Magdalena Bay - Mercurial World (2021)

Pop / Electronic
Label: Luminelle

1. The End (0:31)
  2. Mercurial World (3:01)
  3. Dawning of the Season (3:24)
  4. Secrets (Your Fire) (4:05)
  5. You Lose! (3:24)
  6. Something for 2 (3:36)
  7. Chaeri (4:17)
  8. Halfway (1:58)
  9. Hysterical Us (3:55)
  10. Prophecy (3:34)
  11. Follow the Leader (3:04)
  12. Domino (3:42)
  13. Dreamcatching (3:27)
  14. The Beginning (4:01)
Mausie (crew)
Er zijn twee erg verschillende singles uitgebracht, allebei heerlijk. Secrets (Your Fire) is spannend en zwoel, Chaeri opzwepend en ietwat duister. Veelbelovende pop act, benieuwd naar het vervolg.

Mausie (crew)
Derde single You Lose! gaat weer een andere kant op, flinke dosis noise wordt er toegevoegd. Wederom een voltreffer, de verwachtingen voor deze plaat zijn nu hooggespannen.

avatar van Gretz
You Lose! zou wel eens het beste indiepopanthem van 2021 kunnen worden Alles is epic aan deze instant klassieker

You lose? Amai, goe naar Grimes geluisterd. Sorry, ben onverbiddelijk voor goedkope copycats.

avatar van AstroStart
Copycat van Grimes? You Lose! heeft flarden Grimes, maar is toch overduidelijk geen Grimes. Net zoals nummers 3 en 4 (wat een heerlijke overgang trouwens) Jessie Ware'ig aandoet, maar ook weer heel eigen is. Magdalena Bay overstijgt verschillende genres op het album Mercurial World en maakt een toegankelijk, aanstekelijk en veelzijdig album.

avatar van nico1616
De singles beloofden al veel en dit maakt de verwachtingen meer dan waar: popalbum van het jaar!
Ik open de score met 4,5*.

avatar van aerobag
Hoe die nummers naadloos in elkaar overlopen, zoals Dawning of the Season naar Secrets (Your Fire), dat is next level smooth.

Prachtig album deze, gaat nog wel groeien bij mij vermoed ik

avatar van nelnontwisa
Wat een verrassing dit, nog nooit van deze groep gehoord, maar dit is een heerlijke plaat. Aan de ene kant zeer toegankelijk, maar tegelijkertijd kan ik het allemaal nog niet echt plaatsen na één luisterbeurt en gebeurt er genoeg om het (hopelijk) ook op langere termijn interessant houden. Deze ga ik nog vaker draaien.

avatar van Arno
aerobag schreef:
Jaah, dat was ook mijn idee bij die overgang, heerlijk!

Dit hele album bevat flink wat flarden van bv. Grimes, Kero Kero Bonito, hier en daar misschien Let's Eat Grandma en wat nog meer, maar tegelijk behoudt Magdalena Bay een eigen smoelwerk. Lekkere plaat over de hele lijn. Ga 'm zeker nog tig keer draaien de komende weken.

avatar van Arno
gerre schreef:
AstroStart schreef:
Ze maken er in ieder geval geen geheim van dat ze goed naar Grimes geluisterd hebben.

avatar van Tha)Sven
Wat een slecht muziekjaar is 2021 toch.

Grapje!

Mausie (crew)
Bijzonder debuutalbum is dit geworden! Ze hebben echt hun eigen futuristische, virtuele wereld weten te creëren. Het voelt alsof ik mij in een zeer kleurrijke en ietwat duistere VR begeef. Indrukwekkende producties vol mooie details en daarnaast ook retecatchy. Petje af.

avatar van TornadoEF5
Fantastisch album. Een v/d beste van dit jaar. Nuja, als Grimes een grote invloedsbron is zoals men hier zegt, dan is dat ook geen verrassing.

avatar van milan79
Heerlijk album dit. Er zit eigenlijk geen enkel matig nummer bij, alles loopt vloeiend in elkaar over en die enigszins eigenaardige stem past perfect bij de muziek. Ook grappig trouwens dat het eerste nummer "The End" heet en het laatste "The Beginning". Een van de leukste platen van het jaar!

avatar van nico1616
milan79 schreef:

Je kunt The End na The Beginning spelen, dit sluit perfect aan. Het album vormt een zo een oneindige loop, zoals the Wall van Pink Floyd
Topalbum, zeker in mijn top 10 van 2021.

avatar van Teunnis
Ik ben helemaal om.

avatar van AOVV
Eerste mooie ontdekking dankzij de Jordy's 2022 is een feit voor mij, met deze Mercurial World van Magdalena Bay. Na het korte intro zet de plaat meteen geweldig de toon met het titelnummer, waarna een resem sterke popsongs volgen. Dansbaar, maar ook wat donker. Lichtvoetig, aanstekelijk en melancholisch. De zang roept dromerige sferen op, de nummers zijn ook erg goed geproduceerd. Het is vooral een album, veel meer dan een verzameling songs. Getuige ook de manier waarop de songs in elkaar overgaan.

De eerste helft (ik neem Halfway maar even logischerwijs als centrum) steekt er voor mij wel bovenuit; van de titelsong tot en met de heerlijke uitroep You Lose! is puur goud. Dat het daarna allemaal net wat minder wordt - met het (ver)zuchtende Domino als laatste felle lichtpuntje - is heus niet zo erg.

4 sterren

avatar van 123poetertjes
Wie trouwens een grotere partybop dan The Beginning is tegengekomen uit 2021 mag het hier komen zeggen

avatar van Eis-T
Ben een jaar te laat op dit feestje, maar lekker album hoor! Vernuftige popliedjes in een chique productie. maar óók met 't hart op de goede plaats. Gladjes hoeft niet gevoelloos te zijn, integendeel. Deze gaat op repeat!
Ik realiseer me nu dat dit de plaat is die ik hoopte te horen als Charli XCX's Crash. Die is ook glad en hyperpop-geïnspireerd maar voelt toch een stuk gemakzuchtiger.

avatar van Teunnis
Eis-T schreef:

Verrek, ja, helemaal mee eens!

avatar van TornadoEF5
Af en toe valt er toch nog eens een nummer dat ik dan blijkbaar toch nog niet zoveel heb beluisterd, nu dus met The Beginning.