Carly Pearce - 29: Written in Stone (2021)

Country
Label: Big Machine

1. Diamondback (3:02)
  2. What He Didn't Do (3:11)
  3. Easy Going (4:46)
  4. Dear Miss Loretta (3:40)

met Patty Loveless

5. Next Girl (2:44)
  6. Should’ve Known Better (3:01)
  7. 29 (3:42)
  8. Never Wanted to Be That Girl (3:34)
  9. Your Drinkin', My Problem (3:34)
  10. Liability (2:44)
  11. Messy (2:53)
  12. Show Me Around (3:40)
  13. Day One (3:30)
  14. All the Whiskey in the World (3:06)
  15. Mean It This Time (4:08)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Carly Pearce - 29: Written In Stone - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Carly Pearce - 29: Written In Stone
Carly Pearce maakte eerder dit jaar indruk met de sterke EP 29, die ze nu heeft uitgebouwd tot het al even sterke album 29: Written In Stone, dat de scherven van het einde van haar huwelijk bij elkaar veegt

Iedereen die niet van Nashville countrypop houdt kan 29: Written In Stone van Carly Pearce laten liggen, maar voor een ieder met een zwak voor het genre is het nieuwe album van de muzikante uit Nashville een van de betere albums met het etiket countrypop op het moment. Carly Pearce verwerkte eerder dit jaar het einde van haar huwelijk en de dood van haar jonge producer met een EP, maar de geweldige songs verdienden meer. 29: Written In Stone is nu een compleet album en het is er een die indruk maakt met een mooi vol geluid, een blinkende productie, uitstekende zang en persoonlijke verhalen over de recente misère in het leven van Carly Pearce.

Ik besteed normaal gesproken geen aandacht aan EP’s op deze BLOG, er zijn immers al meer dan genoeg albums om uit te kiezen, maar voor 29 van Carly Pearce maakte ik eerder dit jaar een uitzondering. Op 29 verwerkte de oorspronkelijk uit Kentucky afkomstige muzikante, die via het pretpark Dollywood in Nashville terecht kwam, de trieste dood van haar producer busbee en het zeer snelle einde van haar huwelijk met countryster Michael Ray, die een geheel eigen definitie had van het begrip huwelijkse trouw.

Het leverde een intens breakup album en een fraai eerbetoon aan de veel te jong overleden producer op, maar het duurde helaas slechts 7 tracks en 22 minuten. Deze week keert Carly Pearce terug met 29: Written In Stone. De Amerikaanse muzikante is zelf kennelijk ook tot de conclusie gekomen dat er meer in zat dan slechts een EP en heeft daarom de zeven tracks die eerder dit jaar al werden uitgebracht aangevuld met acht nieuwe tracks, waardoor 29: Written In Stone nu ruim 50 minuten muziek bevat.

Carly Pearce laat op haar derde album niets aan het toeval over. Ze wordt bijgestaan door flink wat zwaargewichten uit de Nashville scene, die niet alleen tekenen voor een mooie volle instrumentatie en een blinkende productie, maar die bovendien hebben bijgedragen aan het schrijven van alle songs op het album.

Ik was eerder dit jaar zeer gecharmeerd van de EP 29 en ook het album 29: Written In Stone bevalt me zeer. Dat is best bijzonder, want ik ben lang niet altijd gek op de gepolijste countrypop zoals die momenteel in Nashville wordt gemaakt.

Carly Pearce hoort absoluut thuis in het hokje countrypop. Het geluid op haar nieuwe album is mooi, maar kleurt vrijwel uitsluitend binnen de lijntjes en is vaak wat aan de gladde kant. De songs op het album zullen het stuk voor stuk uitstekend doen op de countrypop radiostations in de Verenigde Staten en Carly Pearce beschikt over de stem waar de producers die het in Nashville voor het zeggen hebben een moord voor doen.

Carly Pearce weet zich wat mij betreft echter wel te onderscheiden van haar vele soortgenoten in Nashville. Ze is niet alleen een uitstekend zangeres, maar legt in tegenstelling tot veel jonge collega’s voldoende emotie in haar stem, waardoor haar songs puur en oprecht klinken. Het heeft ongetwijfeld te maken met de ellendige jaren die ze achter zich heeft, maar je moet het nog maar even doen.

29: Written In Stone is bovendien een album dat bijzonder lekker in het gehoor ligt. Het geluid op het album is misschien wat gepolijst, maar het is een geluid zonder al teveel toeters en bellen. De producers van het album hebben gelukkig geen bakken vol strijkers aan laten rukken en grijpen ook niet naar de elektronica of gadgets als de auto-tune.

29: Written In Stone is een eigentijds klinkend countrypop album uit Nashville, maar het is er een waarop je ook nog voldoende invloeden uit de country van weleer hoort. Nu had het natuurlijk zo kunnen zijn dat het sterke statement van de EP 29 alleen maar wordt verzwakt door extra ballast, maar dat is zeker niet het geval. De acht nieuwe songs zijn net zo sterk als de songs op de originele EP en bevestigen stuk voor stuk het talent van Carly Pearce.

29: Written In Stone is niet geschikt voor iedere liefhebber van Amerikaanse rootsmuziek, maar een ieder met een al dan niet voorzichtig zwak voor countrypop zal smullen, misschien wel meer dan van de laatste van Kacey Musgraves. Erwin Zijleman

Written in Stone op groen gekleurd 2lp vinyl. Idd als je geen enkele binding hebt met country en dan ook nog eens de huidige poppy variant, denk ook aan ene Swift... dan doe je jezelf geen pleizier hiermede. Indien wel dan laat je gaarne verrassen zoals ik dat ook deed. En nog doe. De ep 29 was er al. Inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig album van ruim 50 minuten. Net als bij Swift zijn het toch behalve lekker in het gehoor liggende songs ook gewoon puike kleine liedjes met kop en staart. Tekstueel redelijk donkerder van toon want hierin zit dan ook meteen een bak aan huiselijke ellende verwerkt. Een heuse echtscheidingsplaat dus. En ja hoe dieper de muzikant gaat hoe fraaier vaak de nummers. Zo ook hier. Veelzeggend Your drinking, my problem. Maar het klopt natuurlijk wel ja. De songs kleuren netjes binnen de lijnen van wat nu geacht wordt country te zijn. En als er dan ook nog meer dan voldoende vraag naar ware, dan heb je het gelijk wellicht aan je zijde.

Haar stem past zeer goed maar is ook goed. Helder en zuiver, melodieus ook nog. Kortom er valt hier fraais te ontdekken ja. Veel zelfs. Er zit zelfs voldoende emotie in haar zang dus dat ware ook al fijn. Hier zal dit ongetwijfeld niet echt aan slaan maar huge in the States ja. Een talentvolle dame dus binnen het genre welke hier een zeer consistent album aflevert waarin het meer dan prettig vertoeven ware voor de volle 52 minuten. Ik kan en mag en wil dit gaarne aanbevelen.