Luka - First Steps of Letting Go (2020)

Pop / Folk
Label: Snowstar

1. Lost Today / Found Tomorrow (2:40)
  2. Same Song (2:59)
  3. Tiptoe (2:55)
  4. Numbers (2:57)
  5. Without U (4:41)
  6. Nocturnal Animals (3:11)
  7. First Steps (4:41)
  8. Underwater (3:41)
  9. Nightcap (5:05)
  10. Anywhere (4:44)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Luka - First Steps Of Letting Go - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Luka - First Steps Of Letting Go
Luka, de band van de vanuit Rotterdam opererende Lisa Lukaszczyk, levert met First Steps Of Letting Go een debuut af dat moet worden geschaard onder de allerbeste albums van 2020

First Steps Of Letting Go van Luka is een album dat je onmiddellijk weet te veroveren, maar het is ook een album dat je nog eindeloos weet te verbazen. Luka maakt soms toegankelijke pop en soms pop die wat complexer in elkaar steekt. Het klinkt in alle gevallen prachtig en het is bovendien popmuziek waar het avontuur van af spat. De instrumentatie en productie zijn verbluffend mooi, de stem van Lisa Lukaszczyk wonderschoon. First Steps Of Letting Go voelt direct als een warm bad, maar is met geen mogelijkheid in een hokje te duwen. Hoe vaker je er naar luistert, hoe meer het fascineert en hoe meedogenlozer het vermaakt. Zomaar een van de beste albums van het jaar.

Het Nederlandse label Snowstar Records viert over een paar maanden haar achttiende verjaardag en staat sinds de oprichting garant voor kwaliteit. Luka is de laatste aanwinst van het Nederlandse label en met de band rond Lisa Lukaszczyk heeft Snowstar Records goud in handen. Met First Steps of Letting Go heeft Luka immers een album afgeleverd dat moet worden gerekend tot de beste eigenzinnige popalbums van 2020 en dan heb ik het niet alleen over Nederland.

De naam van Lisa Lukaszczyk zingt al een tijdje rond in de Nederlandse muziekscene. De in Kaapstad geboren maar in Rotterdam opgegroeide muzikante bracht de afgelopen jaren al twee EP’s uit, maar omdat ze toen nog studeerde aan Codarts, de prestigieuze hogeschool voor de kunsten in Rotterdam, was ze nog niet klaar voor een bestaan als professioneel muzikant. Dat is Lisa Lukaszczyk nu wel en hoe. Met First Steps of Letting Go levert haar band Luka een album af dat je 10 songs en 37 minuten lang in een wurggreep houdt, waarna je het album voorgoed wilt koesteren.

Toen ik op zoek ging naar wat meer informatie over de Rotterdamse muzikante, kwam ik een interview uit 2018 tegen, waarin ze hoog opgeeft over singer-songwriters als Jesca Hoop en Feist en waarin ze bovendien de productionele vaardigheden van Blake Mills prijst. Het zijn stuk voor stuk persoonlijke favorieten, waardoor de lat direct hoog lag voor Luka.

De jonge Rotterdamse muzikante heeft Blake Mills uiteraard niet kunnen strikken voor haar debuutalbum, maar First Steps of Letting Go valt wel op door een bijzonder fraaie productie. Voor deze productie tekent Wannes Salomé, die we kennen van de Nederlandse band Klangstof. De Nederlandse muzikant heeft het debuut van Luka voorzien van een prachtig geluid. Het is een ruimtelijk of zelfs atmosferisch geluid waarin organische klanken en elektronica op bijzonder fraaie wijze samenvloeien.

First Steps of Letting Go is niet alleen voorzien van een mooi geluid, maar het is ook een spannend geluid, waarin steeds dingen gebeuren die je niet had verwacht en waarin niet alleen het oor wordt gestreeld, maar ook voorzichtig tegen de haren wordt ingestreken.

Alleen al met het geluid op het debuutalbum van Luka troeft Lisa Lukaszczyk gerenommeerde popprinsessen af, maar First Steps Of Letting Go heeft nog veel meer te bieden. Zo beschikt de Nederlandse muzikante over een aansprekend stemgeluid dat de tracks op het debuut van Luka voorziet van meedogenloze overtuigingskracht en zwoele verleiding.

Er is nog veel meer, want ook de songs op het album zijn van een bijzonder hoog niveau. Het zijn songs die bijzonder aangenaam voortkabbelen en die na één keer het oor strelen, maar het zijn ook songs die de fantasie maar blijven prikkelen. First Steps Of Letting Go klinkt eigentijds, maar verwerkt ook invloeden uit het verleden, met hier en daar een vleugje 80s en 90s. Soms is het toegankelijk en aanstekelijk, de volgende keer toch weer wat lastiger te doorgronden en voorzichtig stekelig.

Lisa Lukaszczyk klinkt hier en daar als een nog niet eerder aan de oppervlakte gekomen protegé van Prince die hij het liefst voor zichzelf had gehouden. En om het nog allemaal wat knapper te maken is het debuut van Luka er een die zich geen moment in een hokje laat duwen of laat vergelijken met de muziek van anderen. Ik durf Luka inmiddels best een sensatie te noemen en ben nog lang niet klaar met dit prachtdebuut. Erwin Zijleman

avatar van Broem
Eerste luisterbeurt erop zitten en die hierboven genoemde sensatie voel ik nog niet. Vind het album wat rommelig overkomen en weet (nog) niet welke kan het op gaat. Wel een prachtige productie maar de overtuiging (welke dan ook) moet nog komen als ik het album nogmaals beluister. Gaat op het stapeltje herkansingen. Wie weet.

avatar van Elbow
Net terug van het Live optreden van Luka hier in Brugge. Ze heeft ons allemaal van onze sokken geblazen! Meteen de plaat Vinyl gekocht. Bespreking van het album volgt.. .