Fruit Bats - The Pet Parade (2021)

Folk / Pop
Label: Merge

1. The Pet Parade (6:42)
  2. Cub Pilot (3:31)
  3. Discovering (4:35)
  4. The Balcony (4:08)
  5. Here for Now, for You (2:52)
  6. On the Avalon Stairs (3:11)
  7. Eagles Below Us (3:36)
  8. Holy Rose (4:52)
  9. All in One Go (3:13)
  10. Gullwing Doors (4:35)
  11. Complete (3:01)
avatar van blur8
Zo op 1ste gehoor sympathieke popsongs, van een songwriter die wisselende muzikanten laat meespelen.
Inspiratie bands ala Byrds & Supertramp
kijken of totaalplaatje ook leuk genoeg is.

avatar van philtuper
blur8 schreef:
Inspiratie bands ala Byrds & Supertramp
kijken of totaalplaatje ook leuk genoeg is.
Vaak wel. Op elk album dat deze gasten tot nu toe uitbrachten staan wel één en vaak meerdere toffe songs. Toegankelijk en zomers op een heel prettige manier vind ik zelf. Het hoeft ook niet altijd moeilijk en Eric D. Johnson's stem bevalt mij eigenlijk altijd wel.
Single The Balcony is alvast geen uitzondering op bovenstaande.

avatar van Lura
De Amerikaanse singer-songwriter, filmcomponist, producer en multi-instrumentalist Eric D. Johnson bouwde sinds halverwege de jaren negentig een behoorlijke staat van dienst op. In eerste instantie gebeurde dat met de door hem geformeerde formatie I Rowboat, een groep die zich vooral liet inspireren door The Velvet Underground. Ook speelde hij in dezelfde periode een blauwe maandag in Califone. Met twee leden van I Rowboat, gitarist Dan Strack en drummer Brian Belval, begon Johnson in 1997 in Chicago het indie folkrock project Fruit Bats. Dankzij voormalige Califone collega’s Tim Rutili en Ben Massarella mocht het trio hun debuutalbum Echolocation in 2001 opnemen voor het label van dit tweetal. Sinds het tweede album is Eric D. Johnson nog de enige constante factor in Fruit Bats. The Pet Parade is inmiddels het achtste album van Fruit Bats, in 2014 bracht hij ook nog een album uit onder de artiestennaam EDJ. Begin vorig jaar stond Johnson volop in de belangstelling met het trio Bonny Light Horseman en hun gelijknamige album Bonny Light Horseman, wat veel lof kreeg toegezwaaid. Dit trio bestaat verder uit Anaïs Mitchell en Josh Kaufman (oa The National). Kaufman produceerde The Pet Parade, hetgeen niet zo’n gemakkelijke taak was omdat de muzikanten apart op diverse locaties werden opgenomen. Het waren overigens niet de minsten, die meewerkten : drummers Joe Russo en Matt Barrick (The Walkmen, Fleet Foxes, Muzz), singer- songwriter Johanna Samuels, pianist Thomas Bartlett (Nico Muhly, Sufjan Stevens) en violist Jim Becker (Califone, Iron & Wine) Ondanks de manier van werken heeft de intimiteit van het album er niet onder geleden. De meeste songs werden reeds voor de pandemie geschreven. Overigens had ik tijdens de beluistering af en toe associaties met de muziek van Bonny Light Horseman. The Pet Parade is typisch zo’n album dat langzaam maar zeker onder de huid kruipt.

avatar van Zwaagje
Het vorige album vond ik fijn, maar is wat op de achtergrond verdwenen. Staat nu weer eens op en dat maakt nieuwsgierig naar dit album. Daar gaan we morgen voor zitten.

avatar van Zwaagje
Fijne plaat....waar ik bij de vorige een vergelijking maakte met Young gun silver fox slaat dit album een andere weg in. De opener is sterk en zet direct de toon. Het is aangename luister muziek waarin genoeg gebeurd om het spannend te houden. Blijft voor mij wel de vraag of het beklijft; de vorige verdween ook op de achtergrond. De tijd zal het leren.
4,0* voor het vakmanschap.

avatar van verm1973
Een voor mij onbekende band met een bekend geluid. Heerlijke, dromerige, middle of the road muziek. Hier en daar een vleugje Crowded House, soms The Everly Brothers 2.0. Fijne muziek bij de open haard en een mooi glas Schotse whisky. Een lp die het lukt je mee te nemen op vakantie zonder de deur uit te hoeven!

avatar van verm1973
verm1973 schreef:
Een voor mij onbekende band met een bekend geluid. Heerlijke, dromerige, middle of the road muziek. Hier en daar een vleugje Crowded House, een snufje Fleetwood Mac en wat The Everly Brothers 2.0. Fijne muziek bij de open haard en een mooi glas Schotse whisky. Een lp die het lukt je mee te nemen op vakantie zonder de deur uit te hoeven!

