Heiðrik - Illusions (2020)

Faeröer
Uitgebracht in eigen beheer

1. Bitter (3:30)
  2. Love Sick (2:50)
  3. Hope You're Crying (3:55)
  4. Break Up Song (3:21)
  5. Miss Your Body Not Your Head (3:00)
  6. You'll See (3:07)
  7. Silent Tear (2:57)
  8. This Ship Has Sailed (3:29)
  9. Nothing in Return (3:46)
  10. One Demon a Day (3:08)
Hope Your Crying is de voorbode voor wat hopelijk alweer een geweldig album gaat worden. Nu nog hopen dat de bookers hem in de gaten gaan krijgen en hij onze kant op kan komen.

Het is en blijft tof als je wat contact met favoriete artiesten kunt onderhouden of als deze makkelijk bereikbaar zijn. Zo ook het geval met Heiðrik, met wie ik af en toe korte gesprekjes heb.

Heiðrik doet het allemaal zelf en kan elke vorm van promotie gebruiken, al helemaal als het buiten zijn eigen land kan. Nederland bijvoorbeeld. Optredens kunnen we hierdoor op onze buik schrijven, daar hij geen booking-agent heeft en alles in eigen beheer doet. Hoe mooi zou het dus zijn als de mensen die er toe doen dit nieuwe album Illusions gaan ontdekken en hem over laten komen voor optredens in ons land. Er is vast en zeker publiek voor. Ik ben dan zeker van de partij, want ik behoor tot dat publiek.

Funeral was betoverend mooi. Is dat te evenaren? Single Hope You're Crying gaf me al aardig wat hoop. Het past een beetje in de stijl van Roy Orbison of Marc Almond. Tijdloos dus. Zou de rest ook zo zijn?

Opener Bitter laat nu niet bepaald een geluid horen dat je associeert met de Faeröer eilanden. Dit klinkt zomers en jazzy. Bossa Nova en koortjes.

Love Sick klinkt gelijk een stuk triester. Het is een kort en lieflijk nummer met een sterk melancholieke ondertoon. De ijle zang in combinatie met strijkers en koortje geeft het een feeëriek sfeertje.

Hope You're Crying komt op mij over als een typisch Roy Orbison of Marc Almond nummer. Maar ik kan er zo meer in dit rijtje opnoemen uiteraard. Een beetje de kitscherige pop uit lang vervlogen tijden zoals je ze tegenwoordig niet meer hoort. Niet hip genoeg wellicht. Maar het klinkt zo ongelooflijk fijn. Hier ga je toch van zweven?! Dit is één en al frisse lentebries.

Break Up Song gaat van start op piano met aanzwellende strijkers op de achtergrond die als een stille zeebranding rolt. Vervolgens ontvouwt zich een prachtig stukje muziek, haast klassiek. Verstild, romantisch, terwijl het toch om een Break Up Song gaat.

Voor je het weet zit je al weer in Miss Your Body Not Your Head, waar strijkers wederom een grote rol krijgen. Ook hier klinkt het allemaal tijdloos en is het heerlijk wegzweven. Voer voor romantische zielen is het absoluut.

You'll See klinkt wat meer uptempo en doet een beetje denken aan de uptempo nummers van zijn vorige album.

Ook Silent Tear klinkt alsof de Faeröer elfjes aan het werk zijn. Het klinkt allemaal weelderig en tegelijkertijd spaarzaam en puur. Dat is ook absoluut de kracht van Illusions.

Ik val in herhalingen als ik zeg dat This Ship Has Sailed ook zo tijdloos overkomt. Deze keer verpakt als walsje op de piano met, jazeker alweer, de strijkers die voor een aangenaam bedje zorgen. Iets meer pathos deze keer en daar houdt deze jongen wel van. En wat is de break aan het einde toch mooi.

Nothing in Return... tja. Gewoon weer zo'n mooi en klein nummer met schitterende muzikale omlijsting.

One Demon a Day is een prachtige afsluiter zoals je het ook verwacht na 30 minuten in het album te zitten. Heerlijk!

