Will Johnson - El Capitan (2020)

Folk
Label: Keeled Scales

1. Teruel (2:18)
  2. Los Cuervos (3:00)
  3. Goodbye, Absecon (4:07)
  4. Bloody Boxer (2:14)
  5. El Capitan (3:14)
  6. Bricks to Block the Raid (3:18)
  7. I am Back at the Window Again (2:46)
  8. Dear to the Assassin (2:53)
  9. Trouble (2:48)
  10. Ocean / Sea (3:04)
  11. Inclined (3:03)
  12. St. Anthony's (1:27)
avatar van Tonio
Over een paar jaar hebben we het waarschijnlijk over muziek, gemaakt in de Corona-jaren. Muzikanten zijn (en worden op dit moment nog steeds) gehinderd door fysieke en economische beperkingen en bedenken oplossingen in de vorm van video's met huiskamer- of tuinconcerten, of in dit geval een home-recording.

Will vond zijn huisopnames goed genoeg om het als album uit te brengen. En wat mij betreft heeft hij gelijk: het is een intiem maar erg fraai album geworden. En de ruis verhoogt op een gekke manier de intimiteit.

avatar van philtuper
Ik vind het een prachtig album! Was ‘m eigenlijk een beetje uit het oog verloren maar deze komt wel binnen. Ingetogen, intiem maar met heel veel zeggingskracht. Heel mooi!

avatar van philtuper
Ik verwacht minimaal een gedegen recensie van erwinz bij deze. Zoals hij zelf al schreef in zijn recensie van Johnson's vorige album - Wire Mountain - het wordt tijd dat de mensen Will Johnson en zijn werk eens gaan ontdekken. Daarnaast is het sowieso voer voor liefhebbers als Renoir, jurado, bubbachups, Bruno Banani, thedude1975, deek, AOVV, Ducoz, Teacher, SébastienY, Jupiter, frolunda, Minneapolis, rolandobabel, dix, Hoedijk, Grootfaas, midnight boom, Screenager, Arbeidsdeskundige, Johnny Marr, Valentijn, Sander B., meloman, Droombolus, bardt, de joeri, popstranger, freakystyle, miertens, jtsterkenburg, basketballerke, jkbb, Nainamo en Zachary Glass.

avatar van Renoir
Heel geen spam! Deze liefhebber heeft al even geluisterd naar en genoten van El Capitan. Vinyl en download verkrijgbaar via Bandcamp.

Masimo, let je op?

avatar van philtuper
Hoe kan ik Masimo nu vergeten! Hoe gaat het eigenlijk met onze Afrika-topic?

avatar van jurado
philtuper schreef:
Alvast excuus als dit spam ervaren wordt.

Thanks voor de tip! Wire Mountain, zijn vorige album, vind ik geweldig. Ga deze zeker luisteren.

avatar van Screenager
philtuper schreef:

Alvast excuus als dit spam ervaren wordt.

Een welgemeende tag bij een album dat ik niet ken en mij mogelijks zou kunnen bekoren, zal ik nooit als spam ervaren

Bedankt voor de tip!

Thudd
De hoes doet me denken aan The War on Drugs, het album Lost in the Dream uit 2014...

Thudd schreef:

Hoe is de muziek?

Geheel anders dan The War on Drugs. Leest het bericht van Tonio hierboven er maar eens op na. Of beluisterd het album gewoon via Will Johnson's bandcamp-pagina of Spotify.

Thudd schreef:

Hoe is de muziek?
. Precies zoals de hoezen doen vermoeden en vooral ook het verschil tussen beide. In het geval van El Capitan, puur, verstild, melancholisch. In het geval van War On Drugs, meer geproduceerd, georchestreerd, gekunsteld. Meer tempo ook. Desondanks ook een fijne plaat

Thudd
Thx all.

avatar van Elbow
Ook ik volg Will Johnson omdat hij vroeger per toeval in mijn huis is terecht gekomen na een optreden in Brugge met zijn band Centro-matic. Ik was vooral fan van South San Gabriel. Die heb ik dan ook een paar keer live gezien. Het vorig album vond ik al heel goed, benieuwd wat ik van deze ga vinden ? Score volgt.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Will Johnson - El Capitan - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Will Johnson - El Capitan
Will Johnson imponeerde vorig jaar met het prachtige Wire Mountain en doet nu hetzelfde met het uiterst sobere en tijdens de corona lockdown opgenomen El Capitan

Will Johnson dook ooit op met de geweldige band Centro-Matic, maar de afgelopen jaren was het wat stil rond de Amerikaanse muzikant. Vorig jaar ontdekte ik, min of meer bij toeval, het werkelijk prachtige Wire Mountain, waardoor El Capitan er direct uitsprong in de goed gevulde release lijsten van de afgelopen weken. El Capitan is een uiterst sober album, dat in drie dagen werd opgenomen tijdens de Texaanse lockdown. De instrumentatie is spaarzaam, maar dat komt de intensiteit van het album alleen maar ten goede. Will Johnson grijpt je onmiddellijk bij de strot met zijn wat weemoedige zang en laat pas los wanneer de laatste noten van dit bijzonder fraaie album wegsterven.

Nu de corona pandemie ons al enkele maanden in zijn greep houdt, duiken langzaam maar zeker de eerste corona albums op. Het zijn albums met songs die zijn geschreven tijdens de lockdown of albums die zijn opgenomen tijdens de lockdown, omdat er verder nu eenmaal niet zo gek veel te doen was. El Capitan van de Amerikaanse muzikant Will Johnson valt grotendeels in de laatste categorie. Een aantal songs op het album werd jaren geleden al geschreven, maar het album bevat ook een aantal songs die de sporen van de lockdown wat nadrukkelijker dragen.

