Arctic Monkeys - Royal Albert Hall (2020)

Label: Domino

1. Four Out of Five (5:31)
  2. Brianstorm (3:29)
  3. Crying Lightning (4:00)
  4. Do I Wanna Know? (4:41)
  5. Why'd You Only Call Me When You're High? (3:03)
  6. 505 (4:35)
  7. One Point Perspective (3:22)
  8. Do Me a Favour (3:59)
  9. Cornerstone (3:41)
  10. Knee Socks (5:50)
  11. Arabella (4:06)
  12. Tranquility Base Hotel & Casino (4:03)
  13. She Looks Like Fun (3:21)
  14. From the Ritz to the Rubble (3:41)
  15. Pretty Visitors (4:01)
  16. Don't Sit Down 'Cause I've Moved Your Chair (3:41)
  17. I Bet You Look Good on the Dancefloor (4:53)
  18. Star Treatment (5:35)
  19. The View from the Afternoon (4:24)
  20. R U Mine? (6:11)
avatar van Axeqlusive
Ik zag zojuist de aankondiging van dit album op de Facebook pagina van Platomania. Direct het clear vinyl 2LP besteld. Fijn ook dat het een complete show is (7 juni 2018). In tegenstelling tot veel anderen, beviel mij hun laatste album wel (weer). Hier kijk ik dan ook zeker naar uit.

avatar van Grizzly Bear
En volgens mij gaan de opbrengsten naar War Child, sowieso sympathiek. En misschien ook genoeg oude nummers om interessant te zijn als je die laatste plaat niet zo goed vindt. Er staan 5 nummers op van de laatste plaat, telde ik snel. En het is leuk voor degenen die hun optreden op BKS hebben gezien (waaronder ik), dat was dezelfde tour.

Thudd
Axeqlusive schreef:

Ik sluit mij bij je aan. Koop echter al jaren geen vinyl meer. CD's ook niet meer.

avatar van rebjuh
Wel leuk, die twintig nummers. Maar ik vind het geluid een beetje jammerlijk.

avatar van hendri
rebjuh schreef:
Wel leuk, die twintig nummers. Maar ik vind het geluid een beetje jammerlijk.

Op welke drager? vinyl/cd of stream?

avatar van repelstefan
Ik ben vanaf nummer 1 hooked, die manier van zingen van Alex Turner die vrijwel elk nummer net even anders doet dan het origineel. En wat een verschil met 2009 toen ze in de HMH stonden. Een stuk jonger, statischer, voorzichtiger en ik hoorde daarom lang niet de showman die ik nu hoor. Het voorprogramma was Eagles of Death Metal maar in feite hadden zij qua show beter de main act kunnen zijn. Ik erger me niet aan het geluid. Op een live-album hoor ik liever een beetje de gruizigheid dan een perfect clean opgenomen plaat. Maar de AM zijn mijn jeugdliefde, dus misschien heb ik een te roze bril op

hendri schreef:

Op welke drager? vinyl/cd of stream?

Ik heb geluisterd via Spotify. Het zal vast een heel goed concert zijn geweest, alleen vind ik dit niet helemaal uit de verf komen.

rebjuh schreef:

Het geluid vanaf vinyl is echt geweldig. Het concert trouwens ook, maar dat is logisch want het zijn the Arctic Monkeys live.

west schreef:

Misschien maar eens op vinyl aanschaffen dan. Want op zich werd ik er best enthousiast door. Maar het geluid stond me echt teveel tegen, vandaar mijn 3.

Hulde voor de poolaapjes!

Ik moet tot mijn schande (?) bekennen dat ik de naam ken, maar me nog niet eerder echt in de muziek heb verdiept. Waarschijnlijk ken ik vast wel nummers, maar heb ik me nooit gerealiseerd dat het the artic monkeys waren. Of misschien vond ik het niet de moeite waard. Ik ga het checken voor de zekerheid.

Thudd

Hulde voor de poolaapjes!

Op zich vind ik een goed doel best o.k.
Maar helaas zijn stichtingen te vaak een verdienmodel geworden voor de directeuren en consorten. Transparantie is te vaak ondoorzichtig....

Thudd schreef:

Op zich vind ik een goed doel best o.k.

