Slow Crush - Hush (2021)

6. Rêve (6:10)
  7. Hush (6:29)
  8. Lull (6:39)
  9. Thrill (5:02)
  10. Bent and Broken (3:14)
avatar van Don Cappuccino
Beluister het volledige album: Hush

Het Belgische Slow Crush bracht met Aurora een van mijn meest beluisterde platen van de afgelopen jaren uit. Een sound waar ik redelijk verzot van raakte: moderne heavy shoegaze, comeback-Slowdive met het gewicht van Deftones en de zalvende stem van zangeres/bassiste Isa. Op Hush blijft de heerlijke dromerige sound van Aurora volop aanwezig, maar de band vergroot hier het palet zeker. Wat vooral opvalt is dat het album echt als een geheel voelt en dat het algehele tempo een heel stuk lager ligt. Het voelt een stuk zwaarder en melancholischer aan, soms zelfs tegen post-metal leunend, maar tegelijkertijd zijn de meer glinsterende ambient-texturen en golvende gitaren nog veel kleurrijker dan op Aurora. Het album weet echt een sterke en meeslepende sfeer neer te zetten die over het gehele album consistent blijft, maar ook genoeg variatie bevat. Voor liefhebbers van eerder genoemde bands als Slowdive en Deftones, maar ook luisteraars van Alcest, Nothing en de mensen die de laatste Deafheaven wel erg lichtvoetig vonden moeten dit absoluut gaan beluisteren.

avatar van jorro
Voorganger Aurora had ik reeds in een playlist verwerkt. Daar komt dit prettige shoegaze album zeker bij. Het genre blijft al ruim 30 jaar in leven en dat is (voor mij) erg fijn.
Gruizig en soms rauw (Swoon), maar soms ook berekenend en breekbaar (Reve) of een combinartie van beide (Hush). Het klinkt allemaal erg fraai.