Sarah Jarosz - World on the Ground (2020)

Folk
Label: Rounder

1. Eve (3:26)
  2. Pay It No Mind (3:16)
  3. Hometown (3:00)
  4. Johnny (3:59)
  5. Orange and Blue (3:37)
  6. I'll Be Gone (3:35)
  7. Maggie (3:29)
  8. What Do I Do (3:23)
  9. Empty Square (3:20)
  10. Little Satchel (4:25)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Sarah Jarosz - World On The Ground - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Sarah Jarosz - World On The Ground
Sarah Jarosz is alweer toe aan haar vijfde soloalbum en slaagt er in om weer een flinke stap vooruit te zetten op een bijzonder mooi en uiterst veelzijdig rootsalbum

Sarah Jarosz debuteerde op haar 17e en heeft op haar 29e al een vijftal fraaie albums op haar naam staan. World On The Ground is wat mij betreft de beste van het stel. Sarah Jarosz begon ooit in de bluegrass, maar tekent inmiddels voor een verrassend veelzijdig rootsgeluid, waarin ook plaats is voor invloeden uit de folk, country, jazz en pop. In muzikaal opzicht klinkt het allemaal geweldig, maar Sarah Jarosz maakt op haar nieuwe album de meeste indruk met haar zang en vooral met haar songs. Het zijn intieme en persoonlijke songs die terugkeren naar het kleine Texaanse dorp waarin ze opgroeide. Geweldig album van de altijd nog jonge Amerikaanse muzikante.

Sarah Jarosz vierde een week of twee geleden pas haar 29e verjaardag, maar draait inmiddels toch al heel wat jaren mee in de muziek. Op haar tiende kon ze met de besten mee op de mandoline (en later ook op de banjo) en stond ze op het podium met oude bluegrass helden, op haar zestiende tekende ze haar eerste platencontract bij het aansprekende Sugar Hill Records, om vervolgens op haar zeventiende te debuteren.

Song Up in Her Head (2009), Follow Me Down (2011), Build Me Up from Bones (2013) en Undercurrent (2016) waren stuk voor stuk uitstekende albums, waarop Sarah Jarosz langzaam opschoof van bluegrass naar breder georiënteerde Amerikaanse rootsmuziek. Deze week verscheen World On The Ground en ook het vijfde album van de muzikante, die werd geboren in Texas maar inmiddels al weer een tijd in New York woont, is van een bijzonder hoog niveau.

Sarah Jarosz heeft flink de tijd genomen voor haar nieuwe album, maar zat de afgelopen jaren zeker niet stil. Zo vormde ze samen met Sara Watkins en Aoife O'Donovan het trio I’m With Her, dat de afgelopen twee jaar stevig aan de weg timmerde en een uitstekend debuut afleverde. Op World On The Ground werkt de singer-songwriter uit New York samen met de gelouterde muzikant, songwriter en producer John Leventhal, die de afgelopen decennia een indrukwekkend CV heeft opgebouwd. Sarah Jarosz en John Leventhal hebben het album voor een belangrijk deel samen gemaakt, waarbij het natuurlijk helpt dat beiden op flink wat instrumenten uit de voeten kunnen.

Op World On The Ground keert Sarah Jarosz terug naar de plek waar ze opgroeide, Wimberley, een dorp onder de rook van Austin, Texas. Het album staat vol mooie persoonlijke verhalen en al even mooie songs, die vaak een ingetogen karakter hebben. Sarah Jarosz schuurde met haar eerste albums nog dicht tegen de traditionele bluegrass aan, maar bestreek op haar laatste albums zoals eerder gezegd al een veel breder palet. World On The Ground trekt deze lijn door en kan uit de voeten met folk, country, jazz, pop en hier en daar een vleugje bluegrass.

Dat bredere palet hoor je in de instrumentatie waarin gitaren domineren en de banjo wat aan terrein heeft verloren, al eist het instrument de hoofdrol op in de traditioneel aandoende slottrack. Het klinkt allemaal prachtig, met een hoofdrol voor prachtig gitaarwerk en fraaie accenten van andere instrumenten.

