IAMTHESHADOW - Pitchblack (2020)

Portugal
Rock / Electronic
Label: Cold Transmission

1. Lifeless (4:07)
  2. Always (5:01)
  3. Pitchblack (4:29)
  4. The Days (4:53)
  5. Higher Than the Soul (5:20)
  6. Awake & Asleep (5:21)

met Yvette Winkler

11. To Last (4:58)
  12. Undress (5:07)
avatar van Alicia
Het is net of de muziek van dit trio uit Lissabon, bestaande uit Pedro Code, Vitor J. Moreira en Herr G, meer dan ooit neigt naar een zwaarder 'industrial' geluid. Of vergis ik mij nu? Gelukkig kan Pedro Code mij opnieuw bekoren met zijn diepe bariton en is de muziek daardoor nog altijd melancholiek te noemen.

Dit nieuwe album blijft niettemin op een kleine 4* steken. De meeste composities komen - zo op het tweede of het derde gehoor zelfs - dit keer wat minder goed uit de verf en blijven de songs op een of andere manier op elkaar lijken. Tevens maakt dit zware elektronische geluid het lastig de plaat in zijn geheel uit te zitten. Wat mij betreft zou iets meer variatie welkom zijn. Of een korter album, zodat je in ieder geval na zo ongeveer driekwart van de plaat wat minder snel je koptelefoon terzijde wilt leggen.

Enfin... de tijd zal het leren.

Want het titelnummer is alvast een kneiter van een lekker droeve dansplaat!

Ik ben deze nu aan het luisteren. Een stuk donkerder dan hun debuutalbum, maar ook dit vind ik weer erg goed zeg! Dit is pure darkwave, melancholisch en romantisch tegelijk. Het is inderdaad de stem van Pedro Code die uitzonderlijk mooi is en de muziek draagt. Ik vind dit niet zo industrial klinken zo op het eerste gehoor. Toch meer in het verlengde van hun debuutplaat. Wel elektronischer maar dat past bij darkwave. Ik vind de basgitaar hier erg mooi naar voren komen, ondersteund door de koude elektronische beats en synths. Ik waan me weer op de dansvloer in een schaars verlichte ruimte waar allerlei silhouetten om me heen staan te zwaaien en dansen. Deze gaat op de wenslijst. Oh ja, Diego Merletto van The Frozen Autumn zingt mee op track 6 (Awake & Asleep) zie ik. In de jaren 90 ook een van mijn favoriete bands.

avatar van Killeraapje
Heb deze inmiddels ook in huis gehaald. Het debuut blijft voor mij de sterkste maar ik moet deze nog een paar keer luisteren voordat ik met een definitieve recensie kom.

In ieder geval weer mooi opgeschreven Scarlet