotakkoord met piano sax en klarinet. Okay, genoemde instrumenten had ik persoonlijk nog iets vaker willen horen, maar soit.
Is trouwens bij nader inzien niet helemaal waar, neem alleen maar Orson Welles.

avatar van koosknook
Imo een bijzonder sterk album van deze muzikale veteraan uit North Carolina (VS). Zijn stem kwam mij in het verleden regelmatig wat geforceerd over, maar daar is op dit album geen enkele sprake van. Sterker nog, hij zingt hier bijzonder ingetogen en geloofwaardig. De composities zijn, stuk voor stuk, sober maar wel zeer smaakvol uitgevoerd.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Joe Henry - The Gospel According To Water - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Joe Henry - The Gospel According To Water
Joe Henry keek de dood in de ogen, wat een sober, stemmig en melancholisch, maar ook een verpletterend mooi album oplevert dat behoort tot zijn beste werk

Joe Henry heeft een enorme staat van dienst als muzikant en producer, maar zeker zijn albums zijn niet in heel brede kring bekend. The Gospel According To Water verdient een beter lot, want wat is dit een mooi en bijzonder album. Joe Henry vreesde het afgelopen jaar voor zijn leven, maar het weerhield hem er niet van om een prachtig intiem album te maken. Het is een album met een verrassend sobere instrumentatie, die de doorleefde zang van de Amerikaanse muzikant perfect ondersteunt. The Gospel According To Water is een album om heel stil van te worden, maar ook een album dat steeds meer gevoel en schoonheid prijs geeft.

De Amerikaanse muzikant Joe Henry heeft sinds de tweede helft van de jaren 80 meer dan 15 albums uitgebracht, waarvan minstens de helft het predicaat meesterwerk verdient of hier dicht tegenaan schuurt en waarvan Civilians uit 2007 mijn persoonlijke favoriet is.

De erelijst die Joe Henry als producer heeft opgebouwd is nog veel langer en minstens net zo indrukwekkend. De Amerikaanse muzikant produceerde zoveel albums die ik onder mijn persoonlijke favorieten schaar dat het onbegonnen werk is om hier de belangrijkste te noemen en daarom beperk ik me tot één: The Forgotten Arm van Aimee Mann.

De albums van Joe Henry kunnen helaas lang niet altijd op brede aandacht rekenen, maar zelf sla ik er niet één over. Precies een jaar geleden werd bij Joe Henry kanker geconstateerd en in eerste instantie waren de vooruitzichten slecht. Joe Henry begon aan de opnames van The Gospel According To Water met het idee dat het wel eens zijn laatste album zou kunnen zijn, waardoor donkere wolken zich samenpakken boven zijn muziek.

Naar verluidt zijn de vooruitzichten inmiddels weer iets positiever, maar bij beluistering van The Gospel According To Water keren we weer even terug naar het zware jaar dat Joe Henry achter de rug heeft. Een gebroken hart en een naderende of gevreesde dood zijn over het algemeen een goede voedingsbodem voor goede muziek en ook The Gospel According To Water heeft absoluut geprofiteerd van de diepe dalen die Joe Henry door moest het afgelopen jaar.

Het levert een donker en meeslepend album op dat op dat op mij direct diepe indruk maakte. Joe Henry is als producer niet vies van het ruimhartig inkleuren van een album, maar The Gospel According To Water is een uiterst sober album. De meeste songs op het album hebben genoeg aan gitaarwerk en aan de zang van Joe Henry, terwijl incidenteel stemmige blazers en een piano opduiken.

De bijdragen van saxofoon, klarinet en piano zijn uiterst subtiel, maar bijzonder smaakvol en zorgen er voor dat het geluid van Joe Henry ondanks het beperkte instrumentarium warm klinkt. Hetzelfde geldt voor het gitaarwerk dat de ruimte fraai vult en de perfecte basis vormt voor de zang van Joe Henry.

Ik was altijd al gecharmeerd van de stem van de Amerikaanse muzikant, maar op The Gospel According To Water hoor ik nog wat meer emotie en doorleving, wat niet zo gek is al je je probeert voor te stellen in welke mate het leven van Joe Henry het afgelopen jaar op zijn kop stond.

De emotievolle zang en de sobere instrumentatie voorzien het nieuwe album van Joe Henry van een bijzondere en vaak indringende sfeer. Het is een sfeer waarin melancholie prominent aanwezig is, maar The Gospel According To Water verrast ook zo vaak met schoonheid dat je niet alleen verdrietig maar ook blij wordt van de intense muziek op het album.

Joe Henry behoort als producer tot de grootheden, maar ook als singer-songwriter kan hij al heel lang met de besten mee. Met The Gospel According To Water levert hij een album af dat behoort tot zijn beste albums en dat zegt wat. Het is een album dat liefhebbers van bijvoorbeeld Tom Waits zeer zal aanspreken en zo kan ik nog wel wat grootheden noemen. The Gospel According To Water is echter boven alles een Joe Henry album en ik hoop dat hij er nog flink wat mag en zal maken. Erwin Zijleman

avatar van Tonio
Ben een grote fan van Joe. Al zijn albums hebben een akelig hoog niveau, zowel de eerste paar van zijn wat meer Americana georiënteerde periode, als de albums daarna, waar hij meer de jazzy kant uitgaat.

Ben momenteel aan het luisteren, maar voor al zijn werk geldt dat de pracht en kracht zich pas ontvouwt na meerdere malen aandachtig luisteren.

Wordt dus vervolgd ...

avatar van Bartjeking
Poeh, blijkt maar weer dat uit ellende veel mooie kunst voortkomt. Schrok van het nieuws dat hij ziek was, hopelijk komt het allemaal goed. Heb hem in 2018 in londen zien spelen, liet een diepe indruk achter op me. Zijn muziek vergt aandacht, als je daartoe bereidt bent opent zich een mooie wereld.

avatar van popstranger
Onterecht onbekende artiest deze Joe Henry, alweer een mooie plaat. In een rechtvaardigere wereld zou de man minstens genoeg fans moeten hebben zodat er tenminste 1 van zijn songs vertegenwoordigt wordt in de tijdloze lijst die ons met de eindejaarsdagen elk jaar tegemoet waait op de radio.