Travis - 10 Songs (2020)

Label: BMG

1. Waving at the Window (3:28)
  2. The Only Thing (3:32)

met Susanna Hoffs

3. Valentine (3:00)
  4. Butterflies (3:54)
  5. A Million Hearts (4:34)
  6. A Ghost (3:45)
  7. All Fall Down (3:27)
  8. Kissing in the Wind (3:54)
  9. Nina's Song (4:30)
  10. No Love Lost (3:48)

Doet mij aan Blur denken, dat Valentine

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Best wel veel Travis geluisterd tot en met het album 'The Boy with No Name', daarna uit het oog verloren mede door de teleurstellende opvolger 'Ode to J. Smith'. Maar ik heb altijd een zwak gehad voor met name de singles van deze band. De compilatie 'Singles' is dan ook een ijzersterke verzameling songs waar menig popartiest jaloers op mag zijn. Maar bij de singles van deze nieuwe plaat krijg ik toch hetzelfde gevoel als bij 'Ode to J. Smith'. Het is niet slecht en heeft die kenmerkende Travis sound, zeker de single A Ghost. Maar het klinkt toch als een slap aftreksel van hun grote hits. Ik slinger toch liever weer 'Singles' aan.

Oh, wat is The Only Thing met Susanna Hoffs toch heerlijk. Die zwoele stem van dat kleine wijffie die er op haar 61e nog steeds geweldig uitziet (ja, deze jongen had wel een beetje een crush op haar in de jaren '80).

Maar eigenlijk is het hele album gewoon weer kwaliteitspop van de bovenste plank. Travis levert tien puik verzorgde liedjes af (waarom dan ook moeilijk doen over de titel?!).

Dat levert weinig spannende muziek op, maar daar hebben we Travis nooit op kunnen betrappen. Maar dit is wel de band van nummers als Why Does It Always Rain On Me?, Sing en Side. Dat niveau weten ze wederom net niet te halen, maar het album klinkt ondanks alles toch fris en het heeft een mooi, helder geluid. De 'rock' van het debuut horen we ook terug in bijvoorbeeld Valentine, daar heb ik net wat minder mee, maar het drukt de pret ook niet echt.
De strijkers die regelmatig terugkeren dompelen de nummers onder in een warm bad en dat is zeer aangenaam.

Travis is gewoon een heerlijke zekerheid: je weet wat je kunt verwachten.

avatar van GrafGantz
aERodynamIC schreef:

Grappig om te horen dit. Was het vanwege haar "boyish charms"?

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Travis - 10 Songs - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Travis - 10 Songs
De Schotse band Travis noemt haar negende album 10 Songs en dat is ook precies wat je krijgt, tien songs en de een is nog aangenamer, melodieuzer en smaakvoller dan de ander

Ik heb een enorm zwak voor de Schotse band Travis. De band leverde 21 jaar geleden met The Man Who haar beste album af, maar de rest doet er nauwelijks voor onder. Ook 10 Songs is weer prima. Soms een beetje country, soms een beetje Britpop, soms wat Beatlesque, maar het is altijd onmiskenbaar Travis. Het geluid is warm en smaakvol, de songs zijn melodieus en aansprekend, de zang is uitstekend en iedere keer hoor je weer een popliedje dat je ondanks de melancholie een goed gevoel geeft. Travis wordt nooit gerekend tot de grootste bands, maar de Schotten hebben inmiddels een geweldig oeuvre op hun naam staan en ook 10 Songs is weer van grote klasse. Een prestatie van formaat.

Bij een nieuw album van de Schotse band Travis weet je twee dingen. Aan de ene kant is het vrijwel zeker dat de band het niveau van haar tweede album The Man Who uit 1999 niet gaat halen, maar aan de andere kant weet je ook vrijwel zeker dat je een prima album in handen hebt.

Travis bestaat dit jaar precies 30 jaar en staat sinds haar debuut Good Feeling uit 1997 garant voor kwaliteit. Twee jaar na het debuut was er de uitschieter The Man Who, die ik inmiddels best onder de klassiekers uit de jaren 90 durf te scharen, maar ook na dit geweldige album bleef de band uit Glasgow uitstekende albums uitbrengen.

