Iotunn - Access All Worlds (2021)

Denemarken
Label: Metal Blade

1. Voyage of the Garganey I (7:25)
  2. Access All Worlds (11:36)
  3. Laihem's Golden Pits (4:40)
  4. Waves Below (10:10)
  5. The Tower of Cosmic Nihility (7:30)
  6. The Weaver System (6:33)
  7. Safe Across the Endless Night (13:47)
avatar van pos
pos
Interessante band alleen al omdat de geweldige zanger John Aldara van Barren Earth hier de vocalen verzorgt. Het nummer dat ik vandaag hoorde klonk erg goed dus ik zet deze op mijn lijstje. Ik hoop op wat progressieve stukken en veel clean vocals en niet al te overheersende black metal invloeden.

avatar van ProGNerD
Krijgt in ieder geval erg goede recensies, o.a. hier (en ze zijn hier over het algemeen vrij kritisch): Iotunn - Access All Worlds Review | Angry Metal Guy => Ben benieuwd...

avatar van pos
pos
Plaat is inmiddels al uit zag ik tot mijn verrassing. Best veel snelle death/black metal stukken maar die melodieuze stem tilt deze plaat wel naar een enorm hoog niveau terwijl de muziek ook toegankelijk genoeg blijft. Na een uur ben je wel moe maar de kwaliteit druipt er vanaf hoor.

avatar van Zagato
Iotunn komt hier voorbij bij de Spotify release radar, ik zit hier met gespitste oren. Klinkt veelbelovend.

avatar van Don Cappuccino
Wat heeft Iotunn met Jón Aldará toch een meesterzanger in zijn gelederen. Het is instrumentaal ook allemaal uitstekend wat hier gebeurt, een mooie mix van power/prog/black die me doet denken aan de latere albums van Borknagar en Enslaved. Toch zijn de vocalen het element die de gehele plaat naar een hoger niveau schoppen. De grunts zijn al sterk, maar vooral de melodieuze passages bloeien echt open wanneer Jón majestueus begint te galmen.

avatar van Jelle78
In eerste instantie waren het juist de zuivere vocalen die mij afschrikten. Inmiddels ben ik helemaal over die schrik heen en vind ik dit een geweldige plaat! Muzikaal ligt dit helemaal in mijn straatje. Het majestueuze van power metal gecombineerd met de agressie van death (black metal hoor ik er persoonlijk niet in) en een vleugje doom.

avatar van Zagato
Een maand later zit ik dit album weer eens te luisteren. Ik moet hier en daar aan Arcturus denken, waarschijnlijk door de cleane zang. Ik lees hierboven dat Don Cappuccino er Borknagar en Enslaved in hoort en dat snap ik ook. Het is in ieder geval een prima album waarbij de afwisseling tussen grunt voor en cleane zang voor mij een belangrijk onderdeel is. Ik ken Barren Earth niet maar misschien moet ik dat ook maar eens checken.

avatar van namsaap
Aangespoord door de vele positieve reviews en na het luisteren van wat fragmenten via Youtube kocht ik dit debuut van Iotunn. Bij het luisteren van het volledige album moet ik bekennen dat mijn enthousiasme toch wat getemperd wordt. Daar is vooral de productie van dit album debet aan. De platgeslagen productie haalt werkelijk alle lucht uit het geluid van dit album en maakt het aangesloten luisteren van dit album een vermoeiende exercitie. Tel daarbij op dat de drums wel erg levenloos en rechtgetrokken klinken. Met name de roffels op de snare lijken geen dynamiek te kennen.

En dat is erg jammer want met de muziek van deze mannen is weinig mis. Sterker nog, de progressieve power/black/death/doom/heavy metal zit vernuftig in elkaar en zanger Jón Aldará is de spreekwoordelijke toef slagroom op de taart. Maar ja... die productie...