Daarmee komt het album tot een eind en wil ik gewoon weer opnieuw. Ten opzichte van voorganger Funeral is het nu iets meer een geheel. Er is meer sprake van een lange flow en omdat het album niet te lang duurt gaat dat niet vervelen of tegenstaan.
Uiteraard besef ik dat ik een fanboy ben en enorm uitkeek naar deze release. Bij Funeral ging ik al vrij snel over naar 5*. Hier verwacht ik het ook wel. Dit is het soort muziek waar ik gewoon dol op ben en fanboys mogen er best een klein schepje bovenop doen.

Korte en bondige nummers verpakt in dik een half uur nostalgie. In deze heftige tijden een verademing. Ouderwets vakmanschap. Ik ben weer verliefd.

avatar van Culture VBJ
Een parel! Een juweel! De eerste kennismaking is uiterst positief! Een schitterende verzameling uiterst persoonlijke liedjes, die samen een mooi afgerond geheel vormen.

avatar van muziekobsessie
Ik begin met een 5!! kan altijd nog hoger worden...

Wat een prachtliedjes. Die koortjes des hemels, heerlijke melodieën, inderdaad ambachtelijke nostalgisch gesmeden songs met heel veel sfeer en schitterende zang. Dikke aanrader voor mensen die van mooie muziek houden haha, wie niet?

Hier het gehele album te luisteren Illusions | Heidrik - heidrik.bandcamp.com

aERodynamIC je promotie heeft ook zeker geholpen. Aangezien je muzieksmaak veelal overeen komt met die van mij heb ik de vorige geluisterd. Voor mij 1 van de verassingen van 2018. Een nieuwe lijkt me ideaal voor de zaterdagochtend.

avatar van Niek
Als je Hope You're Crying niks vind; is het dan nog de moeite van het proberen waard?

avatar van Zwaagje
Staat helaas niet op Spotify; zal eerst de vorige eens checken.

Niek schreef:

Durf ik niet te zeggen, voor mij eigenlijk het meest afwijkende nummer op dit album, maar het is nu ook weer niet enorm afwijkend. Gewoon proberen misschien (of even door de nummers zappen op bandcamp om een indruk te krijgen).

Zwaagje schreef:
Staat helaas niet op Spotify; zal eerst de vorige eens checken.

Nee, en ook niet op iTunes. Het is als selfmade artiest een keuze geweest om het via bandcamp te verkopen (ook zijn lp is nu te koop).
Wel te beluisteren via bandcamp.

Helaas is het wel zo dat hij hierdoor veel potentiële liefhebbers misloopt.

Heb hem via bandcamp beluisterd en ben wel onder de indruk. Geweldige stem en mooie liedjes. Muzikaal is het ook dik in orde met koortjes, strijkers, etc. De ietwat ouderwetse sfeer vind ik ook wel wat hebben. aERo noemde al Roy Orbison, maar qua sfeer moest ik ook wel denken aan de romantische slaapkamerjazz van Chet Baker en de zaterdagochtendliedjes van Aldous Harding, hoewel dit muzikaal toch in een ander hoekje zit. Fijne ontdekking!

avatar van Edgar18
Waar zo'n startpagina al niet goed voor is. Mooi album!

avatar van Culture VBJ
Een prachtig album! Een pareltje! Een juweeltje! Ik kende hem al van zijn vorige album Funeral, maar dit nieuwe werkstuk is nog mooier! Na een eerste beluistering was ik al onder de indruk. Hoe vaker ik luister, hoe meer ik dit een meesterwerk vind. Elk nummer is buitengewoon de moeite waard. Hoogtepunten noemen heeft niet zoveel zin, maar... This Ship Has Sailed mag toch wel een van zijn beste liedjes worden genoemd, zowel muzikaal als tekstueel. Illusions is een schitterende verzameling uiterst persoonlijke liedjes, die samen een fraai afgerond geheel vormen. Klasse!!!!

avatar van dj24
Had nog nooit van Heidrik gehoord, maar de aanbeveling op MusicMeter trok mijn aandacht. De single beviel me dermate goed dat ik het album maar meteen heb aangeschaft op Bandcamp. Absoluut geen spijt van, want wat een prachtplaat!
Het past in een rijtje bijzondere albums die deze vrijdag zijn uitgebracht: Moses Sumney, Douglas Dare, Pat Metheny, Kiko Dinucci, Rodrigo Leão en nu dus ook nog Heidrik. Wat een weelde zeg!

