Het is zo langzamerhand tijd om de eindejaarslijst op te maken. Daarom luister ik alle 2021- releases die ik in huis heb gehaald nog eens om het gehoor op te frissen en te zien of mijn standpunt ten aanzien van het album is veranderd.
namsaap schreef:
Aangespoord door de vele positieve reviews en na het luisteren van wat fragmenten via Youtube kocht ik dit debuut van Iotunn. Bij het luisteren van het volledige album moet ik bekennen dat mijn enthousiasme toch wat getemperd wordt. Daar is vooral de productie van dit album debet aan. De platgeslagen productie haalt werkelijk alle lucht uit het geluid van dit album en maakt het aangesloten luisteren van dit album een vermoeiende exercitie. Tel daarbij op dat de drums wel erg levenloos en rechtgetrokken klinken. Met name de roffels op de snare lijken geen dynamiek te kennen.
En dat is erg jammer want met de muziek van deze mannen is weinig mis. Sterker nog, de progressieve power/black/death/doom/heavy metal zit vernuftig in elkaar en zanger Jón Aldará is de spreekwoordelijke toef slagroom op de taart. Maar ja... die productie...
Pfff, dit album is echt geen genoegen om te luisteren. En bij het terugluisteren merk ik dat de composities me eigenlijk ook niet zoveel meer doen. Ze bieden te weinig variatie om de lange speelduur van veel nummers te rechtvaardigen.
Score: 64/100
1. Harakiri For The Sky - Mære (92)
2. Moonspell - Hermitage (91)
3. Soen - Imperial (90)
4. Cult Of Luna - The Raging River (84)
5. Epica - Omega (83)
6. Empyrium - Über den Sternen (82)
7. Asphyx - Necroceros (80)
7. The Ruins Of Beverast - The Thule Grimoires (80)
9. Tribulation - Where The Gloom Becomes Sound (79)
10. Therion - Leviathan (78)
11. Transatlantic - The Absolute Universe (74)
12. Evergrey - Escape The Phoenix (73)
13. Dread Sovereign - Alchemical Warfare (68)
14. Iotunn - Access All Worlds (64)