Reb Fountain - IRIS (2021)

Nieuw-Zeeland

3. Invisible Man (3:50)
  4. Heart (3:55)
  5. Beastie (3:08)
  6. Fisherman (4:07)
  7. Swim to the Star (3:22)
  8. Lacuna (3:52)
  9. Iris (5:07)
  10. Intermission (4:56)
avatar van koosknook
Ik kijk hier naar uit!

avatar van Jeanne d’Arc
Ik kijk ook uit naar de release van dit album. Lacuna ligt goed in het gehoor.

avatar van WoNa
Iris is een absoluut fantastisch album. Kun je twee keer verrassen als artiest? Het antwoord luidt: ja!

De voorganger was prachtig en had even de tijd nodig om alle pracht te ontvouwen. Misschien dat dit bij Iris ook weer gaat gebeuren, want het bevalt me weer uitstekend.

De term 'puur' mag zeker uit de kast getrokken worden.

Of dat halfje er weer na verloop van tijd bij gaat komen? Dat zou zomaar kunnen

avatar van musicfriek
WoNa schreef:
Heb precies hetzelfde hier, IRIS maakt dezelfde verpletterende indruk als de voorganger. Vind deze qua productie mss nog wel ietsje beter en wat een indrukwekkende stem heeft ze toch

Voor mij alvast een heerlijk herfstalbum.

aERodynamIC schreef:

Misschien geef ik het te weinig tijd, want met het vorige album kon ik weinig. Ik geef het niet op en probeer het met dit album nogmaals; wie weet komt die beter binnen.
Ik zie trouwens met verbazing dat ik het vorige album 4* heb gegeven indertijd; zal voor het vakmanschap geweest zijn denk ik, want het is helemaal weggezakt.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Reb Fountain - IRIS - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Reb Fountain - IRIS
De Nieuw-Zeelandse singer-songwriter Reb Fountain schaarde zich vorig jaar onder de smaakmakers in het genre en doet er nog een schepje bovenop op het mooie en veelzijdige IRIS

Toen in de lente van 2020 het titelloze album van Reb Fountain verscheen had ik nog niet eerder van de Nieuw-Zeelandse muzikante gehoord. Het album maakte echter een verpletterende indruk en bleek van jaarlijstjesniveau. Op het deze week verschenen IRIS trekt Reb Fountain de lijn van haar vorige album door, maar legt ze ook andere accenten. Amerikaanse rootsmuziek, tijdloze singer-songwriter muziek en eigentijdse folkpop vloeien prachtig samen in de zeer smaakvolle instrumentatie op het album, met de prachtige stem van Reb Fountain als de kers op de taart. IRIS is uiteindelijk misschien nog wel beter dan zijn voorganger, wat een prestatie van formaat is.

De Nieuw-Zeelandse muzikante Reb Fountain maakte bijna anderhalf jaar geleden een onuitwisbare indruk met een titelloos album, dat overigens niet haar debuutalbum is. Het is een album dat in eigen land direct werd bejubeld, maar waar albums uit Nieuw-Zeeland normaal gesproken het Europese vasteland niet heel snel bereiken, trok Reb Fountain ook hier vrijwel onmiddellijk flink wat aandacht met haar album, dat aan het eind van het jaar de hogere regionen van mijn persoonlijke jaarlijstje over 2020 haalde.

Deze week verscheen een nieuw album van de muzikante uit Auckland, die in de Verenigde Staten werd geboren, maar in het Nieuw-Zeelandse Lyttelton opgroeide. Het album opent met stemmige pianoklanken, weemoedige strijkers en de bijna gesproken vocalen van Reb Fountain. Het doet wel wat denken aan de muziek van Nick Cave, die vorig jaar niet voor niets werd aangedragen als vergelijkingsmateriaal.

Wanneer de klanken wat minder donker worden en gesproken woord verandert in zang, kruipt Reb Fountain juist weer wat dichter tegen een aantal vrouwelijke singer-songwriters aan, van wie ik vorig jaar Regina Spektor, Tori Amos, Fiona Apple en landgenote Aldous Harding noemde. Op het deze week verschenen IRIS laat Reb Fountain, nog meer dan vorig jaar, een eigen geluid horen en het is wat mij betreft een zeer aansprekend geluid.

