Holy Motors - Horse (2020)

Estland
Roots / Country
Label: Wharf Cat

1. Country Church (4:25)
  2. Endless Night (3:38)
  3. Midnight Cowboy (4:57)
  4. Road Stars (2:43)
  5. Matador (4:43)
  6. Come On, Slowly (3:32)
  7. Trouble (3:36)
  8. Life Valley (So Many Miles Away) (4:26)
avatar van Lura
Holy Motors is een kwartet dat uit Tallinn, Estland komt en altcountry (met hier en daar een rockabilly injectie) maakt gezongen in het Engels. Horse is hun tweede album en duurt slechts precies 32 minuten en welgeteld 1 seconde langer dan hun uitstekende debuut Slow Sundown.

Net als het debuut gevuld met 8 liedjes. Zelf omschrijven ze hun muziek als “dark twang & reverb band from a nonexistent movie. It bows to engines and echos and film-directors. Cinematic suspension is often more than not what drives the band towards a melody and meaning.”. Het zou me dus niet verbazen dat zich vernoemd hebben naar de gelijknamige film.

De slechts tweeëntwintigjarige zangeres Eliann Tulve zingt op een opvallende, lome manier. Daarnaast hoor je synthesizers, bas, drums, piano, maar het zijn de gitaren die naast de zang de meeste aandacht trekken. De beste voorbeelden van het geweldige gitaarspel vind ik afsluiter Life Valley (So Many Miles Away) en Matador. Naast solozang is er ook een fraai duet te vinden in Road Stars, wat ze zingt met coproducer Craig Dyer.

Horse wist mij bliksemsnel te overtuigen.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Holy Motors - Horse - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Holy Motors - Horse
Holy Motors is een band uit Estland maar klinkt vooral Amerikaans op een album dat gelijke delen Mazzy Star en Cowboy Junkies vermengt met de soundtrack van een western

Holy Motors had maar een paar noten nodig om me te overtuigen van de kwaliteit van de band uit het Estlandse Talinn. De band, die beschikt over drie gitaristen, tovert een ruimtelijk en veelkleurig gitaargeluid uit de speakers, dat net zo makkelijk citeert uit de country en de rockabilly als uit de shoegaze en dreampop. Het wordt allemaal aan elkaar geslagen door een subtiel spelende drummer, waarna de prachtige stem van frontvrouw Eliann Tulve je definitief in katzwijm brengt. Het zou zomaar de soundtrack van een western of duistere tv-serie kunnen zijn, maar ook zonder de beelden betovert de muziek van Holy Motors bijzonder makkelijk.

Bij Estland denk ik niet direct aan popmuziek en al helemaal niet aan het soort muziek dat de band Holy Motors op Horse maakt. Holy Motors komt echter wel degelijk uit Estland en om precies te zijn uit de hoofdstad Talinn. De band omschrijft zichzelf op haar bandcamp pagina als “a dark twang & reverb band from a nonexistent movie”. Het is geen gekke omschrijving, want laat de muziek van Holy Motors uit de speakers komen en je waant je op de set van een Amerikaanse western of een duistere cultfilm van bijvoorbeeld David Lynch.

Het geluid van de band uit Estland wordt gedomineerd door mooie en ruimtelijke gitaarlijnen, die zich afwisselend door country, rockabilly, shoegaze en dreampop hebben laten inspireren. De gitaren laten zich begeleiden door een subtiel spelende drummer, wat een even broeierig als beeldend geluid oplevert.

Het is een geluid waarin de fraaie vocalen van zangeres Eliann Tulve uitstekend gedijen. Eliann Tulve heeft een stem die ergens tussen die van Mazzy Star’s Hope Sandoval en Cowboy Junkies zangeres Margo Timmins in zit en ook in muzikaal opzicht roept de muziek van Holy Motors zowel associaties op met Mazzy Star als met Cowboy Junkies. Zeker wanneer de drie gitaristen van de band hun kunsten mogen etaleren hoor ik veel van Mazzy Star, maar wanneer de twang het wint is het toch weer meer Cowboy Junkies. Vergeleken met beide bands duikt Holy Motors echter veel dieper de Amerikaanse rootsmuziek is, wat bijzonder is voor een band uit Estland.