Het album werd wel opgenomen tijdens de Texaanse lockdown en stond uiteindelijk in slechts drie dagen op de band. In de anderhalve meter samenleving was er niet veel ruimte om extra muzikanten in te schakelen, wat een behoorlijk sober album oplevert. El Capitan werd gemaakt met producer Britton Beisenherz, die ook een orgel, een eenvoudig keyboard en een piano meenam naar de Ramble Creek Recording Studio in Austin, Texas. Will Johnson, die zelf tekent voor de akoestische gitaar en zang, kreeg hier verder gezelschap van Thor Harris, die de vibrafoon en de klarinet bespeelt en van Lindsey Verrill, die tekent voor spaarzame cello bijdragen en wat vocalen.

Nog geen jaar geleden zou ik een nieuw album van Will Johnson waarschijnlijk over het hoofd hebben gezien, want de Amerikaanse muzikant die vanaf het eind van de jaren 90 indruk maakte met de albums van zijn bands Centro-Matic en South San Gabriel, was de laatste jaren wat van de radar verdwenen. Het vorig jaar verschenen Wire Mountain lag daarom weken op de stapel, maar bleek uiteindelijk jaarlijstjeswaardig.

Dankzij Wire Mountain was ik direct nieuwsgierig naar El Capitan en dat is maar goed ook, want Will Johnson heeft wederom een prachtig album afgeleverd. Het is zoals gezegd een uiterst sober en grotendeels akoestisch album. De basis van de meeste songs bestaat uit het akoestische gitaarspel van de Amerikaanse muzikant en zijn wat melancholisch aandoende stem. Het was misschien al genoeg geweest, maar de fraaie accenten die zijn aangebracht in de instrumentatie geven de songs op El Capitan net wat meer glans.

Het is niet veel muzikanten gegeven om de aandacht vast te houden in een sobere setting als die op El Capitan, maar Will Johnson voelt zich als een vis in het water. El Capitan is een sober en wat weemoedig klinkend album, maar het is ook een album dat opvalt door een enorme intimiteit en intensiteit. Will Johnson was in het verleden geen heel groot zanger, maar de songs op El Capitan vertolkt hij op grootse en meeslepende wijze.

El Capitan is een album dat je vanaf de eerste noten in een wurggreep houdt. Waarom dat zo is, is niet makkelijk uit te leggen of te verklaren. El Capitan is een sober singer-songwriter album zoals er zoveel zijn, maar op een of andere manier doet het album meer met mij dan het gemiddelde album in het genre, ook bij herhaalde beluistering.

Ik werd vorig jaar enorm verrast door de kwaliteit van Wire Mountain en ook El Capitan is een uitstekend album. Het is een album dat de leegte van de lockdown laat voelen, maar het is ook gewoon een prima album van een singer-songwriter die de laatste jaren niet heel veel aandacht trekt, maar toch heel veel moois op zijn naam heeft staan. Erwin Zijleman

avatar van AOVV
Mooi, ingetogen plaatje van Will Johnson. Alles op de plaat riekt naar zijn huis- of slaapkamer, en van dat rustieke sfeertje kan ik wel genieten. Het schijnbaar amateurisme van de opnames maakt dat de plaat een onaf karakter heeft, terwijl de songs zeker af zijn. Dat zorgt voor een fijn contrast, versterkt door het warme, maar soms wat iel klinkende stemgeluid van Will Johnson.

4 sterren

avatar van Bruno Banani
No worries philtuper, meneer Will Johnson is inmiddels al poosje in roulatie en nu eindelijk op vinyl binnen. Voor mij samen met Steve Von Till - No Wilderness Deep Enough (2020) de 2 albums van het jaar 2020. Zojuist verhoogt naar een 5 omdat ik gewoon elke seconde prachtig vind en foutloos betekent maximale score.

Bruno Banani schreef:
Nou, dan ben ik zeer benieuwd naar Steve van Til want die heb ik gemist!

avatar van popstranger
philtuper Beter laat dan nooit maar hier toch ook een reactie van mij. Ik vond zijn vorige Wire Mountain al heel goed maar deze is de overtreffende trap. Het voert me terug naar zijn beste South San Gabriel periode. Gewoon Will Johnson's stem en gitaar (en spaarzame piano en vibrafoon), meer is er niet nodig om een prachtige plaat te maken. Heb dit album de afgelopen dagen al zo vaak beluisterd, raar of zelden dat ik een album zo vaak op korte tijd in repeat zet.
Als je in je instrumentale nummers (de opener en de afsluiter) al zoveel gevoel kan leggen dan weet je dat wanneer hij zijn weemoedige stem gebruikt er alleen maar prachtsongs worden afgeleverd.
Het is net door de beperking die hij zichzelf oplegt qua instrumenten dat dit album zo goed werkt. Ondanks dat er geen groot muzikaal geweld gebruikt wordt legt hij hier de best mogelijke plaat neer die hij op dat moment kon maken.

avatar van philtuper
popstranger Beter laat dan nooit, dat blijkt maar weer. Mooi om te lezen dat dit prachtige album jou ook zo geraakt heeft. Dit album lijkt gestold te zijn in zijn tijd. Een verstild document.