Morrissey - I Am Not a Dog on a Chain (2020)

Label: BMG

1. Jim Jim Falls (3:44)
  2. Love Is on Its Way Out (3:14)
  3. Bobby, Don't You Think They Know? (5:46)

met Thelma Houston

4. I Am Not a Dog on a Chain (3:52)
  5. What Kind of People Live in These Houses? (3:41)
  6. Knockabout World (3:25)
  7. Darling, I Hug a Pillow (4:47)
  8. Once I Saw the River Clean (4:19)
  9. The Truth About Ruth (3:45)
  10. The Secret of Music (7:52)
  11. My Hurling Days Are Done (5:01)
Tijdens mijn eerste luisterbeurt valt met name het gebruik van autotune op. Op sommige momenten is het zo nadrukkelijk aanwezig, zoals op het einde van knockabout world dat het wel een artistieke keuze moet zijn in plaats van noodzaak.

avatar van Nevele
Ik lees de meeste reviews van (meestal) Britse bladen die dit album toch behoorlijk onderuit halen, maar daarin voornamelijk over de persoon Morrissey aan het spreken zijn, en niet over het album.
Nou vind ik dit persoonlijk zijn beste werk sinds You Are The Quarry. Ik ben blij dat hij wat meer aan het experimenteren met zijn stijl is geslagen, iet swaar ik denk dat Joe Chiccarelli wel eens verantwoordelijk zou kunnen zijn.
Ik kom in veel nummers, behalve natuurlijk duidelijk Morrissey, ook Depeche Mode (Once I saw the River Clean), Motown, Talking Heads en zelfs een beetje Lou Reed tegen.
Ik luister dit album met veel plezier, hoe gemeen, cynisch, optimistisch of (slecht)zelf-reflecterend Steven Patrick ook is.

Wat een heerlijke plaat weer van Morrissey! Ik moest bij de losse singles even wennen aan het jaren 80 geluid, ondanks dat ik groot liefhebber ben van jaren 80 muziek, maar inmiddels vind ik hem prachtig van voor naar achter. Wie maakt er nog zo'n vernieuwend album op die leeftijd!? Ik hoor er zelfs een beetje Dreampop in (What Kind of People live these Houses?).. Het gezeik over dat het niet net zo goed is als The Smiths word zo ik moe van, die bestaan al 35 jaar niet meer, get over it. Morrissey is relevant, zelfs nu nog. Hij heeft volledig z'n eigen sound en blijft maar goede muziek maken..

P.s. ook de albumcover mag er gewoon zijn!

Doet me weer niets, blijft een held natuurlijk. Zijn solodebuut en Quarry zijn echt goed, rest waaronder deze mwah, doet me niets meer, zo'n 3e nummer geen idee waarom.
Next please

avatar van kennie
MeesBowieFan1 schreef:
Om eerlijk te zijn was ik voor het verschijnen van dit album totaal onbekend met Morrissey, ondanks The Smiths in mijn top 10 lijst van artiesten staat.

Na zijn repertoire globaal wat geluisterd te hebben en na het luisteren van dit album is mijn eerste indruk als voglt:

Voorop staat dat Morrissey naar mijn mening het niveau van de band The Smiths absoluut niet haalt.
Ik geloof dat de meeste nummers kwalitatief goed zijn, maar de enorm politiek geëngageerde teksten die er tegenover staan maakt dit voor mij muziek die ik niet snel op zou zetten.
Dit komt omdat veel van zijn nummers, met name uit zijn nieuwste album, nogal drammerig op mij over komen. Niet omdat ik zijn politieke mening niet accepteer, maar omdat ik vind dat in zijn muziek de balans tussen zogenaamd de 'entertainment' en het 'maatschappelijke doel' van de artiest, zoek is.

Ik denk niet dat je Morrissey's discography globaal kan beluisteren en dan zo snel met deze mening kan komen vooral niet als je de Smiths goed vind? Welke albums heb je nog meer beluisterd als ik mag vragen?
En om on topic te blijven. Dit album van Morrissey is niet een van mijn favorieten. Er staan een paar uitschieters op zoals Once I Saw the River Clean maar dit is voor mij niet een album wat lang blijft hangen helaas.

avatar van freekowtski
Knap dat een links blad zoals de Humo toch 4 sterren heeft aan Morrissey. Niet dat ik wat de man uitkraamt goed wil praten, maar in sommige buitenlandse pers zag ik dit niet gebeuren. Ze hadden meer over de rest, dan over het album.