Sweet Whirl - How Much Works (2020)

Australiƫ
Folk / Roots
Label: Chapter

1. Sweetness (3:27)
  2. Weirdo (3:00)
  3. Patterns of Nature (4:07)
  4. Something I Do (4:29)
  5. Conga Line (3:59)
  6. Tail Light (5:00)
  7. How to Count (4:37)
  8. Make That Up for Me (3:44)
  9. Closing Time (2:56)
  10. Your Love on Ice (3:50)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Sweet Whirl - How Much Works - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Sweet Whirl - How Much Works
De Australische singer-songwriter Sweet Whirl betovert met een warm en tijdloos klinkend singer-songwriter album vol mooie muziek en prachtige zang, maar ook een eigenzinnige twist

Esther Edquist maakt al een aantal jaren muziek, maar maakt nu diepe indruk met een bijzonder fraai album dat tijdloze singer-songwriter muziek uit de jaren 70 combineert met klanken uit het heden. De songs zijn prachtig, de instrumentatie is veelkleurig en varieert van uiterst sober tot zeer uitbundig, maar het is de stem van Esther Edquist die de meeste indruk maakt. De warme en emotievolle vocalen maken van een goed album een uitstekend album en zorgen er voor dat How Much Works je niet alleen een goed gevoel geeft, maar je ook diep weet te raken. Bijzonder fraai debuut van deze Australische muzikante.

Sweet Whirl is het alter ego van de Australische muzikante Esther Edquist en How Much Works is haar volwaardige debuut. Op twee eerder verschenen EP’s was de muziek van Sweet Whirl nog uitermate sober, maar How Much Works is voorzien van een wat rijker ingekleurd geluid.

Sweet Whirl maakt op haar debuutalbum singer-songwriter muziek met een jazzy tintje. Hier en daar duikt een vleugje Joni Mitchell op, maar over het algemeen genomen klinkt de muziek van Esther Edquist wel wat lichtvoetiger dan die van levende legende Joni Mitchell en hoor ik misschien nog wel meer van Carole King.

Ik ben persoonlijk zeer gecharmeerd van de instrumentatie op en productie van het album, die meerdere lagen instrumenten op fraaie wijze stapelen. How Much Works klinkt veel voller dan de muziek die de Australische muzikante eerder maakte, maar wat ruimhartiger ingekleurde passages worden met enige regelmaat afgewisseld met passages waarin de muziek van Sweet Whirl toch opeens weer heel sober klinkt en het aantal instrumenten is teruggebracht tot één of twee, wat zeker wanneer een ritmebox wordt ingezet bijna minimalistisch kan klinken. Ook dit kan overigens zo weer om kan slaan in een veel voller geluid.

Het organische klankentapijt op How Much Works ademt vooral de sfeer van het verleden en heeft vaak een 70s feel. Het kleurt prachtig bij de warme en krachtige stem van Esther Edquist, die laat horen dat ze een uitstekende zangeres is. Ze is bovendien een uitstekend songwriter, want de songs op How Much Works dringen zich stuk voor stuk makkelijk op en blijven ook makkelijk hangen.

Het debuut van Sweet Whirl laat zich beluisteren als een klassiek singer-songwriter album uit vervlogen tijden dat bijna alleen maar in Los Angeles kan zijn gemaakt, maar wanneer de Australische muzikante elektronische soundscapes aan haar geluid toevoegt, weet je dat How Much Works alleen maar uit het heden kan stammen.

De songs op het debuut van Sweet Whirl liggen lekker in het gehoor, maar de muzikante uit het Australische Melbourne is ook niet bang om zich met enige regelmaat buiten de gebaande paden te begeven en haar tijdloze songs te voorzien van wat experiment en avontuur. Het zorgt ervoor dat How Much Works de ruimte niet alleen vult met aangename klanken, maar je ook nieuwsgierig maakt naar alles dat nog komen gaat. Door de speelse accenten in de instrumentatie is de muziek van Sweet Whirl origineel, maar de tijdloze songs op het album vormen op hetzelfde moment een warm bad.

Ik was direct al gecharmeerd van de zang van Esther Edquist, maar naarmate ik het album vaker hoor vind ik deze zang alleen maar indrukwekkender, al is het maar vanwege de warmte en de melancholie die de Australische muzikante afwisselend in haar stem weet te leggen. Het is zang die bij mij keer op keer goed is voor kippenvel.

De singer-songwriter uit Melbourne maakt niet alleen indruk met haar mooie zang en aansprekende songs, maar speelde ook nog eens de meeste instrumenten zelf in, wat haar debuut van nog wat meer glans voorziet. Het levert een album op dat in de smaak zal vallen bij liefhebbers van 70s singer-songwriter muziek, maar ook iedereen die het laatste album van Lana Del Rey koestert (en terecht) zou hier eens naar moeten luisteren. Erwin Zijleman