avatar van Lura
Mooie tip van Eric, die ik anders nooit ontdekt zou hebben. Keeping on doing the good work!

avatar van swoon

swoon schreef:
Komt 27 maart naar Spotify

En iTunes en de lp's zijn onderweg

Vandaag binnengekomen op vinyl, rechtstreeks van de Faeröer eilanden. Alleen al de postzegels die ze daar gebruiken zijn om van te smullen.
Uiteraard komt dit album nu nog beter tot zijn recht. Heerlijk. Nog steeds draai ik dit zo'n beetje elke dag wel een keer.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Heiðrik - Illusions - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Heiðrik - Illusions
Heiðrik imponeert op Illusions met muziek uit vervlogen tijden, prachtige arrangementen en een stem die bij iedere beluistering meer indruk maakt

De Faeröer eilanden hebben een rijke muziekscene, van waaruit zo af en toe iets doorsijpelt naar de rest van de wereld. Met Heiðrik hebben de afgelegen eilanden nu goud in handen, want wat heeft hij met Illusions een indrukwekkend album afgeleverd. Heiðrik klinkt als een crooner uit vervlogen tijden en combineert klassiek aandoende pianoklanken met flink wat strijkers en een koor. Het past allemaal prachtig bij zijn geweldige stem, die steeds meer indruk maakt. Illusions is aan de ene kant een klassiek crooner album, maar het is ook een album vol dramatiek. Het is een album dat Marc Almond gemaakt zou kunnen hebben in zijn allerbeste dagen, maar Heiðrik heeft ook een uniek eigen geluid. Prachtplaat.

Vorige week verscheen Illusions, het derde (?) album van de van de Faeröer eilanden afkomstige muzikant Heiðrik. Ik wilde eigenlijk even wachten tot het album ook via de streaming media diensten beschikbaar is, maar nu dat nog een paar weken op zich laat wachten en Illusions al wel via bandcamp is te beluisteren, wil ik toch niet langer wachten.

Heiðrik, je spreekt het volgens de bandcamp pagina van de muzikant uit als Hi´drik, is in de muziekscene van de Faeröer eilanden inmiddels een grote naam, maar in Nederland kwam ik zijn naam tot dusver niet tegen. Dat veranderde door een aantal aanbevelingen op de muzieksite MusicMeter, een van mijn belangrijkste bronnen voor de wat obscuurdere nieuwe muziek.

Illusions van Heiðrik opent met zwoele en zonnige klanken die bestaan uit gelijke delen jazz en bossa nova. Het is niet de muziek die je verwacht bij de noordelijke Faeröer eilanden, maar het klinkt heerlijk. Heiðrik klinkt in de openingstrack van zijn album als een jonge Marc Almond en heeft hetzelfde gevoel voor drama. Dit drama wordt flink aangezwengeld wanneer de lome en zonnige klanken worden gecombineerd met stevig aangezette bijdragen van een strijkersorkest en een koor. Net als Marc Almond slaagt Heiðrik er echter in om zijn muziek ook klein en intiem te houden.

De muzikant van de Faeröer eilanden had de lijn van de openingstrack wat mij betreft een heel album vol mogen houden, maar in de tweede track maken de jazzy klanken plaats voor ingetogen en klassiek aandoende pianoklanken, die gezelschap krijgen van strijkers en een koor. Heiðrik klinkt opeens als een klassieke crooner, al hoor ik ook een vleugje Antony (of ANOHNI) in zijn stem. In vocaal opzicht overtuigt het nog wat meer, zeker als de hogere regionen worden opgezocht.

Dat Heiðrik van nog meer markten thuis is, hoor je in de derde track, waarin hij opschuift richting de muziek die onder andere Roy Orbison maakte in de jaren 60. Het is wederom een track waarin de rijke maar ook smaakvolle instrumentatie en productie indruk maken, maar de meeste indruk maakt Heiðrik met zijn veelzijdige stem en zijn gepassioneerde voordracht.

Bij beluistering van Illusions valt de gedachte dat de tijd op de afgelegen Faeröer eilanden een aantal decennia heeft stilgestaan niet te onderdrukken. Steeds weer duiken andere echo’s uit het verre en minder verre verleden op, variërend van de al eerder genoemde Marc Almond, Roy Orbison en Antony tot Jeff Buckley en Cliff Richard in zijn goede dagen, tot wat eigenlijk niet.

