Meadowlake - Wait for Me (2020)

Rock / Pop
Uitgebracht in eigen beheer

1. Wait for You (3:48)
  2. I Won't Let You Down (4:23)
  3. Under Your Spell (4:29)
  4. Blood Crawls (4:43)
  5. Say My Name (4:57)
  6. Dirty Habit (2:44)
  7. Lights Out (4:09)
  8. Under the Sea (4:19)
  9. Mother (3:46)
  10. Loveless (5:11)
avatar van blur8
2 jaar geleden druppelde vanuit Groningen 1voor1 opvallend goedgekeurde nummers binnen. Dit naar aanleiding van een kort optreden op een kleinschalig showcase festival. Die eerste keer vond ik de muziek lekker ondefinieerbaar; voorliefde voor oude Wave, of noem het Shoegaze, PostRock, maar ook met DreamPop elementen. Al die losse nummers werden uiteindelijk een heel album. En losse drops om elke song de kans te geven om in releaseradars te komen.
Die strategie is blijkbaar bevallen want album #2 heeft voor de releasedate ook al 6 singels gegeven. Stuk voor stuk weer songs die mn fanschap bevestigen, maar geeft de samenkomst op het album een meerwaarde. Dat bleek pas nadat de CD per post binnenkwam. (de resterende tracks gaan nog 1voor1 gestreamd worden) .

Op de hoes een Frans landhuis waar de songs geschreven zijn en dat geloof ik symbool staat voor samen thuis komen en vriendschap. 1ste track is de titelsong, die de (kleine) sound-verandering verklapt: Meer DreamPop. Nadeel van de vooruit gestuurde bits&peaces dat er weinig verrassingen over zijn.
Dan maar het totaalplaatje: Afwisselend album met uitsluitend topsongs die ook nog eens als een eenheid aanvoelen. Niets te zeuren? Tuurlijk wel: de meerderheid is dromerige pop en ik had gehoopt op meer rock invloeden. Maar dat wordt ruimschoots gecompenceerd door de gestegen kwaliteit in songmateriaal, de verzorgde productie en de duidelijk hoorbare individuele bijdrages. De atonale drums, nadrukkelijk stuwende bas (Loveless), uitwaaiende Synths. Samenzang van Jarno en Gerlinde.
De gitaarsolo’s van Erik maken dan de meeste indruk. Langzaam aanzwellend (SayMyName) of als leidmotief van de song (IWontLetYouDown). Hoogtepunt is de overstemde uitbarsting in DirtyHabit.
Met andere woorden: missie #2 is zeer geslaagd.

avatar van blur8
Promotie (mag toch?):. WaitForMe is te verkrijgen op bandcamp meadowlake.bandcamp.com
of te bestellen via mail naar [email protected] .
En release concert in Vera is verplaatst naar zaterdag 20 februari 2021.

avatar van blur8
Na paar draaibeurten stijgt waardering vanzelf. Eigenlijk is het een 10 out of 10. album.
Maar niet te overhaast. dus 1/2* erbij.

avatar van Premonition
Het album heeft zelfs al 7 singles prijs gegeven ipv 6, alleen Say My Name, Lights Out en Mother waren het album nog niet vooruit gesneld.
Ik hoop dat het concert in februari in Vera door gaat. Ik ben er dan in ieder geval bij.
Inderdaad nog meer de nadruk op dreampop dan het debuutalbum. Ik had eigenlijk gehoopt op een wat steviger geluid , maar het album is zeer smaakvol gearrangeerd. Prijsnummers wat mij betreft zijn Lights Out en Under the Sea.

avatar van titan
titan (crew)
Weer een fijn album van de Nederlandse Slowdive. De liedjes zijn iets lieflijker en de vrouwelijke vocalen (helaas) schaarser, maar verder weinig veranderingen t.o.v. hun geweldige debuutalbum.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Meadowlake - Wait For Me - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Meadowlake - Wait For Me
De Groningse band Meadowlake wilde haar tweede album eigenlijk in de zomer uitbrengen, maar komt nu met een werkelijk wonderschone soundtrack voor koude en donkere winteravonden

