Purity Ring - WOMB (2020)

Canada
Electronic
Label: Crystal Math

1. Rubyinsides (3:33)
  2. Pink Lightning (4:14)
  3. Peacefall (4:16)
  4. I Like the Devil (2:55)
  5. Femia (3:07)
  6. Sinew (3:11)
  7. Vehemence (3:47)
  8. Silkspun (3:35)
  9. Almanac (3:13)
  10. Stardew (4:06)
avatar van Gretz
Hier al jaren naar aan het uikijken, Another Eternity is immers nog steeds m'n favoriete album van 2015!

avatar van E-Clect-Eddy
Nog geen single? of komt die vrijdag?

avatar van Motdattan
Nog geen single, maar Pink Lightning is wel al te beluisteren. Stardew is mogelijk de eerste single.

EDIT: En daar is Stardew

avatar van Motdattan
Nu ook Peacefall te beluisteren.

avatar van Motdattan
En track nummer 4; i like the devil.

avatar van stoepkrijt
Purity Ring's vorige album Another Eternity vond (en vind) ik geweldig, maar toch keek ik niet reikhalzend uit naar WOMB. Dat is wat vijf jaar stilte met een artiest doet. Als fan van het eerste uur kon ik dit album echter niet links laten liggen en dat heb ik dus ook niet gedaan.

Helaas: WOMB valt mij wat tegen. Het klinkt wat te eentonig en de échte klappers zijn schaars. Another Eternity had meer pit, was aanstekelijker en had een aantal heuse anthems. Het neigde af en toe flink naar commercie (waar op zich niets mis mee is), maar het had absoluut allure, uitstraling. Dat mis ik hier een beetje.

Singles pink lightning, peacefall en i like the devil zijn degelijk, best leuk zelfs, maar blazen me niet omver. Het zijn signature songs, typische Purity Ring-electropop, maar binnen de lijntjes en braaf. stardew doet me dan een stuk meer met haar lieflijke, warme sound. Buiten de singles om hoor ik veel vergelijkbare liedjes die eigenlijk net zoveel singlepotentie hebben als de echte singles. En ja: Dat is zowel een compliment voor de albumtracks als een standje voor de singles.

Het enige liedje dat duidelijk boven het maaiveld uitsteekt en ik ook écht heel tof vind is femia. sinew en silkspun zijn ook prettig en houden de door femia gestarte opleving nog even vast.

Ik weet dat ik behoorlijk kritisch ben, maar onder aan de streep kan ik nog steeds concluderen dat de sound van Purity Ring me aanstaat en dat ik geniet van het stemgeluid van Megan James. Als heel album mag WOMB dan misschien niet zo goed uit de verf komen, het is nog steeds prima genietbare electropop met liedjes waar ik graag nog naar teruggrijp en die ik niet zomaar zal skippen in shuffle-modus. Een ruime voldoende zit er daarom echt nog wel in.