Noel Gallagher's High Flying Birds - Back the Way We Came (2021)

Alternatieve titels: The Best Of, Vol 1. | 2011-2021

Label: Sour Mash

1. Everybody's on the Run (5:31)
  2. The Death of You and Me (3:28)
  3. AKA … What a Life! (4:23)
  4. If I Had a Gun … (4:09)
  5. In the Heat of the Moment (3:30)
  6. Riverman (5:43)
  7. Lock All the Doors (3:42)
  8. The Dying of the Light (5:08)
  9. Ballad of the Mighty I (5:09)
  10. We're on Our Way Now (4:08)
  11. Black Star Dancing (4:22)
  12. Holy Mountain (3:56)
  13. A Dream Is All I Need to Get By (4:08)
  14. This Is the Place (4:17)
  15. It's a Beautiful World (5:19)
  16. Blue Moon Rising (3:44)
  17. Dead in the Water [Live at RTÉ 2FM Studios, Dublin] (5:21)
  18. Flying on the Ground (3:13)
  19. It's a Beautiful World [Instrumental] * (5:23)
  20. If I Had a Gun ... [Acoustic Version] * (4:07)
  21. Black Star Dancing [Skeleton Key Remix] * (4:14)
  22. Black Star Dancing [12" Mix Instrumental] * (4:38)
  23. The Man Who Built the Moon [Acoustic Version] * (4:31)
  24. International Magic [Demo] * (5:17)
  25. Blue Moon Rising [Sons of the Desert Remix] * (7:05)
  26. The Dying of the Light [Acoustic Version] * (5:13)
  27. This Is the Place [Skeleton Key Remix] * (3:05)
  28. This Is the Place [Instrumental] * (4:17)
  29. Black Star Dancing [The Reflex Revision] * (10:06)
  30. Be Careful What You Wish For [Instrumental] * (5:41)
  31. Everybody's on the Run [Live at Fuji Rock Festival 2012] * (5:23)
  32. Dream On [Live at Fuji Rock Festival 2012] * (4:13)
  33. If I Had a Gun... [Live at Fuji Rock Festival 2012] * (4:15)
totale tijdsduur: 1:19:11 (2:36:39)
avatar van Poles Apart
Liam komt dit jaar met solo album #3 'Come On You Know' en wordt als solo artiest steeds populairder, bij Noel lijkt de inspiratie een beetje op. Een overzicht van de eerste 10 jaar van z'n hoogvliegende vogeltjes. Noel komt de laatste tijd in de pers ook meer en meer als een soort van Morrissey over. Ik heb m'n sympathie voor de man zo onderhand wel verloren.

avatar van lennon
Tja...dan heb je 3 albums en drop je een best of...

Armoe troef......

avatar van dynamo d
Ik vind dit toch wel een interessante best of om op deze manier de EP's, die meen ik alleen op vinyl zijn uitgebracht, op cd bij elkaar te hebben. Verder vind ik het werk van Noel Gallagher c.s. in ieder geval stukken beter dan van zijn broer

avatar van Julian McArthur
Op de ep 'Black star dancing' stond het prachtige 'Sail on'. Spijtig dat dat er niet opstaat. Anders had dit voor mij een absolute meerwaarde geweest.

avatar van musician
Een compilatie na 3 albums, inclusief eventueel tussentijds uitgegeven singles en EP's en inclusief nog wat nieuw werk, is zo gek nog niet. Als je met de nummers tegelijkertijd ook de tijdgeest wilt vangen, is verzameld werk over een relatief korte periode een betere aanbeveling dan wanneer alles voor jaren moet worden opgespaard en uitgespreid.

avatar van SOAD
Wel een hele goede best of zo.

lennon schreef:
Tja...dan heb je 3 albums en drop je een best of... Armoe troef......

Best of na 3 albums met veel bonustracks, 3 EP's en singles, plus 2 nieuwe nummers? Vind ik geen armoe.

avatar van lennon
west schreef:

Nieuwe nummers.. dat zullen wel afvallers zijn geweest...

avatar van musician
Wat een onzin verhaal en aannames.
En waarom denken dat de nieuwe nummers wel afvallers zullen zijn geweest?