Het debuut van Meadowlake was ruim twee jaar geleden een aangename verrassing, maar het onlangs verschenen Wait For Me is nog veel mooier. Ook dit keer grossiert de Groningse band in prachtige klanken, in lome en dromerige songs, maar ook in songs die de fantasie prikkelen. Geweldig gitaarwerk vloeit steeds prachtig samen met stemmige synths en met zachte stemmen die al even mooi in elkaar over vloeien. De ritmesectie voegt wat avontuur toe en houdt het tweede album van Meadowlake spannend. De Groningse band is gegroeid en laat zich niet meer zo makkelijk in een hokje duwen of vergelijken. Het levert een album op dat in brede kring gehoord moet worden.

Een paar weken geleden verscheen het tweede album van de uit Groningen afkomstige band Meadowlake. Het album is helaas nog niet op Spotify te beluisteren, maar toen eerder deze week de release op vinyl werd aangekondigd vond ik het toch echt de hoogste tijd om stil te staan bij Wait For Me, het tweede album van de band.

Meadowlake maakte bijna tweeënhalf jaar geleden op haar titelloze debuutalbum diepe indruk met invloeden uit zowel de dreampop als de shoegaze en boven alles met wonderschone klanken. Die wonderschone klanken komen ook bij beluistering van Wait For Me vrijwel onmiddellijk uit de speakers.

Meadowlake nam haar tweede album op in een Frans landhuis en dacht aan een release in de zomer, maar de coronapandemie gooide roet in het eten. Diezelfde pandemie zette ook een streep door de albumpresentatie in november, maar wat mij betreft heeft Meadowlake het juiste moment gekozen voor de release van haar tweede album. Wait For Me is immers een album dat ik zeker niet associeer met zonnestralen en warmte, maar juist met de donkere en koude dagen van het moment.

Op Wait For Me borduurt Meadowlake voort op het geluid van het debuut, maar het klinkt allemaal nog wat mooier en dromeriger, wat deels de verdienste is van de prachtige productie van Minco Eggersman. Direct in de openingstrack benevelt Wait For Me je met atmosferische klanken, wonderschone gitaarlijnen, speelse ritmes en zachte en dromerige mannen en vrouwen vocalen.

Het is een openingstrack die je direct overtuigt van de kwaliteiten van Meadowlake en vervolgens wil je alleen maar wegdromen bij het fraaie geluid van de band. Ondertussen is het zaak om goed te blijven luisteren, want wat gebeurt er veel moois in de muziek van de Nederlandse band.

Het gitaarwerk is geweldig, maar ook de keyboards en diepe bassen tillen het geluid van Meadowlake tot grote hoogten op, terwijl het speelse drumwerk absoluut een eervolle vermelding verdient. Meadowlake sluit nog steeds aan bij genres als dreampop, shoegaze en slowcore, maar heeft toch ook een duidelijk eigen geluid dat invloeden uit meerdere genres heeft verwerkt in een wonderschoon geheel dat vooral klinkt als Meadowlake.

Wait For Me is een album waar de scherpe kantjes voor een belangrijk deel van af zijn gevijld, maar het tweede album van Meadowlake vervalt ondanks het dromerige karakter en de mooie klanken nooit in gezapigheid. Daarvoor is de muziek van de band te mooi en toch ook te spannend. In de meest ingetogen tracks heb ik hier en daar voorzichtige associaties met de muziek van The Dream Academy, wiens debuut ik jarenlang gekoesterd heb, maar dat klonk nog wel flink wat zoeter en bovendien kan Meadowlake het tempo ook opvoeren en wat ruwer klinken, met hier en daar een vleugje postpunk of andere invloeden uit de 80s.

