The Earthquake Album (1990)

Alternatieve titel: Rock Aid Armenia

Label: Life-Aid Armenia

1. Rock Aid Armenia - Smoke on the Water '90 (4:07)
  2. Free - All Right Now (4:15)
  3. Rush - Spirit of Radio (4:58)
  4. Rainbow - Since You've Been Gone (3:18)
  5. Black Sabbath - Headless Cross (5:03)
  6. Genesis - Turn It On Again (3:45)
  7. Yes - Owner of a Lonely Heart (4:27)
  8. ELP - Fanfare for the Common Man (2:57)
  9. Whitesnake - Fool for Your Loving (4:17)
  10. Asia - Heat of the Moment (3:50)
  11. Starship - We Built This City (4:51)
  12. Foreigner - Jukebox Hero (4:05)
  13. Iron Maiden - Run to the Hills (3:54)
  14. Deep Purple - Black Night (3:27)
  15. Mike and The Mechanics - Silent Running (4:09)
avatar van Jumpjet
Deze heb ik ooit eens opgevist uit een uitverkoopbak. Veel van de nummers kende ik al wel van radio, cassettebandjes of LP, maar destijds vond ik het een geweldig koopje, om dit allemaal samen op een CD aan te treffen! Kijk ik nu naar de tracklisting dan is het een wat onevenwichtig geheel, maar daar moeten we niet moeilijk over doen gezien het feit dat dit project is opgezet voor het goede doel, namelijk het helpen van de slachtoffers van de grote aardbeving in Armenië eind 1988.
Mijn persoonlijke favorieten zijn de bijdragen van Rush en Mike & the Mechanics. ELP heb ik nooit veel aan gevonden. Voor de rest dik in orde.

avatar van ProgMetal
Jumpjet schreef:

Met de versie van Smoke on the Water heb je goud in handen en een uniek schijfje en dat uit een opruimingsbak JALOERS

avatar van gaucho
Haha, leuk om deze nog eens in de updates te zie n verschijnen. Ik heb er precies dezelfde herinneringen aan als Jumpjet. Een benefiet-CD waarvan de opbrengst bestemd was voor de nabestaanden van de slachtoffers van de aardbevingsramp in Armenië in 1988. Volgens mij was deze CD in het verschijningsjaar en kort daarna vrijwel overal verkrijgbaar voor een prikkie (ik dacht 10 gulden of 14,95, in elk geval bij de Free Record Shop). En aangezien CD's in die tijd nog gewoon hartstikke duur waren, vond je dat als rechtgeaard rockliefhebber een koopje, met zoveel grote namen op één CD.

Het gaat om een initiatief van de Britse muziekindustrie, al beperkt de selectie zich niet uitsluitend tot het VK, maar ze komen ook uit de VS en Canada. Mede daardoor is de samenstelling wat wisselvallig: van pure hardrock/metal tot pop-achtige rockhits. Maar bij elkaar was/is het beste en leuke selectie, als je van hits op dit gebied houdt.
De trekker op de plaat is natuurlijk de all-star versie van Smoke on the water, met zangregels die beurtelings worden gezongen door Ian Gillan, Paul Rodgers, Bruce Dickinson en Bryan Adams. Verder wordt er op meegespeeld door tal van rock-grootheden, zoals Brian May, Roger Taylor, Tony Iommi, Chris Squire en nog een flink aantal anderen. Leuk gedaan, maar niet wereldschokkend. Maar het nummer is natuurlijk wel uitsluitend hier te vinden, en dat maakt dit toch wel tot een aardig hebbedingetje.

Volgens Wikipedia deden de donerende muzikanten ook nog andere dingen voor de fundraising rond de hulp aan Armenië.

Mijn Engelse CD is trouwens afkomstig uit de beruchte PDO-fabrieken in Engeland, zo zie ik in de binnenring van het schijfje. Ik zie dat het ding aan de labelkant aardig begint te 'bronzen', maar verder ziet het schijfje er nog perfect uit, dus van CD-rot is vooralsnog geen sprake. Duimen maar dat dat zo blijft...

avatar van gigage
ProgMetal schreef:

Smoke on the water 1990 met David Gilmour, Brian May Ian Gillan eva staat op spotify.

Ik heb ooit het cassettebandje voor weinig opgepikt maar als geheel is dit niet een al te sterk album in mijn verre herinnering.
Misschien gekocht voor Deep Purple en Iron Maiden maar waarschijnlijker vanwege de lage prijs in combinatie met een hongerige walkman