De band Wham! had na twee albums al een Greatest Hits.
Dus dat kan het argument niet zijn.

Juist door een relatief korte periode te bestrijken, kun je alleraardigst compileren. In de basis kun je daarmee één grandioos album samen stellen. Nu doe ik dat in de regel liever zelf, alleen dan krijg je de beste compilatie.
Het nieuwe werk kan dan tegelijkertijd een mooie aanvulling zijn.

avatar van pdonidvie
De twee nieuwe nummers zijn zonder meer hoogtepunten op deze mooie verzamelaar. Ongelooflijk dat er alweer 10 jaar gepasseerd zijn. Op naar Vol. 2!

avatar van Denniz78
Noel Gallagher heeft al sinds de begin jaren van Oasis het talent om zijn beste liedjes niet op een album te zetten. Daar slaagt hij met deze verzamelaar ook weer glansrijk in. Waar zijn Broken Arrow, Alone On The Rope, While The Song Remains The Same, The Right Stuff, She Taught Me How To Fly….

avatar van devel-hunt
Mooie hoes, zoals verzamelalbums uit de jaren 60 er uit zagen, toen populaire bands de ene na de andere verzamelplaat uitbrachten, nu wordt dat blijkbaar gezien als een gebrek aan inspiratie, een zwaktebod. De muziek, die ken ik niet, geen interesse, maar de hoes, geweldig!

avatar van Axeqlusive
Ik moet eerlijk zeggen dat ik beide broertje na het uiteen vallen van Oasis wat uit het oog ben verloren. Best vreemd, want van Oasis had ik alle albums en alle singles (voor de b-sides).

Maar goed... ook dit album in eerste instantie links laten liggen, dat terwijl een dergelijke verzamelaar een mooier instapper is of kan zijn. Beetje idem toen ik wel de MTV Unplugged van broer Liam kocht (splatter vinyl). Ik ontdekte ook pas na RSD dat er een speciale RSD-versie van is, maar gelukkig bood Platomania uitkomst. Hem nog kunnen bemachtigen dus en... fantastisch en ergens een beetje verrast door de disco invloeden die er vooral op plaat 2 bij komen kijken. Misschien toch een een inhaalslag maken!

avatar van jokerman
Misschien niet heel origineel maar wel een geweldig overzicht van deze song-smid! Natuurlijk mist het een één en ander en 4x black star dancing is wat veel (alhoewel het een geweldige songs is), maar er is goed over nagedacht en het geheel heeft een fijne flow. Daarbij is de 4LP deluxe-box prachtig vormgegeven met een mooie 80s- hoes. Ik ben niet zo van de verzamelaars maar voor deze maak ik graag een uitzondering!

avatar van Lost
Fijne verzamelaar…. Noël weet hoe hij een goede song in elkaar steekt… Heb eigenlijk nooit veel naar zijn solo albums geluisterd…. Zou niet weten waarom? Na het beluisteren van deze compilatie zal ik ze nog eens vanonder het stof halen…

avatar van milesdavisjr
Noel, in mijn ogen veruit de meest talentvolle Gallagher van de twee broers laat met deze verzamelaar zien en horen dat hij prima composities kan schrijven. Hoewel ik zeker niet stijl achterover sla van het gebodene, deze vorm van Britpop/rock kent immers maar weinig echte verassingen, weet Noel er altijd wel iets fraais van te brouwen. Qua zang kan het er mee door, een natuurtalent is het niet maar man's klankkleur valt wat mij betreft altijd nog te prefereren boven die van zijn broer Liam. Zijn nasale en zeurderige stem trek ik niet. Dan deze verzamelaar; er staan een hoop mooie tracks op en het geheel vormt een prima dwarsdoorsnede van zijn oeuvre met de High Flying Birds. Songs die er boven uitsteken; Everybody's On The Run, dit blijft toch een onweerstaanbaar stukje muziek, het jazzy Riverman of het dwingende Ballad Of You & I. Geen vernieuwer of iemand die flink buiten de muzikale kaders kleurde, maar in het succesvol implementeren van het beste wat de Britse pop/rock te bieden had de laatste 60 jaar, slaagt Noel met verve.