Door het inventieve drumwerk houdt Meadowlake er ondanks het lage tempo de vaart in en trekken tien songs uiteindelijk net wat te snel aan je voorbij. Te snel, omdat er zoveel gebeurt in de muziek van Meadowlake dat je Wait For Me absoluut meerdere keren moet beluisteren voor alles op zijn plek valt. Het debuut van Meadowlake ontdekte ik ruim twee jaar geleden net wat te laat, maar het bijzonder fraaie Wait For Me gaat hier nog vele winteravonden op bijzonder mooie wijze inkleuren. Erwin Zijleman

avatar van Erikpol
Wanneer komt t album helemaal op spotify?

avatar van blur8
op meadowlake - meadowlake.bandcamp.com zijn de 4 non-spotify tracks eenmalig te beluisteren.
(track 1,5,7,9)

avatar van Erikpol
Johnny Marr Lennonlover Slowgaze E-Clect-Eddy zo maar wat users die Slowdive hoog ranken. Dit al gehoord? Meadowlake - Blood Crawls (Official Video) - YouTube bijvoorbeeld.

avatar van WoNa
Er valt eigenlijk heel weinig toe te voegen aan het bovenstaande. Wait For Me is een album dat niet direct opvalt. Door de dromerige manier van zingen, had ik de neiging de plaat zacht af te spelen. Dan valt er gewoon heel veel weg. Pas toen ik de plaat een keer harder zette, kwam naar voren hoe het dromen wordt verstoord door, vaak, de drummer. Die timmert een paar keer heel nadrukkelijk op mijn trommelvliezen. Ook in ritmes soms waarvan ik me afvraag wat het nu precies is wat hij eigenlijk doet, in een verder heel normaal klinkend nummer. Ook de enorme dynamiek die in veel van de nummers zit, komt pas echt tot zijn recht als de volumeknop hoger staat. Op een sonische storm meer of minder kijkt Meadowlake niet.

De eerste indruk was ook: een leuk vervolg op het debuut van twee en een half jaar geleden, in plaats van de mooie stap voorwaarts dat Wait For Me is. Net als de productie opvallend mooi is. Het laat alles tussen droom en daad prachtig uitkomen. Meadowlake is de verpersoonlijking dat er meer is dan enkel praktische bezwaren en wetten die tussen die droom en daad instaan. Wait For Me bijvoorbeeld.

Maar, zo mooi als erwinz het heeft opgeschreven, hoef ik niet meer na te streven. Het staat er immers al. Verdere gedachten staan hier in het Engels op WoNoBloG.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Heerlijke dromerige shoegazer pop. erwinz verwoord deze plaat op een perfecte wijze.

avatar van blur8
Inmiddels staan Say My Name & Lights Out ook op Spotify.

avatar van blur8
p.s De Album release show in Vera, is verplaatst naar Vrijdag 14 Mei 2021 .........

avatar van blur8
Geen ontkomen aan..... Album release show weer afgelast. en verplaatst.

BrotherJohn
De twee optredens (2 x 50 zitplaatsen = 100 gelukkigen) in Vera op 28 september lijken wel door te gaan. Voor het eerste concert van de avond (die van 19.30u) zijn zelfs nog tickets beschikbaar.

Hoewel dit helemaal in mijn straatje zou moeten passen heb ik toch nog veel moeite met beide albums, maar ik blijf het proberen. Het komt maar sporadisch voor dat ik muziek maar vlakjes en te weinig gekruid vind terwijl andere liefhebbers van het betreffende genre ermee weglopen. Ik zou het ook eerder de Nederlandse Cocteau Twins noemen dan de Nederlandse Slowdive, maar zulke vergelijkingen scheppen alleen maar te hoge verwachtingen.

avatar van blur8
Krijg net bevesting van Vera, dat het inderdaad Covid-proof gaat gebeuren.