Zwaagje schreef:
4,0* voor het vakmanschap.

Het is detail, ik weet het maar ik kan het niet aanzien.....gebeurt met een 't.

avatar van heartofsoul
Zwaagje schreef:

Het is detail, ik weet het maar ik kan het niet aanzien.....gebeurt met een 't.

En bovendien is luistermuziek één woord.

heartofsoul schreef:

En bovendien is luistermuziek één woord.

Eindelijk lijkt de veelzijdige componist en multi-instrumentalist Eric D. Johnson die muzikale persoonlijke balans in zijn leven gevonden te hebben. De frontman van het veredeld eenmansproject Fruit Bats heeft de juiste mensen om zich heen verzameld die de gehoopte diepgang en kleur toevoegen aan The Pet Parade, de achtste studioplaat van de uit Chicago afkomstige gevormde topformatie.

Joe Russo heeft als sessiemuzikant bij verschillende bands aardig wat hand- en spandiensten verricht, en deelt zijn plek achter de drumkit met de van Muzz geleende Matt Barrick. Johanna Samuels brengt binnenkort haar solo album Excelsior uit, maar deze singer-songwriter zoekt ook regelmatig tijdens haar duurzame opnameproces Eric D. Johnson op om haar prachtige vocalen aan hem uit te lenen.

De van Sufjan Stevens bekende sfeermaker Thomas Bartlett neemt plaats achter de piano en de ook al niet misselijke voormalige Califone collega Jim Becker neemt de vioolpartijen voor zijn rekening. Dit alles wordt zorgvuldig uitgewerkt en samen met zijn Bonny Light Horsemanmaatje Josh Kaufman op tape gezet.

Openingstrack The Pet Parade verpakt de Indian Summer van voorganger Gold Past Life in de melancholische folk herfst van Bonny Light Horseman. Het warme vest wat je aantrekt als op een heerlijke dag de afzwakkende zon afscheid neemt van de dag, en de zachte temperatuur en avondschemer het toelaat om nog eventjes buiten na te genieten.

Het uptempo seventies Americana countryrock van Cub Pilot heeft dat vleugje eighties nostalgiek maar dan zonder die eindeloze lange wegzwijmelingen, waardoor het net wat aanstekelijker gepresenteerd wordt. De songs hebben net wat meer pit, en daaraan hebben zeker ook die verdienstelijke opzwepende drumpartijen op de pakkende single The Balcony aan bijgedragen.

Je krijgt steeds meer de indruk dat Eric D. Johnson zich ondergeschikt aan die gastmuzikanten opstelt, waardoor Fruit Bats zich als een ware band weet te presenteren. Dat groepsgevoel geeft die knusse huiselijke sfeer neer, waardoor het totaal niet geforceerd, maar eerder aangenaam speels overkomt.

Alleen al de albumtitel The Pet Parade heeft dat vertroetelende heimwee gevoel naar vroeger. Die veelbelovende tocht naar de plaatselijke kinderboerderij, met aan de ene hand een zakje met broodkorstjes om uit te delen, de andere hand gevuld met gesmeerde boterhammen met kaas. Een klein uitstapje wat een bijzonder groot geluksmoment oplevert.

Laten we terug gaan naar die onbevangen kinderjaren, waarbij alles nog nieuw is, en waarbij de herinneringen onverslijtbare indrukken achter laten, die jaren later nog gedetailleerd te herproduceren zijn. Huisdieren die al aangekleed een bijdrage in het fantasierijke rollenspel van een jong schooljochie vervullen.

The Pet Parade zijn in liedjes gevormde jeugdherinneringen, welke soms eenvoudig klein en puur uit de schrijverspen ontsnappen en als ware personages tot leven gewekt worden. Precies zoals het in het hoofd van Eric D. Johnson afspeelt. De andere keer is het net wat groter en bombastischer vorm gegeven, om het net wat krachtiger en levendig geaccentueerd over te laten komen.

Met Holy Rose grijpt hij nog wat verder terug in de tijd. Deze song zou letterlijk uit de jaren vijftig platenkast van zijn ouders gevallen kunnen zijn. Men was toen nog tevreden met de wereld om zich heen die zich beperkte tot de figuurlijke westkust landsgrenzen van California. Met Complete sluit hij dat verhalende prentenboek, de luisteraar maar ook zeker zichzelf in alle tevredenheid achter latend.

Fruit Bats - The Pet Parade | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van Rogyros
Erg mooi stukje, deric raven. Als het album op zichzelf al geen reden was om het te beluisteren, dan zorgt jouw post daar zeker wel voor!