De arrangementen zijn keer op keer uitermate subtiel, wat prachtig contrasteert met de stevige uithalen van de strijkers en het koor. Heiðrik laat zich zelf niet van de wijs brengen door de soms heerlijk volle instrumentatie en blijft prachtig ingetogen zingen.

Illusions is een album dat enige liefde voor muziek uit een ver verleden vereist en vervolgens raakt het je of raakt het je niet. Mij raakt het zeker. Illusions is een album dat Marc Almond gemaakt zou kunnen hebben in zijn allerbeste dagen, maar Heiðrik beschikt over een flink andere stem, waarmee hij zijn nieuwe album voorziet van een geheel eigen geluid. Op MusicMeter wordt, in helaas zeer kleine kring, al een tijdje driftig gestrooid met superlatieven, maar dit prachtige album verdient echt veel meer aandacht. Erwin Zijleman

Zegt het voort allen. Dit verdient gewoon een groter publiek en dat publiek is er. Het zou jammer zijn als dit niet bereikt gaat worden door de beperking van eigen beheer en het land van herkomst.

Ook de fysieke lp is makkelijk te bestellen en je bent er net zoveel aan kwijt als albums in de reguliere platenzaken in Nederland inclusief verzending (met prachtige postzegels!).

avatar van erwinz
LP bestellen kan hier: Tutl.com - tutlrecords.com

avatar van Joram
aERodynamIC schreef:

Hoe is de opname/audio kwaliteit?

Joram schreef:

Hoe is de opname/audio kwaliteit?

Die is prima.

swoon schreef:
Komt 27 maart naar Spotify

Hope You're Crying stond al een tijdje op Spotify, maar die is er gek genoeg deze week juist vanaf gehaald.

avatar van swoon
herman schreef:

Hij heeft het gisteren wel nogmaals bevestigd via instagram dat het 27 maart allemaal beschikbaar wordt.

Hij is sowieso leuk bezig met zijn online optredens vanwege de Corona-crisis. Elke dag live via Instagram en Facebook.

En vanaf vandaag ook te vinden op Spotify en iTunes.

Voor de liefhebbers: omdat zijn release-concert niet door kan gaan heeft Heiðrik besloten om het online te doen in een kleine setting via Instagram en Facebook

Hear Heiðrik’s new album “Illusions” Live Streamed on facebook and Instagram on April 10th.
A humble set up with Lea Kampmann on guitar and Mathias August on piano.
You’re more than welcome to ask question during the concert and Heiðrik will answer them between the songs.
Looking forward to play for you!
Instagram @heidrik

Tijdstip: 20.00 uur.

Dat was een fijn optreden: nog steeds terug te kijken en beluisteren op de Facebook pagina van Heiðrik.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Faroer daar was ik in 1996, net zoveel inwoners als de gemeente Venray, en naast Eivør en Teitur herbergen deze eilanden ook Heiðrik. Klinkt als een Crooner van deze tijd. En compleet met achtergrond koor en mooie arrangementen. Een moderne George Michael, een herrezen Fred Astaire, allemaal associaties die me te binnen schieten bij de beluistering van deze plaat.
De ene keer opgetogen, de andere keer ingetogen het past op deze plaat.

Heiðrik heeft zeker een eigen geluid. Aangename kennismaking Þakka þér fyrir.

In 2010 wilde Heiðrik het album Black Mountain uitbrengen. Door allerlei 'legal issues' kwam het er niet van. Na tien jaar heeft hij het alsnog op Soundcloud gezet. Een leuk, en vooral ook mooi cadeau!

Black Mountain (Unrealised Album) by HEIDRIK | Free Listening on SoundCloud

Ik moet dit album nog eens helemaal luisteren - Miss Your Body Not Your Head is alvast een grote favoriet

Vandaag precies vier jaar oud. Het album kwam uit vlak voor Corona uitbrak waardoor promotie en live optredens niet mogelijk waren. Balen voor Heiðrik.

Omdat het nu vier jaar oud is is het album nu ook te vinden op streaming diensten.