Nog even off-topic: De beide optredens zijn uitverkocht. Dat hoeven geen 100 gelukkigen te zijn. Wie weet gaan er mensen 2 keer die avond. Die avond is trouwens 28 augustus 2021, en niet 28 september 2021.

avatar van Premonition
Op Bommen Berend, goeie datum. Ik had graag gewild, maar greep mis. Beetje wrang om nu je album live te presenteren aan het thuispubliek, terwijl je alweer met het nieuwe album bezig bent, het zijn vreemde tijden….

avatar van blur8
Sfeer-relaas van albumreleaseshow. (Eerder geplaats in 'Gisteren gezien')
Meadowlake @ Vera Groningen, 28 augustus 2021

4 verplaatste concertdata, zou me nix verbazen als het een record is, maar dan gaat het toch echt gebeuren. Weliswaar met verspreid publiek over 2 shows, met Coronacheck, zittend op 1,5 meter en er mag echt niet gedanst worden, maar de fijne mensen van Vera maken er toch een feestje van. De band grapt nog om uit solidariteit ook te gaan zitten, niet nodig want er mag weer echte muziek uit de Boxen komen voor een gretig publiek. Oorspronkelijk een albumrelease show, maar ‘Wait For Me’ is al 10 maanden oud, dus is setlist n perfecte mix van de 2 albums.

Vanaf het podium is de dromerige sound minimaal en ligt de focus tot mijn vreugd volledig op de stevigere Shoegaze. De 1ste set na 18 maanden speelpauze is nog een beetje aftasten of het gelaagde groepsgeluid nog in de vingers zit, maar die faalangst is er in de 2de ronde al weer af en word er weer onbevangen gespeeld, zodat kleine foutjes (die toch niemand hoort) het speelplezier alleen maar vergroten en op het podium mogen bassiste en toetseniste sfeerverhogend wel dansen.

Evenwichtige setlist met Dirty Habit & Loveless aan het eind, Inderdaad ook mijn fav tracks. Het is wel duidelijk dat het een onvergetelijke avond was om na zo lange tijd de avontuurlijke drums van Sjeerd en de open gitaarsolos van Erik weer te horen. Als toegift liet (‘say My name’) Jarno, solo een echt nieuwe song horen als kleine hint dat album #3 in de maak is.

avatar van blur8
vandaag onaangekondigd is album eindelijk compleet te streamen. .
Laatste track [Mother] ook te beluisteren op Spotify.
Voor die het album niet fysiek hebben toch leuk.

avatar van 4addcd
Had het album nog nooit helemaal beluisterd, maar ken de muziek wel. Shoegaze en dreampop; daar ben ik wel liefhebber van. Iconische bands als Cocteau Twins, My Bloody Valentine en Slowdive. Om maar wat namen te noemen. Bij Meadowlake hoor je van alles wat terug tot en met de stem van Neil Halstaed. Alles bij elkaar niets nieuws, maar heerlijk om naar te luisteren. Vaak komt deze muziek live veel beter tot zijn recht en ik lees dat je in dat verband Meadowlake ook zéker live moet zien. Nou, laat dat een vooruitzicht worden na 2 ellendige COVID-19 jaren. Kom maar op met die tourdata.

avatar van Premonition
Om nog even op het bericht van Chameleon Day terug te komen bij Di-rect en de Popprijs 2021. Meadowlake had deze wat mij betreft verdiend...

avatar van Rainmachine
Mooi sfeervol album, zit er al het hele weekend naar te luisteren. Net als de voorganger een absolute aanrader voor liefhebbers van het schoenstaar genre. Een band waar de stad Groningen trots op mag zijn.

avatar van blur8
ZA 22 april: Cinetol.Amsterdam. 4 Dreampop / Shoegaze bands. met Meadowlake.
Automatic Noise Festival

BrotherJohn
blur8 schreef:
ZA 22 april: Cinetol.Amsterdam. 4 Dreampop / Shoegaze bands. met Meadowlake.
Automatic Noise Festival

En, hoe was het? Wel benieuwd naar waar ze nog meer gaan optreden, ik kon het nog niet vinden. Las wel dat ze aan een nieuw album werken en ergens de komende maanden gaan opnemen.

avatar van blur8
BrotherJohn : volgend optreden is 25 mei als Support bij de releaseparty van Marathon in Markt Centraal (Amsterdam).

Inderdaad bevestiging dat opname Album #3 ergens in het najaar gaat gebeuren.
De 1ste set in de verkleinde samenstelling bevatte 5 nieuwe songs en oudere songs in een verrassend
nieuwe jas. Een veel belovende doorstart dus.