Glen Hansard - Live at Sydney Opera House (2020)

Ierland
Rock / Folk
Label: Plateau

1. Winning Streak (4:36)
  2. My Little Ruin (5:12)
  3. When Your Mind's Made Up (4:50)
  4. Bird of Sorrow (6:29)
  5. Renata (4:11)
  6. Wedding Ring (5:22)
  7. McCormack's Wall (5:02)
  8. Lowly Deserter (4:42)
  9. Paying My Way (7:07)
  10. Way Back in the Way Back When (5:41)
  11. Astral Weeks (6:39)
  12. Aisling Gheal (7:16)
  13. Falling Slowly (5:29)
  14. Her Mercy (8:51)
avatar van JoostBo
Aan het einde van ieder jaar geeft Glen Hansard normaal gesproken een aantal kerstconcerten in Vicar Street te Dublin. Traditiegetrouw gaan de opbrengsten van die optredens naar een organisatie die daklozen ondersteund in Dublin.
Maar ja, dit jaar is dus alles anders - wie zegt dat nu niet? - vandaar dit eerste livealbum. Je kunt het bestellen via zijn website en ook nu gaan de opbrengsten naar hetzelfde goede doel.

De eerste oplage van het vinyl - grijs - was vrij snel uitverkocht. Ik heb een exemplaar kunnen bemachtigen en de bedoeling was dat rond kerst ik dit album kon gaan draaien.
Waar men echter geen rekening mee heeft gehouden, is dat het bij de vinylperserijen erg druk is. Daarom is het nog even wachten tot januari voordat het album wordt verstuurd. Ook is men van plan om begin volgend jaar een wereldwijde release uit te brengen.

Gelukkig is vorige week de download al wel beschikbaar gesteld voor de vroege donateurs.

Het livealbum is een opname van een concert gegeven in het Opera House van Sydney in 2016. Verwacht dus nummers van zijn eerste twee soloplaten en zijn twee ep's. Verder een cover van Van Morrisson: Astral Weeks en de nummers When Your Mind's Made Up en het onvermijdelijke Falling Slowly dat Glen maakte met Markéta Irglová.
Het nummer Aisling Gheal wordt uitgevoerd door Peadar Ó Riada, een Ierse zanger en regisseur.

De afgelopen 8 jaar heb ik Glen een aantal keren gezien. Waar zijn optredens in het echt gerust 2,5 uur kunnen duren, biedt dit album in 80 minuten een mooi overzicht van zijn kunnen ondersteund door zijn uitstekende liveband. Opvallend is wel dat ik hem in het echt concerten heb zien geven die een stuk sfeervoller zijn dan dit optreden in Sydney. Publiek is toch wat tam te noemen. Dat maakt dit album tot een intiemere luisterervaring.