Dynazty - The Dark Delight (2020)

Zweden
Metal / Rock
Label: AFM

1. Presence of Mind (4:16)
  2. Paradise of the Architect (4:14)
  3. The Black (3:54)
  4. From Sound to Silence (3:53)
  5. Hologram (4:23)
  6. Heartless Madness (3:59)
  7. Waterfall (4:04)
  8. Threading the Needle (5:37)
  9. The Man and the Elements (4:23)
  10. Apex (4:28)
  11. The Road to Redemption (3:54)
  12. The Dark Delight (5:12)
  13. The Shoulder Devil * (3:41)
avatar van Dukebox
Nieuwe single van de heren van Dynazty. Ze gaan keihard verder op het pad waar ze al twee/drie albums op zitten: energieke powermetal, of geef het beestje een naam. Allemaal totaal niet vernieuwend, maar wat een superproductie en virtuositeit, en ook gewoon prima melodieuze en pakkende songwriting. Check het top notch drumwerk van Egg, de Dio-achtige strot van de zanger, de pompende bas van Olsson. Ik dacht dat zanger Molin na zijn overgang naar Amaranthe de vrienden van Dynazty wel langzaam vaarwel zou wuiven, maar tot mijn vreugde komen de heren vrij snel na "Firesign" met een nieuwe plaat. Ik denk dat Molin bij Dynazty meer kan experimenteren en meer zijn eigen stijl kan nastreven. Amaranthe heeft een vast formaat dat niet echt overloopt van creativiteit. Anyway, deze single van Dynazty is in elk geval er eentje die bij mij nu continu op repeat staat. Wat mij betreft een band die veel groter dan Amaranthe zou moeten zijn.

avatar van Dream Theater
Firesign was een top album en de eerste twee nummers die ik al gehoord heb klinken prima! Geweldige zanger die Molin en vet gitaarwerk. Ook een topper in dit genre is H.E.A.T. 2 van de band met dezelfde naam!Dukebox

avatar van vielip
Dynazty is de laatste paar albums goed bezig. Het niveau van HEAT halen ze mijns inziens (nog) niet maar ze zitten op het goede spoor. Prachtig om te zien dat dit soort muziek nog door relatief jonge gasten wordt gemaakt. En hoe!

avatar van Dukebox
Het volledige album is nu beschikbaar. Klopt, HEAT is een akelig goeie band, behoorlijk aanstekelijk spul. Dit plaatje komt er mijns inziens behoorlijk dichtbij of er zelf naast! Zanger Molin geeft gas alsof Dio niet bestaan heeft. Power Metal, Melodic Metal, heavy metal, het maakt me niks uit, alle nummers overtuigen me volledig in enthousiasme, compositie, uitvoering, productie en technische hoogstandjes. Niet veel prog, maar ik zeg: dondert hier totaal niet. Heel catchy maar nu ook met sporadische grunts van een leentjebuur van Amaranthe. Er valt veel te ontdekken op deze plaat, zoals een nummer met wat aparte folk invloeden, en de heren schakelen soms ook even prima terug. En wat een absolute monsterhit zou Presence of Mind moeten zijn.
Ten opzichte van Firesign trekken de heren de lijn wat mij betreft goed door. Ik vraag me af of die Molin te houden is voor deze sympathieke virtuozen.....

avatar van Edwynn
Er is een mooi aantal jonge hondenbandjes actief ondertussen dat de 80’s als fundament van haar geluid neemt. En dan te bedenken dat er zowat vijftien jaar niet aan die fantastische periode gedacht mocht worden. Wel opvallend dat veel van dat soort bandjes uit het Hoge Noorden komen. H.E.A.T. is wat lichter. Striker is wat zwaarder. En Dynazty eet van beide walletjes. Heel aanstekelijk allemaal. Maar om nu te zeggen dat Dio en alles naar de kroon gestoken wordt, voert wat ver. Daarvoor wordt echt teveel leentjebuur gespeeld. Toch overtuigt de band wel op dit album. Hoog tijd om het andere spul ook eens te gaan checken.

avatar van gigage
Wat een energie leggen die gasten van Dynazty er in. Deze combi van power metal en FMrock neigt vooral naar het eerste genre en de hier eerder genoemde H.E.A.T. naar het tweede. Beide hebben top albums uitgebracht dit jaar, dat staat voor mij wel vast.

avatar van vielip
Striker ken ik dan nog weer niet. Eens opzoeken! Dit album van Dynazty groeit per keer dat ik 'm opzet overigens. Ik zei hierboven dat ze voor mijn gevoel nog (net) niet aan het niveau van HE.A.T. kunnen tippen. Maar inmiddels ben ik zover dat ik dit album naast de nieuwe van H.E.A.T. zet. Beide geweldige albums!

avatar van Edwynn
Striker is net wat meer metal. Ik zie dat ik daar nog niets geschreven heb. Dus dat zal ik eens gaan doen. Eerdaags.

avatar van Timk
Steeds meer nieuwe muziek aan het ontdekken. Ook van Dynazty had ik tot voor kort nog nooit gehoord. Maar wat een gaaf album is dit ! Klinkt vanaf de eerste Draai beurt meteen vertrouwd. Voor nu een 4 en snel verder luisteren wat deze heren eerder gemaakt hebben.

avatar van vielip
Als je dit soort muziek mooi vind dan is er nog genoeg fraais te ontdekken. Er zijn legio bands die dit genre op meer dan gemiddelde wijze brengen. Je moet er alleen even via de juiste kanalen achter komen. Want radio of andere media channels kijkt nog steeds stug de andere kant op helaas...

avatar van Gerards Dream
Prima rock metal uit het land waar ze wel raad weten met zulke muziek. Het album knalt uit de boxen en het is goed te horen dat het met groot enthousiasme in elkaar is gezet. De productie is om door een ringetje te halen het is een sound vol detail. De onderlinge nummers hebben een prima opbouw en liggen goed in het gehoor. Muziek dus om de zorgen van alle dag even te vergeten en even bij te tanken. Dor al deze positieve factoren is het album sneller voorbij dan me lief is.

avatar van The_CrY
Prima melodische hard rock met pop elementen. Doet me wat denken aan mede-Scandinaven Temple Balls of One Desire. Popmetal is natuurlijk helemaal mijn ding, en na de eerste paar singeltjes van deze plaat waren enkele luisterbeurten onontkoombaar. Moet zeggen dat ik het als geheel erg degelijk vind, maar niet meer dan dat. Het knalt niet de gehele speelduur. Echter, nummers als 'Presence of Mind', 'Heartless Madness' of 'From Sound to Silence', met Henrik Englund Wilhelmsson van Amaranthe op grunts, vind ik erg de moeite waard. Vooral de zanger Nils Molin steelt regelmatig de show.