Ook in de zang hoor je dat Sarah Jarosz haar hele jonge jaren achter zich heeft gelaten. Haar stem klinkt warmer en volwassener en draagt de mooie songs op het album met speels gemak. Het levert een fraai album op, dat misschien nog wel het meest opvalt door de uitstekende songs op het album. Sarah Jarosz is gegroeid als zangeres, maar heeft als songwriter nog veel grotere stappen gezet. De persoonlijke songs op het album steken knap in elkaar en hebben een fraai evenwicht gevonden tussen traditie, aanstekelijkheid en diepgang.

Ik was altijd al zeer gecharmeerd van de muziek van Sarah Jarosz, maar met World On The Ground laat de nog altijd jonge Amerikaanse muzikante de status van belofte definitief achter zich. Sarah Jarosz behoort ook met haar vijfde album weer tot de smaakmakers binnen de Amerikaanse rootsmuziek en is nog lang niet uitgegroeid. Erwin Zijleman

Sooheej
Wat een slappe hap! Ik was een groot fan van SJ, vooral vanwege haar vorige twee albums. Maar dit is fantasieloze lounge pop: niets beklijft. De gezapige liedjes klinken een beetje als Norah Jones die een mandoline heeft ingeslikt.

Erg jammer, deze volslagen miskleun. Heeft m.i. niets met folk/country of roots te maken. Heeft er hooguit naast gelegen in de studio.

avatar van WoNa
Dankzij erwinz volg ik Sarah Jarosz al enkele jaren. Haar platen bevallen heel erg goed, maar deze nog beter. In tegenstelling tot Sooheej kom ik tot de conclusie dat ik dit misschien wel haar beste plaat tot nu toe vind. De tijd moet dat echt uitwijzen.

Het geheel is prachtig in balans en de liedjes stuk voor stuk pareltjes, waarin de instrumentatie er voor zorgt dat Sarah Jarosz' zang perfect uit komt. Inderdaad is dit geen folk/country meer. Jarosz is opgeschoven naar een lichter segment van luisterliederen. Naar mijn mening maakt zij dezelfde keuze als The Secret Sisters op hun laatste album (dat, deels, veel uitbundiger is door de samenzang). Het is een keuze die Jarosz wellicht geschikt maakt om door veel meer mensen gehoord te worden dan haar meer traditionelere werk hiervoor. Daarvoor is er enorm veel concurrentie, maar ik vind haar er uit springen. Vooral vanwege de stem, die uitermate prettig is en daarna de goede melodieën van haar zang. De begeleiding is bijna bijzaak, maar uiterst smaakvol en vaak sober.

Voor mij is World On The Ground het album waarop Sarah Jarosz een enorme stap zet en waarmee zij kan doorbreken naar een groot publiek. Ik sluit me dan ook aan bij de mening van erwinz.

Daarnaast even een opmerking over het artwork. Ook dat is uiterst smaakvol en ondersteunend voor het album als geheel.

Dit is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG

avatar van R-Know
Dit is een lekker, niets aan de hand, luisterplaatje.
Grijsdraaien zal ik het niet maar af en toe opzetten gaat zeker gebeuren.
Mooi geluid en een fijne stem. Teksten ga ik nog wel een keer voor zitten.
Niet.

avatar van harm1985
Winnaar van een Grammy. Dit album werd me getipt op Steve Hoffman. Johnny ligt erg lekker in het gehoor.

avatar van R-Know
Tip: mooie opname

avatar van harm1985
Halfje erbij. Ontdekte vandaag een livestream waar ze het gros van de nummers van dit album speelt. Het is echt bizar hoe goed dat klinkt en hoe dicht haar stem live op de album versies zit. Voor mij de ontdekking van het jaar, een album wat een zeldzame indruk achterlaat, zoals in het verleden artiesten als Gillian Welch, Neil Young en Jeff Buckley dat deden.

Sarah creeert, net als Neil Young in zijn beste dagen, mini verhaaltjes, die je naar een andere, denkbeeldige wereld brengen. Een artiest die (ondanks de Grammy) veel meer aandacht verdient dan ze krijgt.

Kijktip: Sarah Jarosz performing songs from World On The Ground - YouTube