IRIS ligt in het verlengde van het vorige album van de Nieuw-Zeelandse muzikante, maar borduurt zeker niet fantasieloos voort op dit terecht zo geprezen album. Ik vind bijna alles op IRIS nog net wat mooier. De instrumentatie is nog wat mooier en sfeervoller en combineert vooral aardse klanken met zo nu en dan flink wat strijkers. Het is een warm geluid dat hier en daar wat donker kleurt, net als op het vorige album, maar Reb Fountain kan dit keer ook net wat luchtiger of lichtvoetiger klinken.

IRIS schakelt moeiteloos tussen wat ruwere Americana, indringende pianosongs en wat meer gepolijste folkpop, maar de songs van Reb Fountain zijn in alle gevallen zeer smaakvol, wat mede te danken is aan haar uit geweldige muzikanten bestaande band, die het album voorzien van een gloedvol geluid.

Zeker als de zon onder is heeft IRIS hetzelfde effect als een warme deken of een knisperend haardvuur. Het is deels de verdienste van de zeer smaakvolle instrumentatie op en productie van het album, maar ook de stem van Reb Fountain draagt nadrukkelijk bij aan het luisterplezier.

De muzikante uit Auckland liet vorig jaar al horen dat ze een uitstekend, nee geweldig zangeres is, maar op IRIS klinkt alles nog net wat mooier, warmer en veelzijdiger. Het tilt de songs op het album stuk voor stuk naar een hoger niveau en hier en daar staat de zang garant voor kippenvel.

Wat voor de instrumentatie en de vocalen geldt, geldt ook voor de songs, die van een nog wat hoger en bovendien constanter niveau zijn. Het zijn songs die laten horen dat Reb Fountain in meerdere genres uit de voeten kan en songs kan schrijven die vertrouwd klinken, maar ook eigenzinnig. Het levert een album op dat wat mij betreft geen zwak moment kent.

Na het fantastische album van vorig jaar waren mijn verwachtingen hooggespannen en misschien wel te hoog, maar ook IRIS vond ik vrijwel onmiddellijk een fantastisch album en uiteindelijk vind ik het nog net wat beter dan zijn voorganger. Echt niet alles dat je van ver haalt is lekkerder, maar de Nieuw-Zeelandse Reb Fountain heeft wederom een geweldig album afgeleverd en het is er een die je niet wilt missen. Ga dat horen. Erwin Zijleman

avatar van Zwaagje
Mooie recensie erwinz. En deze komt bij mij ook direct binnen; vreemd dat haar vorige album mij niet pakte. Blijkbaar niet het goede moment. Deze gaat hoog eindigen bij mij, maar eerst maar eens genieten op repeat en daarna stemmen.

avatar van koosknook
Oei, bij mij dus andersom. De vorige kwam direct binnen. Deze klinkt mij (op het eerste gehoor) licht overgeproduceerd. Daar moet ik even 'doorheen luisteren'.
De (soms pulserende) sound neigt me verder iets te veel naar (bijvoorbeeld) Dido.
Swim to the star vind ik overigens wel schitterend.

avatar van Jeanne d’Arc
Er komt veel moois uit Nieuw-Zeeland waaronder IRIS van Reb Fountain. Prachtig!

avatar van Zwaagje
Stemmig album, dan weer donker en vervolgens lichter. Knap hoe ze dit ook in stemgebruik vorm geeft. Het album grijpt me bij de lurven. Voorlopig 4*

avatar van O.B.B.
koosknook schreef:
Oei, bij mij dus andersom. De vorige kwam direct binnen.

Dat heb ik dus ook. Bij de vorige was ik na een eerste luisterbeurt al behoorlijk overdonderd, had ik vervolgens een paar draaibeurten nodig om alle songs te leren waarderen om Reb Fountain uiteindelijk bovenaan in mijn jaarlijstje te laten eindigen. Dit effect heeft IRIS vooralsnog niet.

Gebleven is de geweldige sfeer en expressieve zang van Reb Fountain. IRIS klinkt mij echter een stuk luchtiger in de oren en strijkt aanzienlijk minder tegen de haren in. Een soort Reb Fountain ‘light’. Hoeft op zich niets mis mee te zijn, ware het niet dat ik het songmateriaal ook een beetje ‘light’ vind. Minder schurend, maar ook veel minder onderscheidend dan het vorige album.

