Westerman - Your Hero Is Not Dead (2020)

Pop / Electronic
Label: Partisan

1. Drawbridge (2:10)
  2. The Line (3:16)
  3. Big Nothing Glow (3:21)
  4. Waiting on Design (4:34)
  5. Think I'll Stay (3:19)
  6. Dream Appropriate (1:44)
  7. Easy Money (4:33)
  8. Blue Comanche (3:28)
  9. Confirmation (4:18)
  10. Paper Dogs (3:05)
  11. Float Over (2:20)
  12. Your Hero Is Not Dead (3:35)
Mausie (crew)
Daar is ie dan, het debuutalbum van Westerman! Helemaal verslingerd aan de afgelopen singles. Kathy's Song staat er helaas niet op, maar het prachtige Blue Comanche wel. Erg benieuwd naar deze plaat.

avatar van coldwarkids
Blue Comanche komt vaak op Pinguin Radio voorbij. Zeer fout. Aan de andere kant heeft het dan wel wat.

Mausie (crew)
Think I’ll Stay en Your Hero Is Not Dead zijn ook al prachtig. Westerman heeft in korte tijd echt een knappe eigen sound weten te ontwikkelen.

avatar van SilverGun
The Line is inmiddels ook te beluisteren en is al even uitstekend als de eerder vrijgegeven tracks. Dit is mijn meest geanticipeerde album voor dit jaar en op basis van de zes nummers lijkt de belofte ook dubbel en dwars ingelost te gaan worden.

avatar van coldwarkids
The Line is schitterend!

avatar van nico1616
Ik kan ook niet wachten. Sedert Confirmation 2018 deze man gevolgd en alle singles sedertdien gesmaakt.
Die relaxte sound is zo herkenbaar, dit moet een van mijn albums van het jaar worden.

avatar van SilverGun
Erg positieve indruk na een eerste luisterbeurt van de hele plaat. Ook een nieuwe uitvoering van Confirmation op het album, leuke verassing. Hoop dat hier nog wat meer hype omheen gaat ontstaan eigenlijk. Zal na een review van Pitchfork wel op gang komen.

avatar van Zwammer
Mijn eerste indrukken zijn ook goed. De vooruitgesnelde singles heb ik al veelvuldig gedraaid, waarvan met name The Line en Blue Comanche erg fijne tracks zijn. De rest van het album sluit daar goed op aan, waarbij Confirmation me in positieve zin opviel bij de eerste twee luisterbeurten. Voorlopig 4*

avatar van overmars89
Mij valt het album eigenlijk vies tegen na een eerste luisterbeurt. Eigenlijk staan alle toffe tracks op het EP'tje die hij eerder uitgebracht had. Rest van het album doet me eigenlijk helemaal niks.

avatar van Zwammer
overmars89 schreef:

Je bedoelt de eerder uitgekomen singles? Volgens mij is er geen EP'tje uitgebracht. Wel mee eens dat de vooruitgesnelde nummers de beste nummers op dit album zijn.

Your Hero Is Not Dead EP

Dit Ep'tje.

In zijn eerdere werk kreeg ik ook iets meer disco vibes. Dat miste ik in dit album. Goed, ik had andere verwachtingen en Ik had gisteren niet zo mijn dag, misschien kan ik het album vandaag beter hebben.

avatar van overmars89
Iets te hard van stapel gelopen gisteren. Op 1 of ander manier had ik iets anders verwacht van het album dan wat we voorgeschoteld hebben gekregen. Nu na een tweede keer luisteren valt het album iets meer op zijn plek. Erg verfijnd kalm subtiel album. Lekker om zo je dag mee te beginnen.

SilverGun schreef:
Zal na een review van Pitchfork wel op gang komen.

Die is er inmiddels en erg positief (8.0). Maar van een hype nog geen sprake. Onbegrijpelijk wat mij betreft. Heb het album nu voor het eerst opstaan en het klinkt allemaal heerlijk, zoals de singles al aankondigden. Echt een eigen sound, zeker in de huidige tijd kan ik niet echt iets vergelijkbaars opnoemen. Genoeg invloeden natuurlijk (welke artiest niet), maar in een Westerman jasje.

avatar van Man of Sorrows
Mausie schreef:

Echt een eigen sound, zeker in de huidige tijd kan ik niet echt iets vergelijkbaars opnoemen. .

Uit het hoge Noorden komen wel vaker van dit soort verfijnde pop acts. Voor een Britse éénmansact klinkt dit onwijs goed. Het album wordt, terecht, Internationaal zeer goed ontvangen.

avatar van AOVV
Hm, dit is een fikse tegenvaller. Ik hoor zeker het potentieel, maar ik kan er niets aan doen; de songs klinken me kleur- en inspiratieloos in de oren.

Het is wel een artiest die ik in het achterhoofd ga houden, want in principe moet dit wel iets voor mij zijn. Maar goed, bij het debuut is de klik er dus nog niet.

2,5 sterren

Mausie (crew)
Ik kom toch ietwat op mijn woorden terug, sluit mij nu aan bij het gemiddelde. De albumtracks blijken toch wel erg mager. Paar grotendeels instrumentale tracks die vrij weinig toevoegen en ook een Paper Dogs is erg matig. Ik merk dat het ook afbreuk doet aan het album dat er zoveel nummers van tevoren gereleased zijn. Voelt nu meer aan als een compilatie. Zonde, want de singles zijn wel erg mooi. Blue Comanche en Confirmation zijn de absolute parels.

avatar van popstranger
Helaas blijft dit, ook na enkele luisterbeurten een fletse plaat. Het potentieel komt er wel uit op Blue Comanche en Confirmation zoals men hierboven aanhaalt maar op de meeste songs weet hij niet boven de middelmaat uit te stijgen. Ik mis de weerhaken die de songs in je geheugen griffen of toch op zijn minst even iets doen voelen.