Spencer Cullum's Coin Collector - Spencer Cullum's Coin Collector (2020)

Folk / Rock
Uitgebracht in eigen beheer

1. Jack of Fools (4:48)
  2. To Be Blinkered (3:04)
  3. Tombre en Morceaux (3:51)
  4. Imminent Shadow (4:00)
  5. Dieterich Buxtehude (8:37)
  6. The Dusty Floor (3:34)
  7. My Protector (5:40)
  8. The Tree (2:58)
avatar van Lura
De in Londen geboren, maar in Nashville woonachtige Spencer Cullum is vooral bekend als sessiemuzikant. Met name om zijn pedal steel kwaliteiten wordt hij gevraagd. Legende B.J. Cole was zijn leermeester. Hij is op pedal steel en gitaar te horen op albums van onder andere Johnny Flynn, Lambchop, Miranda Lambert, Dylan LeBlanc, Deer Tick, Caitlin Rose en Andrew Combs. Laatstgenoemde twee werkten mee aan zijn fascinerende debuutalbum Spencer Cullum’s Coin Collector. Rose zingt en Combs schreef mee aan opener Jack of Fools en Seaside. Bij het maken van het album stond Cullum vooral de Britse folkmuziek en progressieve muziek van de Canterbury scene late jaren zestig en begin jaren zeventig voor ogen. Denk aan bijvoorbeeld Kevin Ayers, Soft Machine, Fairport Convention en Sandy Denny. Maar hier gemaakt met bekende Nashville sessiemuzikanten als Sean Thompson en Luke Reynolds. Naast psychedelische elementen van Soft Machine liet Cullum zich ook inspireren door de ambient muziek van Brian Eno en Robert Fripp maar zelfs ook door de Krautrock van NEU! Afsluiter The Tree is trouwens een nummer van Schotse folkrockzanger Mike Heron. Het album verscheen in eerste instantie in november in eigen beheer en was snel uitverkocht. Full Time Hobby brengt het alsnog zeer terecht uit op hun label met een extra track, Seaside.

Een fanatiek muziekliefhebber is uiteraard ook trotse eigenaar van een veelzijdige uitgebreide platencollectie welke niet aan een enkele stijl gebonden is. Daarmee kan je het debuutalbum van de uit het country hart Nashville opererende Spencer Cullum dan ook het beste vergelijken. Gemakshalve noemt hij zijn veelzijdige verzameling een coin collectie welke symbool staat voor zeldzame munten uit het heden en het verleden. De ene met een gouden randje, de andere waardevol vanwege de oudheid. Dan weer eenvoudig met slijtage en gebruiksplekken, dan weer groots en glinsterend in het felle zonlicht.

Als veelgevraagd pedal steel gitarist geniet Spencer Cullum van de aandacht die artiesten als Kesha, Dolly Parton, Miranda Lambert en Little Big Town krijgen. Zijn bescheiden rol als observerende sessiemuzikant maakt het een geliefde collega op het podium, maar beperkt zich in de mogelijkheden om zichzelf op de voorgrond op te stellen. Met Spencer Cullum’s Coin Collection zet hij uiteindelijk dan toch die grote stap. Ondanks dat hij bewust de muzikanten om zich heen uitzoekt, en je wel degelijk kan spreken van een zelfstandig opgezet project, is het vooral een aangename trip down memory lane. Maar dan wel eentje van een constant hoog niveau.

De van oorsprong Londense Spencer Cullum blijft heerlijk net boven de grond hangen in de Britse intimiteit van de knusse jaren zestig folk in Jack of Fools. Een verkwikkend duet met Caitlin Rose onderdompelend in de herhalende baspatronen van Adam Bernarik en trippend gitaarspel van Sean Thompson. Gevolgd door de doordringende herkenbare Nashville country slide gitaar roots in het tevens door spookachtige vrouwenzang gedragen To Be Blinkered. De ouderen onder ons moeten glimlachen bij de treurige dwarrelende klarinet- en fluitpartijen van Jim Hoke in het folky doordreunende Imminent Shadow en Tombre en Morceaux die herinneringen oproepen welke verbonden zijn aan de begintune van Barbapapa. De onschuld van de kinderjaren met als beschermende schaduw de zelfverzekerdheid van de aanwezige volwassen ouders.

Het is zo mooi hoe er gespeeld wordt de eenvoud en beperktheid qua middelen uit het verleden. De track eindigend in een mespuntje Pink Floyd progrock. Deze invloeden laat hij stilletjes doorvloeien in het gitaar vullende The Dusty Floor en het tegen de melodieuze hardrock aanleunende My Protector. De opwellende spanning in de rondcirkelende welvelwind van het jazzy Seaside vormt het voorwerk van Dieterich Buxtehude. Een duistere hemelbestormende lekker lange instrumentale track welke daar als een als een uitgeschoten bastaard stekje bovenuit springt. De abstracte krautrock gekte wordt onderlijnd door The Doors gerelativeerde L.A. Woman psychedelica.

Spencer Cullum’s Coin Collector is vooral een lieve plaat, gebruiksvriendelijk in de omgang gemaakt. Soms wat jazzy door de wiegende saxofoon, net iets vaker wat licht experimenteel, maar dan netjes de grenzen bewakend. Op de prima Incredible String Band hippiecover The Tree na zijn het allemaal eigen composities. Het is zo gedateerd als de geitenwollen gebreide sokken van je oma, nooit geheel origineel, maar je betrapt Spencer Cullum nergens op een muzikale misstap. Daarom is een plaat als Spencer Cullum’s Coin Collection juist zo leuk. Het is nog eens extra charmant dat hij alles in eigen hand houdt en de plaat ook nog eens in eigen beheer uitbrengt, ondanks dat er genoeg connecties zijn om de naam aan een groot label te koppelen. Heerlijk toch!

