Nicole Atkins - Italian Ice (2020)

Folk / Rock
Label: Single Lock

1. Am Gold (4:34)
  2. Mind Eraser (4:06)
  3. Domino (4:03)
  4. Forever (3:56)
  5. Captain (3:07)

met Britt Daniel

6. Never Going Home Again (3:07)

met Erin Rae, John Paul White en Seth Avett

7. St. Dymphna (3:22)
  8. Far from Home (4:11)
  9. A Road to Nowhere (4:14)
  10. These Old Roses (2:52)
  11. In the Splinters (3:52)
avatar van E-Clect-Eddy
Eerste single (Captain) is uit van het vervolg op Goodnight Rhonda Lee (2017).

Blijkbaar gaat het aangekondigde project met Jim Sclavunos (drummer bij Nick Cave and the Bad Seeds) niet door. De single daarvan A Man Like Me klinkt meer broeiend dan deze. Een duet met Britt Daniel (van Spoon) doorvlochten met pedalsteel (?) gitaar. Het klinkt in het verlengde van haar vorige album maar iets luchtiger.

In mei komt ze in elk geval naar Utrecht en Nijmegen.

avatar van E-Clect-Eddy
Daar is al de tweede single Domino ook deze heeft een meer poppy geluid vergeleken bij ouder werk.

Nicole Atkins - Domino - YouTube - audio

avatar van E-Clect-Eddy
De tweede single Domino bevalt een stuk meer dan Captain.

Wat me opviel is dat dit verdraait veel lijkt op het Funky Pop van Natalie Prass.

avatar van E-Clect-Eddy
helaas 6 weken uitgesteld, hopelijk dan nog wel een extra single als zoethoudertje?

avatar van E-Clect-Eddy
Vrijdag om 8:00 in premiere op YouTube maar nu al op Spotify... lekker inconsequent.

Mind Eraser met meer Pop invloeden maar ook een gitaarsolo.

Nicole Atkins - Mind Eraser (Official Audio) - YouTube

avatar van E-Clect-Eddy
Wat zenuwachtige eerste beluistering, van de single was duidelijk dat dit album heel anders zal zijn dat het prachtige Goodnight Rhonda Lee (2017)

... maar onnodig, het is gewoon weer een goed album afgaande op de eerste beluistering. Anders dat wel.

avatar van E-Clect-Eddy
Nicole haalt weer heerlijk uit met haar stem op de afsluiter In the Splinters.

"Any other night... but not this one,
Any other night, I'd wish the world would End"

Fijn dat alle (handgeschreven?) lyrics ook meteen beschikbaar zijn ze lyrics! nicoleatkins.com

Inderdaad, vond de vorige iets fijner. Iets te gehaast lijkt 't wel.

avatar van E-Clect-Eddy
Even in de credits op Discogs gedoken. Blijkt dat Jim Sclavunos (drummer bij Nick Cave and the Bad Seeds) nog een bijdrage heeft geleverd aan dit album: Never Going Home Again.

Blijkt dat de man op de laatste 3 albums van Nicole telkens een bijdrage heeft geleverd. Wel jammer dat het project van Nicole en Jim niet meer dan 1 single heeft opgeleverd: Nicole Atkins & Jim Sclavunos - A Man Like Me (Official Audio) - YouTube dat smaakte naar meer.

De opener AM Gold en Far From Home zijn de enige nummers die Nicole geheel alleen geschreven heeft. Bij de rest kreeg ze, net als op voorgaande albums, hulp van een reeks bekende en minder bekende namen: Gitarist Carl Broemel van My Morning Jacket schreef en speelde mee op Mind Eraser + Captain. Verder is A Road to Nowhere een cover geschreven van het bekende schrijversduo Carole King & Gerry Goffin.

Zanger / gitarist Britt Daniel van Spoon schreef en/of zong / speelde mee op: Captain + Never Going Home Again + These Old Roses. Singer-Songwriter Hamilton Leithauser van The Walkmen schreef mee aan de afsluiter. Drummer McKenzie Smith speelde al eens mee op albums van: Midlake, St. Vincent, Son Lux, John grant, Nelly Furtado, First Aid Kit. En zo zijn er nog vele musici met ervaring bij 'grote' acts.

Het is natuurlijk voor elke artiest moeilijk om een geweldig album op te volgen met eentje die daar niet voor onder doet. Getuigen de single had het project met JIm Sclavunos de potentie om dat te doen. Helaas is het bij een single met Alternative Rock invloeden gebleven. Dit album steekt dan wat bleekjes af, het voelt wat luchtiger.

Maar Nicole zingt heerlijke en weet vooral in de eerste helft te boeien, en op de afsluiter laat ze horen wat ze allemaal kan met die stem. Jammer, dat de paar nummers daar net voor wel wat gewoontjes zijn.

avatar van E-Clect-Eddy
Het verhaal achter het album staat op haar website, blijkbaar in gelukkigere tijden opgenomen ze bio! nicoleatkins.com. Dat verklaard misschien de wat 'luchtigere' gevoel die ik hierbij heb: een 'feel good' album.

Het album is opgenomen in de legendarische Muscle Shoals Sound Studio in Alabama. Ook twee 'house-band'-leden Spooner Oldham en David Hood spelen mee op dit album.

De zang op Forever klinkt wat vreemd, net alsof er een soort hoge tonen filter op zit of opgenomen met zo ouderwetse microfoon. Misschien ligt dat aan de (verouderde) apparatuur van Muscle Shoals? Wel raar dat het vooral op dit nummer zit en andere nummers dat veel minder hebben.

Gelukkig groeit dit album nog met elke luisterbeurt.

avatar van Aladdin
zeg dat wel, vond het begin erg goed, moest even wennen aan de meer traditionele nummers, maar het blijft steeds meer hangen.