‘T is nog vroeg. Hoop dat ie nog wat groeit. Wacht nog even met een beoordeling.

avatar van Broem
Reb Fountain uit 2020 was een van mijn favoriete albums van dat jaar. Een album wat tijd nodig had om te bloeien. Mooie vinylrelease deed de laatste duit in het spreekwoordelijke zakje. Vol verwachting dit album op m’n luisterlijst gezet en enkele keren lekker bij weggedroomd. Lijkt of ze zich er iets makkelijker van afgemaakt hebben deze keer maar er blijft genoeg over om van te genieten. Sfeervol met een boeiende stem kan soms dik voldoende zijn…en dat is mijn conclusie. Heerlijk.

avatar van Monsieur'
Het lijkt een vast stramien te worden: ieder najaar komen de donkere platen en veroveren mijn hart. In navolging van de poppareltjes van Adna en Nina June komt ook deze Reb Fountain op mijn bordje terecht en draai ik hem sindsdien non-stop.

Waarom vind ik dit dan mooi? Ik denk omdat het gedurfd is. Net als mijn oren de melodie onder de knie heeft schiet ze naar links of rechts en verrast ze me. Dit is bijvoorbeeld in het ritme van opener Psyche, een nummer met een vast refrein maar werkelijk een schitterende tekst:

When they observe how you traced the Earth blessed
Exhausted by toil assuaged of rest
Where does my lord dwell guess
Shipwrecked we attest to your journey oh Psyche
...

die alle kanten op gaat. Dat terwijl Invisible Man (dat refrein is pure popperfectie), Heart en Beastie dan weer totaal uniek zijn naast elkaar. Het thematische Fisherman met teksten als:

Little lords children washing up in waves
We'll be fishing their bodies from the ocean for days
Hanging our heads on their unmarked graves
They couldn't be saved - No they couldn't be saved
We came here two by two
And he called me on me and you
Love me true.
You know not what you do

Dat steeds op het verkeerde been zetten doet ze ook op hét prijsnummer van de plaat: Iris. Het kippenvelrefrein maar ook een tegendraads refrein erna, wat wel én niet past. Echt een van de mooiste liedjes die ik gehoord heb de laatste tijd, je gaat toch spontaan janken hiervan?
Het is ritmisch, soulvol, breekbaar en tegendraads, dit allemaal met een prachtige stem en karakteristieke sound, ik ben om. En dan te bedenken dat mensen lyrischer zijn over de voorganger, ik ga die binnenkort ook maar eens tegemoet.

avatar van O.B.B.
Moet je zeker doen. Ik kan goed begrijpen dat je heel enthousiast bent over IRIS als eerste kennismaking met Reb Fountain. Dat overkwam mij met de plaat uit 2020.

Ik heb moeite deze objectief te beoordelen. Kwalitatief doet IRIS wellicht niet onder voor de vorige plaat maar iets te vaak heb/had ik een deja vu gevoel. Alsof ik een soort één op één kopie aan het beluisteren ben en dan wel ontdaan van de nodige weerhaakjes.

Blijft niettemin een geweldige plaat en is intussen ook wel gegroeid. Ik houd het nog op 3.5* (neig naar 4). Reb Fountain heeft de lat in 2020 hoog gelegd. Was dit mijn eerste kennismaking geweest had deze zeker hoger gescoord.

Favoriet hier zijn Psyche, Invisible Man en Lacuma.

avatar van Monsieur'
En de volle mep, elk nummer is raak.

avatar van Pinsnider
Normaalgesproken absoluut niet mijn genre, maar nadat ik op De Pinguin "Lacuna" voorbij hoorde komen heb ik de hele plaat toch maar eens beluisterd. Wat een ontzettend toffe sfeer en wat een ongelofelijk fraaie liedjes.
Alhoewel... niet mijn genre.... inmiddels staan Nana Adjoa en Luwten hier ook al in de platenkast... Zo vindt er toch nog een smaakverrijking plaats op mijn oude (44) dag.... Of ligt het aan het weer buiten.....

avatar van arjannospam
Album dat lekker weg luistert. Veel aandacht aan de productie besteed. Ik mis alleen wat spanning in de songs waardoor het geheel niet een diepe indruk achter laat. Toch benieuwd naar de eerdere albums en wat er nog gaat komen.