Joy Crookes - Skin (2021)

Pop / Soul
Label: Insanity

1. I Don't Mind (2:54)
  2. 19th Floor (3:09)
  3. Poison (3:31)
  4. Trouble (3:04)
  5. When You Were Mine (3:23)
  6. To Lose Someone (4:10)
  7. Unlearn You (2:42)
  8. Kingdom (3:08)
  9. Feet Don't Fail Me Now (3:18)
  10. Wild Jasmine (3:35)
  11. Skin (2:58)
  12. Power (4:42)
  13. Theek Ache (2:10)
avatar van Reijersen
De Britse zangeres Joy Crookes laat op dit mooie debuut horen dat ze een dame is van het verhalen vertellen. Vrij veel nummers gaan over meer dan je wellicht denkt. De onderwerpen die ze aanboort zijn onder andere liefde, haat, politiek en psychologie. De nummers worden bezongen met haar mooie warme stem. Dat zorgt voor een warme en ietwat zwoele sound op dit album. Een interessant album dat na één luisterbeurt niet te vangen is, dit heeft duidelijk meer dan dat nodig. Een debuut waar ze op voort kan bouwen.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Joy Crookes - Skin - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Joy Crookes - Skin
Joy Crookes beweegt zich op haar debuutalbum Skin uiterst soepel door een aantal genres en door de tijd en overtuigt zowel in muzikaal als in vocaal opzicht met een album dat echt alle aandacht verdient

Skin van Joy Crookes verscheen een paar maanden geleden en is toch wel wat ondergesneeuwd helaas. Ik heb het album zelf ook een tijd laten liggen, maar toen ik het onlangs weer oppakte was ik direct onder de indruk. De vanuit Londen opererende muzikante kan uit de voeten met jazz, soul, R&B, triphop en nog wat exotische invloeden en wandelt met zevenmijlslaarzen door de tijd. In muzikaal opzicht klinkt het allemaal bijzonder lekker, zeker als het tempo wat lager ligt. De sterkste wapens van Joy Crookes op Skin zijn echter haar stem en het gevoel waarmee ze haar songs vertolkt. Skin heeft veel minder aandacht gekregen dan albums van een aantal andere Britse zangeressen, maar steekt er in kwalitatief opzicht bovenuit.

De Britse muzikante Cleo Sol haalde dit jaar met haar tweede album Mother de top 10 van mijn jaarlijstje. Ik ontdekte haar album in de week waarin ook het nieuwe album van Adele verscheen en kon al heel snel concluderen dat het album van Cleo Sol veel en veel beter is dan het hier en daar toch uitvoerig bejubelde album van Adele, wat pas halverwege enigszins tot leven komt.

Skin, het debuutalbum van de eveneens Britse muzikante Joy Crookes, liet ik eerder dit jaar liggen, maar ook dit is een album dat wat mij betreft vele malen beter is dan het album van Adele. Hiermee houdt de vergelijking met Adele wat mij betreft ook direct op, want buiten het feit dat ook Joy Crookes vanuit Londen opereert en een soulvolle stem heeft, hoor ik niet veel overeenkomsten tussen de twee.

Joy Crookes heeft zowel Ierse als Bengaalse wortels, maar groeide op in Zuid Londen in een smeltkroes van allerlei soorten muziek. Op Skin vermengt Joy Crookes invloeden uit de soul, jazz, triphop en R&B en wat mij betreft slaagt ze er in om een bijzonder eigen geluid te creëren, waaraan ook nog wat exotische invloeden uit de Zuid Londense smeltkroes zijn toegevoegd.

Het is een geluid dat af en toe ver terug gaat in de tijd, zeker wanneer invloeden uit de jazz een belangrijke rol spelen, maar Skin is ook een eigentijds album. Zeker wanneer jazz en soul domineren in de muziek van Joy Crookes, hoor je af en toe flarden Amy Winehouse in zowel de zang als in de muziek op Skin, maar het album kan meerdere kanten op.

Skin bevat een aantal opvallende muzikale uitstapjes en valt verder op door het incidentele gebruik van strijkers en geluidsfragmenten. Het zorgt er voor dat het debuutalbum van Joy Crookes anders klinkt dan de albums van al haar jonge soortgenoten met een soulvolle stem en daar zijn er inmiddels heel veel van.

Joy Crookes is wat mij betreft ook een veel betere zangeres dan de meeste van deze soortgenoten. Ze beschikt over een karakteristiek eigen stemgeluid en verder doseert ze prachtig, wat zorgt voor een album dat prachtig kan schakelen tussen meer ingetogen en meer uitbundige passages. Joy Crookes zingt op haar debuutalbum bovendien met heel veel gevoel, wat weer past bij de teksten, die voor de afwisseling eens ergens over gaan.

Het is knap hoe Skin zich met reuzenstappen door de tijd beweegt. Het ene moment hoor je jazz die zomaar honderd jaar oud kan zijn, maar de Britse muzikante kan ook uit de voeten met 70s soul, met 90s triphop of met hedendaagse R&B en sleept er tussendoor van alles bij, waardoor het album blijft verrassen.

Joy Crookes houdt het tempo op het grootste deel van het album betrekkelijk laag en dat is een wijs besluit. In de zich wat langzamer voortslepende tracks op het album vind ik de instrumentatie het mooist en ook de zang komt in deze tracks het best tot zijn recht, wat met enige regelmaat goed is voor kippenvel.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het debuutalbum van Joy Crookes bij eerste beluisteringen wat lastig kon plaatsen, wat ook de reden is dat ik het album ten tijde van de release liet liggen, maar nu ik Skin veel vaker heb gehoord, raak ik steeds meer onder de indruk van de songs, van de klanken en vooral van de heerlijke stem van de Britse muzikante, die zich soepel beweegt door een in muzikaal opzicht fascinerend landschap.

In Nederland heeft Joy Crookes volgens mij niet veel aandacht gekregen en hetzelfde geldt voor de prachtplaat van Cleo Sol. Dat beide albums veel beter zijn dan die van Adele hoef ik niet nogmaals te herhalen, maar ik doe het toch. Erwin Zijleman

avatar van Minneapolis
erwinz schreef:

Waarheid als een koe.

avatar van Film Pegasus
Een album dat volgens mij niet de aandacht heeft gekregen (bij ons toch) dan het verdient. De Britse zangeres brengt zeer sfeervolle neo-soul met een warme sfeer. Schrijft mooie songs en zorgt met haar debuut voor een evenwichtig album. Ik hoop dat ze in 2022 toch breder wordt opgepikt. Wel benieuwd naar haar volgende album en haar live optredens. Als dit nog maar het begin is...

avatar van Ajax&filmfreak
geplaatst:
Prima evenwichtig album met niet al te hoge uitschieters maar ook geen echte tegenvallers. Kan in mijn 5 CD wisselaar op all disc shuffle mee met grote artiesten als Winehouse, Cocker, Adele en Michael Jackson.