Mee eens. Regelmatig is dit zo, maar juist War Child is wel goed bezig.

avatar van Zwaagje
Tja......ten eerste herkende ik weinig tot niets en ten tweede doet het me niet veel. Ik laat het bij die ene luisterbeurt.

avatar van AOVV
Leuk concert van Arctic Monkeys. Geen constante energieke wervelstorm zoals in de begindagen, nu mag er al 'ns wat gas teruggenomen worden, en dat geeft zo'n optreden wel iets meer afwisseling, vind ik. De songs zijn mooi uitgekozen, zodat we een accuraat beeld krijgen van het oeuvre van de band, dat ondertussen toch al aanzienlijk is.

4 sterren

avatar van Deren Bliksem
Het kan aan mij liggen maar ik hoor soms een beetje David Bowie in de stem van Alex Turner bij sommige nummers. Prima registratie verder.

avatar van Cor
Cor
Mooie, gevarieerde setlist en met overtuiging en passie gespeeld. Alex Turner klinkt wel als een podiumdier in optima forma. Baas van de set!

avatar van VDB79
Vinyl binnen, heerlijke live plaat! Deze band is echt gegroeid de laatste jaren. Wel een beetje jammer van het cheap artwork.

avatar van Braam502
Zijn er meer luisteraars die vinden dat de tijd tussen de nummers (onnodig) lang duurt en de vaart uit het concert haalt?

avatar van Axeqlusive
Hij heeft even op de plank gestaan, maar eindelijk even rustig de tijd genomen om het album te luisteren. Vrouwlief vindt dit soort muziek namelijk al snel te hard, en in mijn optiek moet het daarnaast wel even goed te horen zijn.

Ik vind het een erg fijne live-plaat. Sowieso heel tof dat ervoor gekozen is het gehele concert integraal op plaat te zetten. Ik hou zelf van die volledigheid, er zijn zat concerten verkrijgbaar die incompleet zijn en waar met de trackvolgorde is gerommeld. Niets van dat alhier.

Ik lees hierboven al dat men opmerkt dat het niet alleen maar vol gas is en dat is duidelijk een punt waar ze heren in gegroeid zijn. Het eerste album is geweldig, maar aan het einde snak je echt naar adem. Dat is hier juist allemaal goed in balans. En ondanks alle kritiek op het laatste album vind ik dat de Monkeys daarop juist hun ontwikkeling laten horen. Ik vind de nummers van Tranquility Base Hotel + Casino dan ook erg goed stand houden live.

En Alex Turner... van een welhaast verlegen, groot talent is hij uitgegroeid tot een frontman met de juiste uitstraling om het publiek om zijn vingers te winden. De nieuwe muziek past daar ook bij, maar op dat album hoor je duidelijk dat men even doorknallen zeker niet verleerd is. Per saldo vind ik dat ook hun oudere nummers net een extra laagje hebben gekregen door de volwassenheid. Ik kijk heel erg uit naar nieuw werk!

Ik vind het dan ook onterecht dat dit album lager scoort dan At the Apollo. Iedereen lijkt maar te hangen naar die jonge honden die ze ooit waren, maar vergeet juist dat het doorleefde laagje bij de bandleden en de betere balans van de setlist zorgen dat dit als geheel document, naar mijn bescheiden mening, zoveel beter is dan dat live-album uit 2009.

avatar van Grizzly Bear
Axeqlusive schreef:

Ha, hier hetzelfde verhaal. Ik zet hem ook niet vaak op, en vooral 's avonds, en das ook wel het moment waarop een liveplaat het best tot zijn recht komt vind ik.

Het is inderdaad een mooie liveplaat, heel anders dan die van de War on Drugs die rond dezelfde tijd uitkwam, en die overigens briljant was. Dit is een heel concert, maar niet teveel gepraat ertussen door (wat toch vooral leuk is als je erbij bent...). Kwaliteit is goed.

Als ik het goed zie is dit de avond opgenomen voor hun concert op BKS-festival dat jaar. Er zijn maar twee nummers anders op de setlist, wat het ook een mooie herinnering maakt aan dat concert.

Overigens ben ik geen supergrote AM-fan, en dan is dit ook een mooi overzicht van hun werk tot nu toe.