Cassandra Jenkins - An Overview on Phenomenal Nature (2021)

Folk / Pop
Label: Ba Da Bing!

1. Michelangelo (3:29)
  2. New Bikini (4:22)
  3. Hard Drive (5:27)
  4. Crosshairs (4:03)
  5. Ambiguous Norway (4:20)
  6. Hailey (2:53)
  7. The Ramble (7:08)
avatar van Grizzly Bear
Wat is Hard Drive een goed nummer! Kende deze dame niet, maar wow! Michelangelo klinkt ook goed en zo wordt dit onverwacht een album waar ik erg naar uitkijk.

Hier ook een oudere opname van haar.
Cassandra Jenkins on Audiotree Live (Full Session) - YouTube

avatar van Cannabooze

Ik deel je mening.
Hard Drive is fantastisch en ook ik was niet bekend met deze dame. Nu al naarstig opzoek waar ik dit asap kan bestellen.

avatar van Grizzly Bear
Nu al naarstig opzoek waar ik dit asap kan bestellen
: Franse Fnac was mijn to go.. Hier in NL voorlopig erg duur

Overigens is single nr 3 ook uit: Crosshairs. Ik vind hem niet op Spotify, maar wel hier: Crosshairs - YouTube

Sooheej
Beetje onevenwichtig album. Het opent in mijn oren nogal zwak met een braaf folkriedeltje en idem softjazzdeuntje. Maar met het inderdaad fenomenale Hard Drive wordt een veel spannender koers ingezet: een jazzy 'spoken word' nummer dat herinneringen oproept aan Laurie Anderson. De echo daarvan klinkt sporadisch nog wat na in de rest van het album, maar fenomenaal wordt het jammergenoeg nergens meer.

avatar van AOVV
Bij Hard Drive moest ik ook gelijk aan Laurie Anderson denken, Sooheej, wat een prachtig nummer!

Ik vind de overige 6 songs ook erg de moeite, overigens. Dit wordt een album dat nog ettelijke malen zal passeren, ik ben best onder de indruk van de jazzy, naturel klinkende sfeer die wordt opgeroepen. Ook de wat meer conventionele folksongs zoals de opener bevallen me ten zeerste.

avatar van Cannabooze
Cassandra Jenkins levert met An Overview on Phenomenal Nature een uitstekend folk-album af. Helder, dynamisch met veel ademruimte. De koper- en houtblazers zijn prominent in subtiliteit. Een bijzonder fraai geheel.

Je zou dit kabbelend kunnen noemen. Maar het is het soort van kabbelen dat je aandacht weet vast te houden. Tekstueel vernuft, een prettig stemgeluid met duidelijke articulatie (ik hoor hier een beetje Sarah Bettens en Lana Del Rey in terug) en een mooi pallet van klanken. In alle kalmte, genietend van een rijke productie.
Folk met jazzy lagen. (John Martyn invloeden?)
Heerlijk voor een moment van rust in je dag.
Voorlopig vind deze nog wel de weg naar mijn speakers. (Via Spotify weliswaar. De fysieke plaat moet nog een lange reis afleggen.)

New Bikini, Crosshairs en het fantastische Hard Drive en Ambiguous Norway zijn op dit moment de prijsnummers.
Wanneer de vogels zich als een ochtend in de lente presenteren in het instrumentale The Ramble, voelt dat als rustig ontwaken - voor een dag waarvan je weet dat die mooi wordt.

avatar van aerobag
Wat een elegant album, de vibe van het album heeft iets gerustellends, de stem van Cassandra iets vertrouwds. Zojuist heb ik deze in de trein geluisterd, uit het raam starend terwijl in de loop van de ochtend de rode strepen van de zonnegloed de duisternis van de nacht verdrongen.

Een goede soundtrack voor de dagwisseling dit album, kan ik vertellen, met The Ramble als subtiele climax

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Cassandra Jenkins - An Overview On Phenomenal Nature - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Cassandra Jenkins - An Overview On Phenomenal Nature
Cassandra Jenkins heeft met An Overview On Phenomenal Nature een geweldig debuutalbum afgeleverd, dat het oor genadeloos streelt, maar dat je ook iedere keer weer weet te verrassen

Eigenlijk was ik bij het horen van de eerste noten van het debuutalbum van de New Yorkse singer-songwriter Cassandra Jenkins al verkocht, maar het mooiste moet dan echt nog komen. De songs op An Overview On Phenomenal Nature zitten knap in elkaar en zijn werkelijk prachtig ingekleurd. De Amerikaanse muzikante trekt hierbij alles uit de kast, waarna producer Josh Kaufman alles op zeer vakkundige wijze aan elkaar heeft gesmeed. Het klinkt, ook door de zeer aangename vocalen, allemaal bijzonder lekker, maar ondertussen blijf je je ook maar verbazen over alle bijzonder fraaie details. Het debuut van Cassandra Jenkins is wat kort, maar verder klopt alles.