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Fruit Bats - The Pet Parade - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Fruit Bats - The Pet Parade
Fruit Bats draait inmiddels ruim twintig jaar mee, maar is nog altijd vrij onbekend, wat maar eens moet gaan veranderen met het prachtig klinkende en volstrekt tijdloze The Pet Parade

Eric D. Johnson heeft inmiddels heel wat mooie albums op zijn naam staan met zijn bands Fruit Bats, maar het deze week verschenen The Pet Parade vind ik de mooiste van het stel. Het is deels de verdienste van producer Josh Kaufman en de prima gastmuzikanten op het album, maar het is toch vooral de verdienste van Eric D. Johnson zelf, die voor het nieuwe album van Fruit Bats een aantal geweldige songs heeft gepend. Het is een album dat herinnert aan vervlogen tijden, maar het is ook een eigentijds album dat doet uitzien naar een mooie en lange zomer waarin ons leven hopelijk weer iets meer lijkt op het leven dat we gewend waren voor de corona pandemie.

De Amerikaanse band Fruit Bats bracht precies twintig jaar geleden haar debuutalbum Echolocation uit en heeft inmiddels acht albums uitgebracht. De band rond muzikant Eric D. Johnson kan altijd rekenen op behoorlijk positieve recensies en heeft een aantal uitstekende albums gemaakt, die zowel invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek als invloeden uit de pop en de rock verwerken.

Wereldberoemd is de band uit Chicago er tot dusver helaas nog niet mee geworden, maar als dat nog eens moet veranderen, moet dat maar gebeuren met het deze week verschenen The Pet Parade. Op haar achtste album doet Fruit Bats er immers een schepje bovenop, wat absoluut gevolgen heeft gehad voor de kwaliteit van het album.

Eric D. Johnson maakt deel uit van de gelegenheidsband Bonny Light Horseman en wist mede-bandlid Josh Kaufman te strikken voor de productie van het album. Josh Kaufman liet de afgelopen weken op de prachtige nieuwe albums van Cassandra Jenkins en The Hold Steady al horen dat je hem dit kunstje wel kunt toevertrouwen en ook The Pet Parade van Fruit Bats klinkt weer geweldig.

Dat is natuurlijk niet alleen de verdienste van de producer van het album, want Eric D. Johnson wist dit keer ook een aantal interessante gastmuzikanten naar de studio te halen. Zo duikt naast drummer Matt Barrick (The Walkmen, Muzz) en violist Jim Becker (Iron & Wine, Califone) ook pianist Thomas Bartlett (ook bekend als Doveman) op en zijn er als bonus nog de bijzonder fraaie vocalen van Johanna Samuels, die over een maand of twee wel eens hoge ogen kan gaan gooien met haar debuutalbum.

De bijdragen van alle muzikanten zorgen voor een lekker vol geluid vol invloeden. The Pet Parade past in het hokje Amerikaanse roots, met een voorliefde voor countryrock uit de jaren 70, maar het album misstaat ook niet in het hokje pop/rock en kan met enige fantasie ook nog wel in het hokje neo-psychedelica worden gepropt.

Het is een geluid dat prachtig past bij de bijzondere zang van Eric D. Johnson, die soms wat nasaal kan klinken, maar ook de hoge noten kan halen. Het is zang waarvan niet iedereen gecharmeerd zal zijn, maar wat mij betreft versterkt de zang het tijdloze karakter van de songs van Fruit Bats.

Het zijn songs die in het verleden vaak een Beatlesque karakter hadden en dat hoor ik nog steeds in de songs van de band uit Chicago. In het verleden was de muziek van Fruit Bats misschien niet altijd even onderscheidend, maar The Pet Parade is van de eerste tot en met de laatste noot genieten. Het geluid is prachtig, de instrumentatie rijk en veelzijdig, de zang trefzeker en de songs zijn stuk voor stuk van een hoog niveau.

Ondanks het feit dat de muzikanten vanwege de corona pandemie niet bij elkaar konden komen in de studio, klinkt het nieuwe album van Fruit Bats ook nog eens hecht, wat de songs nog wat extra energie geeft. En in een tijd waarin toch vooral redelijk donker klinkende albums worden gemaakt, klinkt de muziek van Fruit Bats in ieder geval zonnig in de oren. The Pet Parade is daarom niet alleen een album om heel vrolijk van te worden, maar het is ook nog eens een album waar de kwaliteit van af spat. Voor mij het beste album van Fruit Bats tot dusver en dat zegt wel wat. Erwin Zijleman

Parlotones
Het nummer The Pet Parade vind ik zo leuk, het heeft een plekje op mijn FB gekregen. Echt een fijne song. En als liefhebber van lange[re] nummers.

avatar van AOVV
Fijn, nostalgisch klinkend plaatje. Het melancholische bad genaamd Gullwing Doors en de lekker zomerse single The Balcony (met übercool baslijntje!) mag ik hiervan het liefst horen, maar eigenlijk heeft elk liedje wel iets.

De Bonny Light Horseman-associatie is uiteraard te horen, maar Fruit Bats gaat al veel langer mee, dus is de kwaliteit van dit album vooral te danken aan Johnson zelf en producer Kauffman. Hier grijp ik wel 'ns naar terug, merk ik; een positief sein!

3,5 sterren