Neil Young - Young Shakespeare (2021)

Canada
Folk / Rock
Label: Reprise

1. Tell Me Why (2:36)
  2. Old Man (4:08)
  3. The Needle and the Damage Done (3:47)
  4. Ohio (3:02)
  5. Dance, Dance, Dance (2:26)
  6. Cowgirl in the Sand (4:21)
  7. A Man Needs a Maid / Heart of Gold (6:55)
  8. Journey Through the Past (3:34)
  9. Don’t Let It Bring You Down (2:56)
  10. Helpless (3:49)
  11. Down by the River (4:12)
  12. Sugar Mountain (8:40)
harm1985 schreef:
Dat zijn stem het af en toe laat afweten hoor ik niet. Hij is geen Maria Callas nee, maar dat weet je van tevoren. En Neil een slordige pianist noemen, tja, hij is geen Lang Lang. Ik vind dat zoekende juist toevoegen aan de charme van concert, het leitmotif van Borrowed Tune is erin te herkennen (bij A Man Needs a Maid). Sowieso ben je bij Neil Young aan het verkeerde adres als je opzoek bent naar perfectie. Dan kun je beter naar Prince luisteren, die ooit een opname bij Ivo Niehe geconfisqueerde om een paar foute noten opnieuw in te spelen.

Vanuit iemand die al honderden concerten van Neil Young heeft gehoord (en Grateful Dead), er is meer dan alleen perfecte zang, spel en sublieme geluidskwaliteit. Als het gevoel er niet is, dan is er geen reet aan. En gevoel is er bij Young praktisch altijd, zo ook hier. Young is zelden te betrappen op het spelen op de autopiloot. Is daarmee dan elk concert van uitzonderlijke klasse? Neen, maar deze wel.

En 63 euro op WOWHD voor een LP, CD en DVD is een normale prijs.

Mooie repliek Harm, nagel op de kop, denk er exact hetzelfde over. Een Neil Young "beleef" je.
Trouwens in februari deze box besteld bij WowHD voor 55,75€ en nu reeds in de bus, ... van normale prijs en snelle service gesproken ... Love it

Een Neil Young "beleef je"... je kunt het fan zijn ook overdrijven.

En de wowhd prijs beste Neil Young vrienden, is niet de prijs die de meeste mensen betalen, al helemaal niet in de platenzaak. De prijzen van de laatste Neil Young uitgaven zijn aan de forse kant. En bevatten dus weinig tot geen extra's. Ome Neil is aan het cashen.

avatar van vanwijk
harm1985 schreef:
Net als Way Down in the Rust Bucket dit weekend te zien op Neil Young Archives, in The Hearse Theater op scherm twee. Enige voorwaarde is een gratis lidmaatschap.

Thanx voor de tip harm 1985!

avatar van harm1985
west schreef:
Een Neil Young "beleef je"... je kunt het fan zijn ook overdrijven.

Toen hij commentaar kreeg dat de 50th anniversary edition van Gold Rush 100 dollar kostte, terwijl er alleen een Litho en een 7" met twee versies van Wonderin' bij zaten, was zijn antwoord simpel: de prijs bepaalt Reprise, niet ik. Bovendien zit Young er inmiddels warmpjes bij nu hij de rechten van de helft van zijn muziek heeft verkocht voor 150 miljoen. De eurootjes van de verkoop van deze LP heeft hij niet meer nodig.

Overigens, als de LP, CD en DVD los koopt op Young's site, dan zijn ze goedkoper dan de deluxe box, maar je mist dan een kartonnen doos.

En waar je je CD's en LP's koopt staat eenieder vrij. Ik koop het meeste via Dodax, tenzij het daar niet te verkrijgen is, zoals de deluxe versie van Archives Vol II of de DVD van dit album. Als je daar niet wilt kopen is dat nog geen reden om te klagen dat hij elders duur is.

Voor 20 dollar per jaar kun je alles op Neil's site beluisteren in hi-res, drie dagen films en videoclips bekijken volgens een vastgelegd program en één live concert per week uit het archief beluisteren die niet fysiek is uitgebracht. Voor 40 dollar kun je onbeperkt naar video's lijken en live concerten luisteren. Voor 100 dollar ben je Patron. Die hadden laatst een zoom Q&A met Young en zijn team.

Dan is Reprise aan het cashen en met hen Neil Young. Het is maar een constatering, maar het valt wel op. Overigens is Reprise niet de enige: er zijn meerdere artiesten die met wel erg stevige prijzen aan komen zetten de laatste tijd.

De deals die jij beschrijft op Neil's site zijn wel heel leuk!

avatar van harm1985
Inderdaad West, voor de Neil Young fan die het niet ziet zitten om alles te kopen (en geen Spotify heeft) een uitkomst. Vaak staat de muziek ook een dag of twee eerder op neilyoungarchives.com en in het geval van Archives Vol. II al op 20 november (in plaats van 5 maart).

