Bart Peeters - De Kat Zat op de Krant (2021)

Belgiƫ
Pop / Folk
Label: Simpletone

1. Trouwens en Daarbij (3:09)
  2. Genstertje (3:41)
  3. Zilvermeer (3:30)
  4. Dat Komt door Jou (4:04)
  5. Winterdip (3:08)
  6. Wat Mag Er Nog Wel (3:20)
  7. Wat een Gek Er voor Geeft (3:00)
  8. Je Nam Je Jas (3:31)
  9. Voor de Zon Weer Opkomt (4:34)
  10. De Kat Zat op de Krant (3:47)
  11. Schuil Dan bij Mij (4:01)
  12. Brombeer (3:10)
  13. In een Droom Vannacht (3:48)

met Ilse DeLange

14. De V.A.R. (3:01)
  15. Dingen die Er Niet Toe Doen (3:54)
  16. Het Grote Geheel (3:47)
avatar van Justinx
Ik heb hier wel weer zin in! De eerste nummers klinken als vanouds: vrolijk en leuke, mooie teksten. Niets nieuws onder de zon, maar is dat echt nodig? De vertrouwde formule in een nieuw jasje. Laat maar komen.

avatar van Wyverex
Na m'n eerste luisterbeurt word ik heel vrolijk van dit album! Het tempo van de eerste helft wordt wat onderbroken door twee covers die (naar mijn mening) niet nodig waren.

Daarna haalt de tweede helft het niet van de vrolijkheid van de eerste paar liedjes. Maar dit is een eerste luisterbeurt en eerste indrukken zijn bij albums niet definitief.

avatar van CWTAB
4 covers op dit album blijkbaar: Dat Komt Door Jou (Axelle Red), Je Nam Je Jas (Jeanette), In Een Droom Vannacht (Randy Newman) & Het Grote Gehaal (ZAZ)

avatar van Yestsida
Heerlijk.

Bart Peeters kan voor mij persoonlijk weinig mis doen. Ben zo'n grote fan van deze artiest, ongelofelijke persoonlijkheid. Zijn muziek vind ik uitermate mooi en op de televisie komt hij ook gewoon steeds ontzettend sympathiek over. Bekende Vlamingen interesseren me over het algemeen niet, maar Bartje is absoluut een uitzondering!
Geweldige liveperformer is deze meneer ook. Vroeger had ik hem al wel eens gezien bij ons in Turnhout op de Vrije Dagen, maar in maart 2019 heb ik hem ook live gezien in Hasselt samen met mijn vriendin. Zijn band, De Ideale Mannen, zijn ook ijzersterke muzikanten.

Ook dit 7de soloalbum is wederom een super toffe plaat, eentje waar zowel mijn vriendin en ik ten volle van kunnen genieten. Als geheel vind ik dit zelfs weer een stukje beter dan zijn vorige plaat.
Ben dan ook wel best trots dat ik hier een gesigneerd exemplaar (CD) van heb liggen thuis.

Van de singles Genstertje en voornamelijk Brombeer word ik echt goed gezind. Vrolijke clip heeft die laatstgenoemde ook!

Hopelijk denkt Bart nog niet aan stoppen. Hij mag gewoon fijn verder doen met albums als dit uitbrengen wat mij betreft.

avatar van ZERO
Justinx schreef:

Ik zie dat je uiteindelijk een 2,5* gegeven hebt, dus ben benieuwd: wat heeft je van gedachte doen veranderen?

avatar van ZERO
Voor mij is dit, na Op De Groei die ik nog net een tikje beter vind, het beste album van Bart Peeters. Een mooie prestatie, als je kijkt naar het hoge niveau dat hij bij z'n soloalbums toch altijd heeft aangehouden.

Als geheel is het album iets rustiger dan gewoonlijk. Dat is wellicht ook de voornaamste reden dat ik het album zo goed vind, want de rustige nummers van Bart Peeters doen het bij mij doorgaans beter dan zijn up-temponummers. Een andere reden is dat er voor mij ook geen enkel minder nummer op staat, het is een erg constant album geworden. Ook tekstueel zit het, naar goede gewoonte, allemaal weer erg goed in elkaar.

Voor mij denk ik het beste album van 2021.

Om toch één klein puntje van kritiek te geven: ook op dit album weer merk ik, wat bij de laatste albums al vaker het geval was, dat ik de nummers die Bart niet zelf geschreven heeft eigenlijk de beste vind.

Favorieten: Dat Komt Door Jou, Het Grote Geheel en De V.A.R.

avatar van Justinx
ZERO schreef:

Vooral op basis van de eerste luisterbeurten vind ik het album als geheel wat teleurstellend, na enkele sterke singles. Vooral naar het einde toe kakt het allemaal wat in en bij mij vallen juist de wat uptempo nummers doorgaans in de smaak. Bovendien voel ik de magie wat minder, wellicht omdat het zo'n herhalingsoefening is geworden. Ik moet ook toegeven dat het voor mij altijd wat langer duurt, voordat ik een album van Bart volledig kan omarmen. Soms is het gewoonweg puur het seizoen: zijn nummers vragen erom om in de lente of zomer te worden beluisterd, luister alleen al naar Winterdip en je weet wat ik bedoel.

Ik heb na wat meer luisterbeurten, mijn beoordeling wel wat naar boven bijgesteld. Wellicht in de lente nog eens proberen.

avatar van Wyverex
Ik ben ook iemand die (op deze plaat, daarom niet altijd) de up-tempo nummers beter kan smaken dan de tragere nummers.

Ik vind dat hij de wat tragere nummers niet met evenveel overtuiging kan brengen dan de up tempo liedjes. Het grootste voorbeeld daarvan is Dat Komt door Jou. Hij zingt daar op een (voor mij) flauwe, nasale en bijna storende manier. Hij zingt precies niet met z'n volledige stem. Dat vind ik wel jammer want de teksten zijn prachtig.