Slow Crush - Hush (2021)

6. Rêve (6:10)
  7. Hush (6:29)
  8. Lull (6:39)
  9. Thrill (5:02)
  10. Bent and Broken (3:14)
avatar van Don Cappuccino
Beluister het volledige album: Hush

Het Belgische Slow Crush bracht met Aurora een van mijn meest beluisterde platen van de afgelopen jaren uit. Een sound waar ik redelijk verzot van raakte: moderne heavy shoegaze, comeback-Slowdive met het gewicht van Deftones en de zalvende stem van zangeres/bassiste Isa. Op Hush blijft de heerlijke dromerige sound van Aurora volop aanwezig, maar de band vergroot hier het palet zeker. Wat vooral opvalt is dat het album echt als een geheel voelt en dat het algehele tempo een heel stuk lager ligt. Het voelt een stuk zwaarder en melancholischer aan, soms zelfs tegen post-metal leunend, maar tegelijkertijd zijn de meer glinsterende ambient-texturen en golvende gitaren nog veel kleurrijker dan op Aurora. Het album weet echt een sterke en meeslepende sfeer neer te zetten die over het gehele album consistent blijft, maar ook genoeg variatie bevat. Voor liefhebbers van eerder genoemde bands als Slowdive en Deftones, maar ook luisteraars van Alcest, Nothing en de mensen die de laatste Deafheaven wel erg lichtvoetig vonden moeten dit absoluut gaan beluisteren.

avatar van jorro
Voorganger Aurora had ik reeds in een playlist verwerkt. Daar komt dit prettige shoegaze album zeker bij. Het genre blijft al ruim 30 jaar in leven en dat is (voor mij) erg fijn.
Gruizig en soms rauw (Swoon), maar soms ook berekenend en breekbaar (Reve) of een combinartie van beide (Hush). Het klinkt allemaal erg fraai.

avatar van bonhovinyl
Ja! Wat een album weer! Bewust even gewacht hierover een 'review' te schrijven.
Maar wat een fantastisch album levert het Belgische Slow Crush wederom af. Waar Aurora echt vol stond met fantastische tracks die je bijna inwisselbaar van elkaar kon afspelen, luistert deze plaat veel meer als een gehele trip. Van eb naar vloed kabbelt en overspoelt de band deze keer hun geweldige mix van Shoegaze en verschillende elementen van rock. Echt een luisteralbum dat ook nog eens geweldig organisch klinkt. Een van de betere albums van het jaar!

avatar van THEMARSVOLTA
Ken Slow Crush nu een aantal weken, maar wat klinkt dit geweldig, lekker dromerig! Vooral Reve tot en met Thrill, hun vorige uiteraard ook al flink wat draaibeurten gegeven. Zijn er soort gelijke bands die zo klinken? Alcest/Nothing/Slowdive ken ik al.

avatar van THEMARSVOLTA
Dank Don Cappuccino & Razoreater! Weer wat luistervoer, Holy Fawn klinkt alvast erg lekker,

Overigens vanochtend een mix op Tidal geluisterd wat ik steeds vaker doe aangezien het beste goede playlists zijn, nog wat leuke bandjes leren kennen:

The Joy Formidable
Lucid Express
Blankenberge
White Flowers

Bij Lucid Express moest ik gelijk aan Slow Crush denken om ontopic te blijven, The Joy Formidable klinkt ook erg tof.

avatar van Johnny Marr
THEMARSVOLTA schreef:

Blankenberge

Lol, ik ga helemaal stuk dat er een Russische band bestaat met de naam van een Vlaamse kuststad.