Voor mij zit de echte meerwaarde in de live concerten; afgelopen week ééntje met Crazy Horse uit November 76. Verder nog uit o.a. 89, 2001, 2013 en 2016.

avatar van AOVV
De zoveelste geweldige live-uitgave van Neil Young. Kan wat mij betreft niet tippen aan Massey Hall, maar dat is dan ook een ongeëvenaard live-document uit het oeuvre van Young. Dit concert heeft een fantastische setlist natuurlijk, en de nummers worden vrij ingetogen gebracht, met Young's niet al te toonvaste maar des te meer ontwapenende stem als forte.

4 sterren

Bij Muziek > Nieuws > Neil Young’s Young Shakespeare is groots:

Ik vind het weer een top-uitgave uit de Archieven. Een aantal liedjes van het een jaar later uitgebrachte Harvest(1972) zijn hier te horen in nog onaffe en afwijkende vorm. Erg apart en mooi. De twee episch-lange liederen van Everybody Knows This Is Nowhere, Down By The River en Cowgirl In The Sand zijn hier teruggebracht tot akoestische miniatuurtjes en dan hoor je echt goed dat deze composities dus ook in een andere vorm overeind blijven en dus ijzersterk zijn. Dat geldt trouwens voor alle liedjes die Neil hier vertolkt. Om kort te gaan, ondanks de overeenkomst met de setlijst van Massey Hall van drie dagen later (en in 2007 uitgebracht) toch een onmisbare uitgave voor elke fan van de geboren Canadees.

avatar van Cor
Cor
Overduidelijk heel vergelijkbaar met 'Massey Hall', maar die kwam nog net iets meer binnen als een bominslag. Omdat het de eerdere uitgave is? Omdat de setlist nog iets uitgebreider was? Maar ik krijg hier nooit genoeg van, dus ben blij dat Neil nog een ongeplande (want Performance Series volgnummer 3,5) release van zijn ongeëvenaarde Archives live uitvoeringen naar buiten brengt. En wat blijft het een ongelofelijke goede gitarist. Zoals hij zijn eigen gitaarspel begeleidt met gitaar, zo goed.

avatar van henrie9
Neil Young heeft nu wat meer tijd met zijn archief. Kwam eruit met een juweel van een opname. Andermaal spreken kenners lyrisch over zijn beste gehéél acoustische liveconcert ooit : 1971, Shakespeare Theatre in Stratford, Connecticut. En bij een momument als Neil Young wil dat iets zeggen! En inderdaad... schitterende diamant.

avatar van Tonio
Neil Young in topvorm. Mooi album, niks mis mee, maar ik snap de toegevoegde waarde niet zo. Massey Hall is toch net iets beter.

Maar voor de echt fan best fijn.

avatar van Sandokan-veld
Bij het uitkomen van deze release werd vaak de begrijpelijke vraag gesteld wat de meerwaarde was om nóg een concert uit te brengen van zijn solotour uit 1971, drie dagen later opgenomen dan het in 2007 uitgebrachte Live at Massey Hall 1971. Dat is misschien wel Youngs beste liveplaat, maar goed: die bestaat dus al.

Wie nu echter Massey Hall op lp wil aanschaffen, moet al snel meer dan 75 euri neertellen, wat toch wel een beetje gortig wordt. Daarom heb ik, redelijk beginnend vinyl-enthousiasteling, deze vorige week als betaalbaarder alternatief gekocht. Ik zal deze release verder dan ook niet belachelijk maken al vind ik nog steeds dat de Shakespeare Sisters een plaat moeten uitbrengen die 'Sisters Neil' heet, om weer balans te krijgen in het universum.

Die betaalbaarheid voor de lp-koper is een gedeeltelijk antwoord op de vraag over de meerwaarde van de release, al blijft Massey Hall toch wel de betere van de twee. Young Shakespeare bevat sowieso minder nummers (waardoor het wel mooi op één lp past), en in de hoge registers van 'A Man Needs A Maid' en 'Don't Let it Bring you Down' klinkt een tikje vermoeidheid door in Youngs stem (of misschien een kleine verkoudheid?). Ook dat hij bijna de halve speeltijd van afsluiter 'Sugar Mountain' besteedt aan het afzeiken van het liedje, zorgt ervoor dat de magie van Massey Hall niet helemaal wordt geëvenaard.

Desondanks een welkome toevoeging aan de lp-collectie. Bijna ieder liedje is een klassieker uit het singer/songwriter-genre, gespeeld door een artiest die zo'n beetje op de toppen van zijn kunnen stond. De opname en mastering zijn voorbeeldig, helder en intiem. De verpakking is degelijk maar een beetje liefdeloos: als je je lp's in een gatefold-hoes stopt, verwacht ik eigenlijk in de binnenkant wel íets meer dan één onscherpe foto van de artiest. Wat liner notes, of iets dergelijks, waren welkom geweest.