The 1975 - Notes on a Conditional Form (2020)

Electronic / Pop
Label: Dirty Hit

1. The 1975 (4:55)
  2. People (2:38)
  3. The End (Music for Cars) (2:30)
  4. Frail State of Mind (3:53)
  5. Streaming (1:32)
  6. The Birthday Party (4:45)
  7. Yeah I Know (4:13)
  8. Then Because She Goes (2:07)
  9. Jesus Christ 2005 God Bless America (4:24)
  10. Roadkill (2:55)
  11. Me & You Together Song (3:27)
  12. I Think There's Something You Should Know (4:00)
  13. Nothing Revealed / Everything Denied (3:38)
  14. Tonight (I Wish I Was Your Boy) (4:07)
  15. Shiny Collarbone (2:50)
  16. If You're Too Shy (Let Me Know) (5:19)
  17. Playing on My Mind (3:24)
  18. Having No Head (6:04)
  19. What Should I Say (4:06)
  20. Bagsy Not in Net (2:26)
  21. Don't Worry (2:48)
  22. Guys (4:29)
avatar van MRDammann
Dit album stond oorspronkelijk gepland voor een release in mei 2019, later verschoven naar februari en april 2020. Nu een derde (en laatste?) verschuiving naar 22 mei 2020. Het duurt even maar dan heb je ook een collectie van 22 nummers. Of dat de kwaliteit ten goede komt is de vraag, maar de singles die tot nu toe zijn uitgekomen vond ik goed. Komende vrijdag komt hun volgende single uit met de bijzondere titel Jesus Christ 2005 God Bless America.

1,5
zo vaak uitstellen beloofd vaak niet veel goeds, ook de album cover is volledig aangepast.
Ik hoop dat ik het mis heb, en dat dit gewoon een super album word.

joko150 schreef:
Ik hoop dat ik het mis heb, en dat dit gewoon een super album word.

Aangepast? hier was volgens mij nog geen officiële hoes van. Alleen teasers. De singles zijn nog steeds hoog niveau. Kan je niet vaak zeggen van een band, dat alleen maar goed werk levert.

coldwarkids schreef:

kijk hier het stuk over de album cover: NEWS: The 1975 delay 'Notes On A Conditional Form' and change artwork! | DEAD PRESS! | It's more than "just music" to us - deadpress.co.uk
Verder ben ik het met je eens dat de singles weer heel sterk zijn.

joko150 schreef:
Verder ben ik het met je eens dat de singles weer heel sterk zijn.

Ah ok dacht dat het een placeholder was. Vind dit gelukkig mooier.

avatar van Tha)Sven
heerlijke sentimentele ode aan je vrienden, het slotnummer. Heb heel veel zin in het album, tot nu toe hebben ze me nog nooit teleurgesteld. Enorm ondergeschatte band.

avatar van MRDammann
Op dit moment één van mijn favoriete bands. Al hun singles zijn raak wat mij betreft. Laat dat album maar komen!

coldwarkids schreef:

Kan je niet vaak zeggen van een band, dat alleen maar goed werk levert.

Ik neem m'n woorden per direct terug. Man man man wat een slap aftreksel van hun vorig album. Geen enkel emotie in hun nummers. Het komt op een of ander manier niet meer binnen. De nummers gaan langs me heen. Jammer! Het was altijd een van m'n lievelingsbandjes. Wat verlang ik nu ineens heel erg terug naar 2013 waar ik voor het eerst die EP's van hun hoorde en Chocolate voor het eerst op de radio....

coldwarkids schreef:

Lol het album is nog niet eens uit dude, chill.
Ik vind het tot nu toe juist beter dan het laatste album. Ze zijn juist vernieuwend bezig en het klinkt allemaal iets frisser

Thekillers87327 schreef:

Lol het album is nog niet eens uit dude, chill.

Hij is gelekt dude! lang leve het internet. Chill bro. BTW hij is toch nog niet uit?

Tja ieder zn mening mennn

Thekillers87327 schreef:

Tja ieder zn mening mennn

Ah kijk. Heel goed

1,5
oof dit uitstellen heeft niet veel goeds gedaan. De ellende begint al met een standpunt van Greta Thunberg...

avatar van JVT
JVT
joko150 schreef:

Ohjee dan haak ik hier al af. Hoewel ik hun vorige niet slecht vond.

