Mess Esque - Mess Esque (2021)

Australiƫ
Label: Drag City

1. Wake Up to Yesterday (5:43)
  2. Sweetspot (7:57)
  3. Forever (5:25)
  4. Jupiter (10:44)
  5. Take It Outside (4:38)
  6. Beneath the Rain (4:06)
  7. Jupiter [Mix] *
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Mess Esque - Mess Esque - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Mess Esque - Mess Esque
Het Australische duo Mess Esque levert een bijzonder avontuurlijk debuutalbum af, dat in eerste instantie maar weinig houvast biedt, maar dat tot grote hoogten stijgt wanneer alles op zijn plek valt

Helen Franzmann (McKisko) en Mick Turner (Dirty Three) zijn samen Mess Esque en hebben een debuutalbum afgeleverd dat het je niet makkelijk maakt, maar dat enige gewenning steeds mooier wordt. De gitaarlijnen van Mick Turner zijn wonderschoon, maar ook de rest van de instrumentatie houdt je continu op het puntje van je stoel. De bijzondere zang van Helen Franzman draait zich continu vast en weer los in het unieke klankentapijt en heeft al snel een bijna hypnotiserende uitwerking. Mess Esque heeft een bijzonder album gemaakt dat je eindeloos wilt koesteren of dat je keer op keer de gordijnen in jaagt. Ik kies absoluut voor het eerste.

Mess Esque is een Australisch duo dat bestaat uit zangeres Helen Franzmann, die ook muziek maakt als McKisko, en Mick Turner, die samen met Jim White en Warren Ellis de roemruchte Australische band Dirty Three vormde. Direct vanaf de eerste noten van het titelloze debuut van Mess Esque is duidelijk dat Helen Franzmann en Mick Turner niet van plan zijn om het de luisteraar heel makkelijk te maken.

Openingstrack Wake Up To Yesterday opent met een jazzy ritmesectie, waarna een orgeltje wat onduidelijk invalt. Wanneer Mick Turner een mooie gitaarlijn inzet, duikt ook de stem van Helen Franzmann op, die zich in eerste instantie beperkt tot het gesproken woord, maar wanneer de gitaarlijnen wat steviger worden aangezet, meerdere zanglijnen tegelijk uit de speakers laat komen.

De openingstrack van het debuut van Mess Esque zet je in een kleine zes minuten talloze keren op het verkeerde been en bij de eerste keren horen wist ik nog niet of ik het nu mooi moest vinden of niet, al intrigeerde het me direct vanaf de eerste noten hopeloos. Het doet in eerste instantie wel wat denken aan Dreamette, het geweldige debuut van Crowsdell, de band van Shannon Wright en dat is wat mij betreft een mooie aanbeveling.

De muziek van Mess Esque is, zeker in de openingstrack, behoorlijk experimenteel, al is het maar omdat het lijkt of Helen Franzmann en Mick Turner vooral hun eigen ding aan het doen zijn. Ook in het bijna acht minuten durende Sweetspot draaien de bijzondere vocalen en de fraaie gitaarlijnen prachtig om elkaar heen, maar het klinkt wat lomer en minder experimenteel dan in de openingstrack.

Helen Franzmann schakelt ook dit keer tussen gesproken woord en dromerige vocalen, terwijl Mick Turner de ruimte vult met even mooie als bijzondere gitaarlijnen. De ritmesectie speelt wederom jazzy, terwijl dit keer blazers en keyboards zorgen voor subtiele accenten. Ook in de tweede track van het debuut van Mess Esque verschiet de muziek van het Amerikaanse tweetal meerdere keren van kleur, maar waar bij eerste beluistering van de openingstrack bij mij de verbazing nog overheerste, werd ik in de tweede track vooral betoverd.

Het titelloze debuut van Mess Esque bevat bijna veertig minuten muziek, waarin zes intrigerende tracks voorbij komen. Het was voor mij absoluut even wennen, maar na gewenning is het album al snel een fascinerende luistertrip, die weliswaar meerdere kanten op schiet, maar op een of andere manier ook een ontspannende of zelfs rustgevende uitwerking heeft.

In muzikaal opzicht is het debuut van het Australische tweetal een spannend album vol geweldig gitaarwerk en subtiele accenten, maar ook de zang van Helen Franzmann voegt flink wat avontuur toe aan de muziek van Mess Esque. Zeker bij eerste beluistering had ik af en toe het idee dat de Australische zangeres maar wat deed of op een of andere manier ernstig beneveld was bij het inzingen van het album, maar op een gegeven moment valt alles op zijn plek en versterken de zang en de muziek op het album elkaar op bijzondere wijze.

Mess Esque maakt op haar fascinerende debuutalbum muziek die niet direct lijkt op iets dat ik al ken, al hoor ik naast het vleugje Crowsdell hier en daar ook wel wat van Mazzy Star, al is het ver weg en niet meer dan een zweempje. Soms klinkt het opeens verrassend toegankelijk, maar een verrassende wending is nooit ver weg. Voor mij met afstand het meest verrassende nieuwe album van deze week en het is nog lang niet uitgegroeid. Erwin Zijleman

Recht in de Sweetspot inderdaad