Die albums zijn de afgelopen jaren net wat beter dan in de jaren direct na The Man Who en ik had daarom alle reden om met hoge verwachtingen uit te kijken naar het nieuwe album van de band. Dat album verscheen deze week en heeft de titel 10 Songs meegekregen. 10 Songs is alweer het negende album van Travis en bevat, zoals de titel al doet vermoeden, tien tracks.

Iedereen die het oeuvre van de band kent, weet dat Travis garant staat voor aangenaam klinkende popliedjes, die over het algemeen niet al te veel buiten de lijntjes kleuren. Ook 10 Songs doet dat niet, maar daar hoor je mij niet over klagen. Ook het negende album van Travis is immers weer een album dat je direct bij eerste beluistering in de armen sluit.

10 Songs opent met een typische Travis song. Een mooie melodie, een stemmige instrumentatie met warme gitaarlijnen en een heldere piano en de al even warme stem van voorman Fran Healy, die deels uit dezelfde vijver vist als Coldplay’s Chris Martin, maar de betere zanger is. Ook in muzikaal opzicht herinnert Travis aan de eerste jaren van Coldplay, maar waar de Britse band heeft gekozen voor het grote geld, is Travis oorstrelende popliedjes blijven maken.

Openingstrack Waving At The Window had op The Man Who kunnen staan, maar Travis verlegt op 10 Songs ook wel degelijk de grenzen. In het zwoele The Only Thing krijgt Fran Healy hulp van niemand minder dan Susannah Hoffs, die nog net zo verleidelijk klinkt als in haar jonge jaren. Het is een zwoel uitstapje dat wordt gevolgd door het wat rauwere en psychedelisch aandoende Valentine, dat vooral Beatlesque klinkt.

Travis flirt op 10 Songs nadrukkelijk met de rijke historie van de Britpop, maar het heeft ook altijd een zwak gehad voor Amerikaanse rootsmuziek, zoals in Butterflies, dat de archieven van de Britse popmuziek verruilt voor Amerikaanse countryrock. En zo doet Travis op 10 Songs iedere keer iets anders, maar klinkt het altijd bijzonder aangenaam, maar ook altijd als Travis.

Ook 10 Songs is weer niet van het niveau van The Man Who, maar het scheelt wat mij betreft niet zo gek veel. Travis streelt op 10 Songs bijna veertig minuten oor en laat je, ondanks de flinke vleug melancholie op het album, geloven in een mooie toekomst.

Ook dit keer vermaakt Travis niet alleen met prima songs, maar dwingt het bij mij ook respect af, want hoeveel bands zijn er die keer op keer een album van het niveau van 10 Songs maken? Niet veel wat mij betreft. 10 Songs verrijkt het oeuvre van de Schotse band met 10 uitstekende songs. Alles even melodieus, alles even mooi gearrangeerd en alles even mooi gezongen. Ik ben er weer heel blij mee. Erwin Zijleman

avatar van blur8
elke flirt met experiment weer over boord.
Maar vakmanschap dooft niet uit, als het met gevoel wordt uitgevoerd.
Fijn album op het juiste moment, nu we wel een haardvuur kunnen gebruiken.
Nina's Song

avatar van Wickerman
Travis, heb nu The Man Who op staan, is een band waarvan je uit kunt gaan dat er vakmanschap wordt getoond. Die albums rond de millenniumwisseling zijn van hoogstaand niveau en mooie soundtrack van vervlogen tijden. Alleen met 12 Memories ontstegen zij het veilige vakmanschap, wat dan ook direct hun beste album was.

Met de komst van de single 'Selfish Jean' uit 2007 alweer ben ik ze uit het oog verloren. Niet omdat het slecht was, maar omdat het weinig vernieuwend is. Ik zie dat ze sinds die tijd nu al vier albums verder zijn. Ik herinner me nog een hele fijne soloplaat van Fran Healy. Vraag: nodigt dit album uit om nog wat in te halen?

avatar van robvw192
Heel prettig album. Had tijdje nodig om in te zakken. Maar nu vaste bijdrage aan mijn playlist.

avatar van Roxy6
geplaatst:
op 12 juli het nieuwe Travis album L.A. Lights en binnenkort de eerste single daarvan : Gaslight.