Spencer Cullum's Coin Collector - Spencer Cullum's Coin Collector | Rock | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Spencer Cullum - Spencer Cullum's Coin Collection - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Spencer Cullum - Spencer Cullum's Coin Collection
De Britse muzikant Spencer Cullum trekt maar lastig aandacht met Spencer Cullum’s Coin Collection, maar wat is dit album met flarden folk, jazz, psychedelica en progrock wonderschoon

Je hebt albums die zich direct bij eerste beluistering genadeloos opdringen, maar je hebt ook albums die je langzaam maar zeker veroveren. Spencer Cullum’s Coin Collection van de Britse muzikant Spencer Cullum is er zo een. De Brit was tot dusver vooral een geslaagd sessiemuzikant in Nashville, maar met zijn eerste soloalbum eist hij zijn eigen plekje in de spotlights op. Spencer Cullum doet dit met een bijzondere mix van folk, jazz, psychedelica en progrock, die je mee terug neemt naar het Londen van de late jaren 60 en vroege jaren 70. De songs zijn aangenaam, maar ook complex. De instrumentatie en de zang van een hoog niveau. Jaarlijstjesmateriaal, dat is zeker.

Spencer Cullum’s Coin Collection van de Britse muzikant Spencer Cullum verscheen precies een jaar geleden, kreeg toen nauwelijks aandacht, maar kreeg aan het begin van de herfst van dit jaar een nieuwe kans. Ik heb het album vorig jaar niet opgemerkt, maar het ligt inmiddels al een maand of twee op de stapel met albums voor deze BLOG en op een of andere manier kwam het album hier maar niet af.

Dat heeft niets te maken met de kwaliteit van het album, want het debuut van de Britse muzikant zou er zomaar een kunnen zijn voor de jaarlijstjes. Sinds een week of twee ben ik volkomen in de ban van dit fascinerende album en draait Spencer Cullum’s Coin Collection hier eindeloos zijn rondjes.

Spencer Cullum komt oorspronkelijk uit Londen, maar hij werkt inmiddels al een aantal jaren in Nashville, waar hij een veelgevraagd sessiemuzikant is. De Britse muzikant is met zijn pedal steel te horen op flink wat countryalbums, maar op zijn soloalbum gooit Spencer Cullum het over een andere boeg.

Ondanks zijn verblijf in Nashville klinkt Spencer Cullum’s Coin Collection vooral Brits. Spencer Cullum’s Coin Collection neemt je mee terug naar het Londen van de late jaren 60 en vroege jaren 70 en heeft zich vooral laten beïnvloeden door de Britse folk uit deze periode. Hier blijft het niet bij, want de Britse muzikant verwerkt ook flink wat invloeden uit de jazz in zijn muziek en schuwt hiernaast een vleugje psychedelica en progrock niet.

De Britse muzikant is in Nashville onlosmakelijk verbonden met zijn pedal steel, maar op zijn soloalbum speelt hij vooral akoestische gitaar en keyboards, tekent hij voor de zang en voegt de pedal steel hier en daar wat accenten toe. Spencer Cullum heeft zijn soloalbum zeker niet in zijn uppie gemaakt. Voor gastvocalen deed hij een beroep op onder andere Caitlin Rose, Erin Rae en Herman Düne, terwijl een flinke groep gastmuzikanten tekent voor onder andere bas, drums, piano, gitaren, keyboards, mellotron, klarinet, saxofoon en cello.

Het levert een bont gekleurd geluid op, dat vaak lekker zweverig of psychedelisch klinkt. Spencer Cullum’s Coin Collection is een complex album. Aan de ene kant is het een album dat een lome zondagochtend voorziet van prachtig stemmige klanken, maar aan de andere kant gebeurt er zoveel in de songs van de Britse muzikant dat het uitpluizen van de negen songs op het album een hele klus is.

Bijna veertig minuten maakt Spencer Cullum indruk met muziek die alle kanten op kan gaan. Soms is het zoet, dromerig en folky, soms experimenteel en jazzy, maar wanneer opeens flink wat elektronica opduikt kan het ook zomaar de kant van psychedelisch aandoende progrock op gaan.

De muziek van Spencer Cullum klinkt zoals gezegd vooral Brits, waarbij onder andere Nick Drake, Soft Machine en Pink Floyd in haar jonge jaren vergelijkingsmateriaal aandragen, al blijft de muziek van Spencer Cullum lastig te vergelijken met de muziek van anderen, al is het maar door het bijzondere instrumentarium op het album. De Britse muzikant beschikt ook nog eens over een aangename stem, die hier en daar fraai wordt ondersteund door vrouwenstemmen, waardoor het album ook in vocaal opzicht zeer geslaagd is.

Ik heb het album vorig jaar zoals gezegd niet opgemerkt en heb het dit jaar veel te lang laten liggen, maar op de valreep is het een kandidaat voor een hele hoge positie in mijn jaarlijstje. En ondertussen blijf ik nieuwe dingen horen op dit bijzondere album. Erwin Zijleman