0,5
Ik ken deze band eigenlijk alleen van naam. Ik heb weleens wat geluisterd maar voor mijn idee klonk het als muziek voor opstandinge pubers / tieners. Dat mag natuurlijk, alleen niet voor mij.

avatar van Elbow
Blijkbaar is ‘the 1975’ hier niet echt geliefd bij muziekmeter... De scores zijn extreem laag. Kan het ergens wel begrijpen, het kan bij momenten erg gladjes klinken. Hun vorig album vond ik zelfs heel goed. Deze ben ik nu aan het beluisteren.

Net 6 nummers ver, Greta Thunberg en people zijn de revue al gepasseerd, bij people dacht ik dat ik naar een één of andere punkband aan het luisteren was. Best aangenaam verrassend. The birthday party ( geleend bij Nick Cave ?) is alvast een dromerige ballad !

Ook interessant om weten is dat Phoebe Bridgers en Fka Twigs enkele gastrollen op zich nemen.
Jesus Christ 2005 God bless is een prachtig akoestisch liedje mede dankzij de fragiele engelen stem van Phoebe.

Benieuwd hoe het album zich verder gaat ontwikkelen... deel 1 is alvast heel mooi !

avatar van MRDammann
Fantastisch hoe de laatste zin van Greta Thunberg "It's time to rebel" overgaat in People.

avatar van blur8
Het lijkt Prince wel. Een enorme bak aan muziek uitstorten. "Zoek lekker effe zelf uit wat het best bevalt".
80 minuten 1975 is zo wie zo te veel. Heb geloof ik niet echt zin om er veel tijd in te stoppen om uit te zoeken wat herbeluisterbaar is. Eerst een militante speech en daarna Noiserock, in beiden blinken the 1975 niet echt uit. Daarna volgt wat instrumentale Ambiant en iets wat op R&B lijkt. Waar gaat dit naar toe ...?
Dus als iemand een eerste positieve schifting heeft gemaakt, houdt ik me aanbevolen.

avatar van ni slecht
Door die enorme variatie vallen die 80 minuten juist wel nog te doen. Het is wel niet allemaal even goed, er komt wel eens een plaat in de toekomst waar alles klopt, want deze band barst van het potentieel. 'People' is trouwens geen noiserock, en werkt juist heel erg goed na het eerste 'nummer'.

avatar van repelstefan
In magere muziekweken probeer je eens wat. Maar ik krijg vooral het gevoel 'wat voor soort muziek wil je nou eigenlijk maken'?. Diversiteit is fijn op een album maar dit is een beetje te veel van het goede. Van twee walletjes willen eten (of eigenlijk van veel meer) zonder dat het ergens overloopt van kwaliteit (of althans, niet naar mijn smaak). Dat gevoel. Links laten liggen maar.

Eerste luisterbeurt was niet fameus. Had het gevoel naar een album te luisteren met sterke singles en opvulmateriaal, qua liedjes en qua instrumentale nummers. Waar A Brief Inquiry ook erg ecclectisch was, maar ook een uitgebelanceerd geheel, lijkt me dit hier veel minder.

avatar van Thekillers87327
The 1975 gaat hier meer voor een iets experimenteler en ''volwassen'' geluid.
Vind het een veel beter album dan die van 2018.
Alle singles zijn raak en dat zijn er toch iets van 5
Good job guysss

avatar van mattman
JVT schreef:

Ohjee dan haak ik hier al af. Hoewel ik hun vorige niet slecht vond.

Die intro vind ik dan weer goed gedaan. Vind het toch een soort bigger than life speech. Hoe dat overgaat in People werkt erg goed.

Helaas is het album in zijn geheel echt te lang en... vrijgevig om hier nu al een cijfer op te plakken.

avatar van RoyDeSmet
Op de eerste twee nummers na vind ik dit gewoon als een boybandjes/Justin Bieber-album klinken Wel beter dan de laatste van Coldplay, nauwelijks interessanter.

1,5
People is de meest misleidende lead single die ik in tijden heb gehoord..

avatar van VladTheImpaler
''See, when 'Notes...' hits, it hits hard.'' Na twee luisterbeurten vind ik dit een hele accurate omschrijving.

avatar van Elbow
Ik kan eigenlijk niet zo snel een oordeel vellen over dit album...Er staan zoveel songs ( misschien wel teveel?) op de plaat. Het Is zoals op de wei van Kiewit Pukkelpop wandelen, je hoort zoveel stijlen door elkaar maar toch boeien de songs mij op één of andere manier. Oordeel volgt...

coldwarkids schreef:

Je hebt weer je mening aangepast aan je stem nu te zien?

Klopt, meerdere luisterbeurten verder