Het uptempo Country Church waarmee het album opent laat direct goed horen wat Holy Motors te bieden heeft. Prachtig veelkleurig gitaarwerk, prima drumwerk, een veelheid aan invloeden, een oor voor lekker in het gehoor liggende popsongs en een uitstekende zangeres, die mij onmiddellijk over de streep trok. Direct ook in de openingstrack laat Holy Motors horen dat het een meester is in het uit de speakers toveren van beeldende klanken, zeker wanneer aan het eind van de track het tempo nog eens flink omlaag gaat.

De ingrediënten uit de openingstrack komen terug in de tracks die volgen, maar Holy Motors kleurt haar songs steeds wat anders in. De ene keer draagt de band bij aan de soundtrack voor een western, de volgende keer wordt de liefde voor dreampop en shoegaze geëtaleerd en zo blijft Horse verrassen.

Met drie gitaristen aan boord is het logisch dat de band de tijd en ruimte neemt voor het gitaarwerk, maar dat is zeker geen straf. De verleiding van Holy Motors is voor mij echter het hevigst wanneer de stem van Eliann Tulve uit de speakers komt. Het is een stem vol verleiding en bezwering, die me ook wel wat doet denken aan de eerste kennismaking met Lera Lynn als nachtclubzangeres in de aardedonkere serie True Detective, waarin Holy Motors ook zeker niet had misstaan.

Ik was na de verpletterende eerste indruk nog wel even bang dat de muziek van Holy Motors snel zou gaan vervelen, maar dat blijkt zeker niet het geval. Horse laat een consistent geluid horen, maar de band uit Estland varieert voldoende met de verwerkte invloeden en het tempo om ook bij herhaalde beluistering interessant te blijven en zelfs steeds weer iets beter te worden. Een zeer aangename verrassing in deze drukke releaseweek en dat uit Estland. Erwin Zijleman

avatar van Tonio
Naar aanleiding van de aanbevelingen van Lura en erwinz heb ik dit album beluisterd. Ik kan me het enthousiasme goed voorstellen, dat had ik bij een eerste luisterbeurt ook. Maar het album liet mij ook iets in verwarring achter. Veel tegengestelde gevoelens.

De vergelijking met Cowboy Junkies is terecht. Songs zijn vrij aardig tot goed en de stem van Eliann Tulve is inderdaad prachtig, maar ik heb al de gehele catalogus van de Junkies, en een groot aantal albums beluister ik zeer regelmatig.

Ik ben gek op jengelende gitaren. Kan nog altijd genieten van de betere gitaarduels uit de zeventiger jaren (Stills & Young, Duane Allman & Dicky Betts, Duane Allman & Eric Clapton, Dick Wagner & Steve Hunter, enz). In de tweede helft van de jaren zeventig en begin tachtiger jaren zitten genieten van de jengelende gitaartjes van veel Afrikaanse bands (soukous). Ook bij Holy Motors bevalt me het veelvuldige gitaarwerk, maar het twang-geluid kan mij dan weer wat minder bekoren. Doet mij teveel herinneren aan Hank Marvin van The Shadows.

En duetjes, die mag ik ook graag horen, maar de stem van Craig Dyer had wat mij betreft best achterwege mogen blijven.

En ondanks de (voor mij) mindere aspecten, intrigeert dit album. Ik ga het de komende weken nog een aantal luisterbeurten geven ...

avatar van WoNa
Na vijf nummers begon ik mij af te vragen of ik het nog steeds leuk vond. Bij het eerste nummer dacht ik dat ik het album maar direct moest aanschaffen. Inmiddels weet ik het nog niet zo zeker. Dat betekent nog een keer luisteren.

Parlotones
WoNa schreef:

En? Naar welke kant is het kwartje gevallen?

avatar van WoNa
Parlotones schreef: "En? Naar welke kant is het kwartje gevallen?"

Holy wie? Ik denk dat dat genoeg zegt.