De vijver met jonge vrouwelijke singer-songwriters in het indie-segment zit nog altijd overvol, waardoor het soms niet meevalt om de meest talentvolle muzikanten er uit te vissen. Ook de afgelopen week viel er weer flink wat te kiezen in het genre, maar An Overview On Phenomenal Nature van Cassandra Jenkins stak er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit.

Cassandra Jenkins is een singer-songwriter uit New York, die met An Overview On Phenomenal Nature haar debuutalbum heeft afgeleverd, na de afgelopen jaren op het podium te hebben gestaan met Eleanor Friedberger, The Hold Steady voorman Craig Finn en Purple Mountains, het laatste project van de in 2019 overleden muzikant David Berman (Silver Jews). Het debuut van Cassandra Jenkins bevat slechts zeven songs en net iets meer dan 30 minuten muziek, maar dat is dan ook direct de enige kritische noot die ik kan kraken.

De eerste track (Michelangelo) opent met een trefzeker gitaarakkoord en de mooie stem van de muzikante uit New York. Het is misschien niet direct onderscheidend, maar associaties met Aimee Mann heb ik niet vaak, waardoor ik direct geboeid was. Dat wordt verderop in de track beloond wanneer de gitaar mag ontsporen en ook nog eens fraaie bijdragen van synths en strijkers worden toegevoegd.

Het is direct duidelijk dat het debuut van Cassandra Jenkins bijzonder knap geproduceerd is en dit is het werk van Josh Kaufman, die ook het deze week verschenen album van The Hold Steady prachtig produceerde.

Naarmate An Overview On Phenomenal Nature vordert, wordt de muziek van Cassandra Jenkins steeds bijzonderder. In New Bikini vloeien piano, synths en gitaren prachtig samen met blazers en imponeert de muzikante uit New York met lome zang en een jazzy sfeertje.

Met Hard Drive slaat het album een volgende weg in. Elektronica en spoken word worden omgeven door wonderschone arrangementen van piano en blazers en spannende ritmes, terwijl Cassandra Jenkins bezweert met haar praatzang. Het is het prijsnummer van het album.

Het wordt fraai vervolgd met het dromerige en atmosferisch klinkende Crosshairs, dat net als de eerdere tracks opvalt door mooie heldere stem, een prachtige en veelzijdige instrumentatie, fraaie strijkersarrangementen en een productie die er voor zorgt dat het er op lijkt dat Cassandra Williams bij je in de kamer staat. Het streelt het oor zo intens dat ik al visioenen heb van jaarlijstjes.

Ook in het uiterst ingetogen Ambiguous Norway is de instrumentatie weer bijzonder smaakvol en worden nog wat extra nieuwe wegen verkent, net als in Hailey, waarin Cassandra Jenkins een intieme folksong naar haar hand zet en er wederom in slaagt om bijzonder te klinken en zowel in vocaal als tekstueel opzicht te ovetuigen.

Het album zit er dan bijna op, maar de uitsmijter The Ramble klokt nog ruim 7 minuten, waarin fluitende vogeltjes gezelschap krijgen van atmosferische synths en subtiele blazers en de muzikanten op het album nog eenmaal alles uit de kast mogen trekken (en Cassandra Jenkins de zang maar eens achterwege laat). Het is zoals gezegd veel te snel voorbij, maar de indruk die de singer-songwriter uit New York in een half uur maakt is wat mij betreft onuitwisbaar. Ik ben nu al benieuwd naar haar volgende album. Erwin Zijleman

erwinz schreef:
recensie op de krenten uit de pop:

Cassandra Jenkins - An Overview On Phenomenal Nature

Mooi verhaal, het is alleen niet haar debuut, maar haar tweede album . Ik houd me hier ondertussen heel erg in en wacht op het vinyl, dat hopelijk half maart in de bus komt..

avatar van erwinz
Grizzly Bear schreef:

Klopt ja, debuut heb ik gemist

avatar van Obscure Thing
Wat een fantastische sfeevol album. Ik ben nog maar op de helft van mijn eerste luisterbeurt maar ik ben al verkocht. De productie doet me bij vlagen aan Bill Callahan's meesterwerk "Sometimes I Wish We Were an Eagle" denken.

avatar van hoi123
Deze plaat nog een tweede keer geprobeerd om voor mezelf definitief te bevestigen dat ik niets heb met het genre sophisti-pop, maar deze keer is 'ie toch wel goed gevallen. Hailey is een superlief liedje op een prachtige achtergronddrone, Crosshairs opent met een zanglijn om in te lijsten en The Ramble is een heerlijk gloedvolle afsluiter. De plaat wordt eigenlijk betert naarmate 'ie vordert, want Michelangelo en New Bikini zijn muzikaal niet bijster interessant - de eerste noten van die gitaarsolo in het eerste nummer zijn zo vaak gedaan dat ik graag EU-samenwerking voor een verbod erop zou willen zien. Mooie teksten wel, waar ze goed over uitweidt in dit interview.

avatar van Zidaan
Tranen in mijn ogen, brok in mijn keel. Hard Drive is voor mij tot nu toe het mooiste nummer van 2021.

avatar van Obscure Thing
Hard Drive en Crosshairs zijn fenomenaal...

avatar van Tha)Sven
Wat te denken van Ambiguous Norway? Die tekst met de context erbij, tranen in luttele seconden. Niet alles op het album is even bijzonder, maar de uitschieters zijn zo bizar mooi dat het gemiddelde enorm omhoog schiet.
Prachtig dat pitchfork toch nog altijd zoveel kan doen voor zo'n onbekende artiest.

avatar van Grizzly Bear
Hard Drive, Crosshairs, Ambiguous Norway: dat rijtje is fenomenaal (no pun intended). Drie nummers op 1album achter elkaar die zo goed zijn, das lang geleden volgens mij.

Overigens is op mijn vinyl-hoes, de volgorde van de nummers verkeerd geschreven. Dan denk je: het is niet zo dat er twintig nummers op staan, hoe moeilijk kan het zijn

Album van het jaar tot nu toe.

avatar van Grizzly Bear
Volgens haar eigen website komt ze naar Crossing Border!
Cassandra Jenkins - cassandrajenkins.com

(maar volgens mij weten ze het daar nog niet..)

Cassandra Jenkins Covers Eartheater’s “Faith Consuming Hope”: Watch | Pitchfork

Geen nieuw werk, maar wel een cover. Zoals alles wat ze de laatste tijd doet: prachtig!

avatar van Grizzly Bear
Ik ben een beetje met mezelf in gesprek, maar mocht iemand meelezen: op vrijdag 10 juni staat Cassandra op BKS-festival!

Op Spotify staat ook (An Overview on) An Overview on Phenomenal Nature, wel interessant om te horen. O.a. de volledige opname van de gids van de gelijknamige tentoonstelling en naamgever van dit album staat erop.

Verder echt een heel bijzondere plaat, met intrigerende persoonlijke teksten. Door de meditatie in het geweldige Hard Drive (een van de beste nummers van 2021) en het laatste nummer, is het ook ideaal om zelf even weg te dromen en bij te komen, als je een half uurtje over hebt.

avatar van Niek
Prachtige muziek dit zeg!

avatar van Ludo
Dé plaat van 2021. Zo rijk van klank en gedachten.

Grizzly Bear schreef:
correctie: op zondag 12 juni staat Cassandra op BKS-festival!

Dim
Plaat die ik pas in 2022 in vizier kreeg, maar gelukkig maak ik mijn toplijstjes toch pas halverwege het "nieuwe jaar", dus gaat deze ernstig aan perfectie grenzende plaat van Jenkins nog mee.

avatar van Grizzly Bear
ook al weer een nieuw nummer: Cassandra Jenkins Shares New Single "Pygmalion": Listen - stereogum.com

ook weer prachtig..

avatar van jordidj1
Serieus, ik voelde me net heel erg opgefokt, maar toen Hard Drive opeens in de playlist opdook, keerde de rust weer terug. Bizar wat bepaalde nummers met je mindset kunnen doen

avatar van Slowgaze
'Hard Drive' is wel overduidelijk het prijsnummer. Hoe Jenkins je aandacht daar vastpakt en -houdt, daar kan de rest van het album niet aan tippen; dat wordt me allemaal net iets te weeïg met al die klanktapijten en dan ook nog eens die saxofoons eroverheen.