Jesse Malin - Sad and Beautiful World (2021)

Rock / Roots
Label: Wicked Cool

1. Greener Pastures (3:53)
  2. Before You Go (3:45)
  3. State of the Art (3:45)
  4. Crawling Back to You (3:24)
  5. Tall Black Horses (4:16)
  6. Lost Forever (3:18)
  7. Dance on My Grave (3:24)
  8. Sinner (4:44)
  9. Backstabbers (4:00)
  10. The Way We Used to Roll (3:01)
  11. Todd Youth (3:16)
  12. Almost Criminal (3:28)
  13. A Little Death (3:33)
  14. Dance with the System (3:38)
  15. Saint Christopher (3:23)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Jesse Malin - Sad And Beautiful World - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Jesse Malin - Sad And Beautiful World
Jesse Malin consolideert de goede vorm van zijn vorige album op het uitstekende Sad And Beautiful World, dat zowel de roots- als de rock kant van de Amerikaanse muzikant laat horen

Het is alweer bijna twintig jaar geleden dat Jesse Malin opdook met het door Ryan Adams geproduceerde The Fine Art Of Self Destruction. De muzikant uit New York had er destijds al een heel muzikaal leven op zitten, maar maakte indruk met zijn solodebuut. Sindsdien maakte hij wel eens een wat minder album, maar de meeste albums van Jesse Malin zijn uitstekend en verdienen absoluut meer lof dan ze gekregen hebben. Na het geweldige Sunset Kids uit 2019 is ook het deze week verschenen Sad And Beautiful Day weer een uitstekend album. Op de eerste schijf horen we de rootsmuzikant Jesse Malin, op de tweede schijf de rockmuzikant en het is twee keer heel goed.

Jesse Malin was aan het begin van de jaren 90 de voorman van de Amerikaanse band D Generation. De band had de sympathie van de critici, die de band meer dan eens een grote toekomst voorspelden, maar toen commercieel succes uitbleef, was het snel gedaan met D Generation.

Aan het begin van het huidige millennium werd Jesse Malin opgepikt door Ryan Adams, die net was begonnen aan zijn solocarrière na het achter zich laten van zijn band Whiskeytown. Ryan Adams produceerde The Fine Art Of Self Destruction, het in 2002 verschenen solodebuut van Jesse Malin, dat terecht kon rekenen op zeer positieve recensies.

Het debuut van de muzikant uit New York werd gevolgd door een aantal uitstekende albums, maar het succes van Jesse Malin bleef helaas bescheiden. Op het in 2015 verschenen Outsiders leek het beste er af bij Jesse Malin, maar in 2019 keerde hij verrassend sterk terug met het door niemand minder dan Lucinda Williams geproduceerde Sunset Kids, dat niet onder deed voor zijn glorieuze debuutalbum.

Door Sunset Kids begon ik met torenhoge verwachtingen aan het deze week verschenen Sad And Beautiful World, maar Jesse Malin heeft me desondanks zeker niet teleurgesteld. Jesse Malin deed ook dit keer een beroep op Lucinda Williams, die nog herstellende is van een beroerte, maar waar ze twee jaar geleden het hele album produceerde, beperkt ze zich dit keer tot twee tracks en wat vocalen.

Met bevriende muzikanten Derek Cruz en Geoff Sanoff heeft Jesse Malin dit keer twee wat minder bekende producers ingeschakeld en ook tussen de waslijst aan muzikanten die zijn te horen op het album ontbreken, naast Lucinda Williams en Ryan Adams, de echt grote namen. Het heeft geen consequenties gehad voor de kwaliteit van het album, want Sad And Beautiful World klinkt zowel in muzikaal als in productioneel opzicht prachtig.

Het is een album dat maar liefst 15 songs en bijna 55 minuten muziek bevat en dat bestaat uit twee delen. Het eerste deel, Roots Rock, ligt in het verlengde van het vorige album en laat de rootsmuzikant Jesse Malin horen. Het is een genre waarin de muzikant uit New York uitstekend uit de voeten kan. Het eerste deel van het album is voorzien van een smaakvol rootsgeluid, waarin de stem van Jesse Malin uitstekend tot zijn recht komt.

Roots Rock laat de kant van Jesse Malin horen, die ik graag hoor, maar ook wanneer de Amerikaanse muzikant op het tweede deel van het album kiest voor een meer rock georiënteerd geluid ligt het niveau hoog.

Dit tweede deel, Radicals, keert zich zeker niet volledig af van de rootsmuziek, maar laat zich ook flink beïnvloeden door de rockmuziek en new wave zoals die in de tweede helft van de jaren 70 werd gemaakt in New York en bevat bovendien een vleugje van Bruce Springsteen en The E-Street Band. Het klinkt allemaal net wat minder oorspronkelijk en doorleefd dan het eerste deel van het album, maar ook Radicals bevat een aantal geweldige songs.

Jesse Malin is een muzikant die in zijn muzikale leven, dat inmiddels zo’n 40 jaar beslaat, al vaak is afgeschreven, maar steeds weer keert hij op indrukwekkende wijze terug. Hij deed het twee jaar geleden met het prachtige Sunset Kids en consolideert de uitstekende vorm op het wederom heel erg goede Sad And Beautiful Word. Erwin Zijleman

avatar van blaauwtje
Soms is het niet leuk om vinyl verzamelaar te zijn, deze laatste schijf van Jesse Malin was drie maanden niet leverbaar, maar geduld wordt beloond, een telefoontje van de platenboer, zie daar nog net op tijd om opgenomen te worden in mijn eindejaarslijst.

Al vele malen beluisterd op spotify, een van de weinige acts in 2021 die ik gezien heb( take root,Groningen) mag ik de plaat, belonen met 4.5 welverdiende sterren.

Louter hoogtepunten op deze dubbelaar van deze New Yorkse spring in het veld, de eerste plaat( volgorde zoals boven vermeld klopt niet, bovendien heb ik op mijn exemplaar twee extra nummers), vertoont de roots kant van Malin, vergelijkbaar met Sunset kids, de tweede schijf bevat de wat hardere muziek, zoals hij die vooral live ten gehore brengt, vooral backstabbers knalt live van het podium, evenals Malin zelf, die heeft geen rustige momenten op de buhne. De roots kant van Malin geniet, zoals bij vele volgers, de voorkeur.

Springsteen is al vaak aangehaald als voorbeeld, maar ook Blondie invloeden vullen de kamer als ik de plaat inmiddels voor de zoveelste keer hoor.

Hoogtepunten voor mij zijn Greener Pastures, maar ook de om aandacht schreeuwende Lost forever is een pareltje, ik weet niet of dat autobiografisch is, maar luisterend naar dit nummer heeft de hoofdpersoon geen gemakkelijk leven, misschien wel kenmerkend voor de tijd waarin we leven, op ons zelf aangewezen.

Ook waard om te vermelden is de Petty cover Crawling back to you, mooi gebracht door Malin, hier op de plaat als op het podium ondersteund door gitarist Derek Cruz, drummer( scissor sisters) Randy Schrager, bassist James Cruz en op de plaat nog door Rob Clores( Black crowes) op keyboards en vocaal op een enkel nummer door zijn oude vriendin Lucinda Williams.

Een aanrader deze Sad and Beautiful world.