Camille Camille - Could You Lend Me Your Eyes (2021)

Belgiƫ
Pop / Folk
Label: On the Level

1. Golden (3:42)
  2. To and Fro (3:56)
  3. White Skies Waltz (3:38)
  4. Le Me In (2:48)
  5. Atlas (4:41)
  6. You Are Not Alone (6:29)
  7. Sunray (1:43)
  8. Could You Lend Me Your Eyes (3:37)
  9. Short Rain Song (3:26)
  10. Strawberry Moon (4:20)
  11. Be Kind (4:24)
  12. Flying Leaves (4:45)
De aardbeienmaan welke op 28 juni 2018 met zijn diepgele glans de hemel verlicht is het voorprogramma van de bloedmaan die een maand later een zwoele zomernacht inluid. Een korte periode daarna verschijnt het schitterende hemellichaam Strawberry Moon, de debuutsingle van de Belgische Camille Camille, waarmee ze zich in de finale van De Nieuwe Lichting van Studio Brussel brengt. Het voorprogramma van het twee jaar later op het kleine On The Level platenlabel uitkomende Could You Lend Me Your Eyes. Het zaadje is alreeds eerder gepland, het is nu tijd om te oogsten.

Strawberry Moon is het ontsteken van een nachtkaars die vervolgens langzaamaan steeds feller gaat branden. De moedertrack welke zich ontfermt over de overige fluisterende babysongs die ontstaan in het duistere ronddansende schaduwspel. Een symbolische verbindingspoort tussen hemel en aarde. Het bijzondere stemgeluid van deze indrukwekkende singer-songwriter die landelijke countrytrekjes koppelt aan adembenemend fragiele gitaarjuweeltjes. Rondspokende verhaaltjes voor het slapen gaan, om de verstilling van het corona tijdperk een plek te geven. Het berustende Golden doopt je onder in die uitdelende mediterende geluksmomenten. Klein in zijn eenvoud, groot in de kamervullende sferen.

De elementaire echte stapjes worden met behulp van de Zweedse producer Anders Lagerfors gezet, die de weidse natuurlijke reisomgeving van zijn habitat al fluitend en met integere backing vocalen in To and Fro als extra werkbagage toevoegt. Het eerste wapenfeit van hun voedbare samenwerking is echter het door gitaar en bas ingeleide White Skies Waltz. Warme ingrediënten waarmee Camille Camille als toerist begeleid door engelachtige mythische sprookjeszang de bergtoppen van haar zangvermogen trotseert om vervolgens in het diepe folklore dal van het filmische Let me In te verdwalen. Krachtig als de onverwinnelijke natuur in het dreigende strijkersonweer van Atlas, kwetsbaar in de verregende harpdruppels van You Are Not Alone.

Halverwege deze creativiteit veroorzaakt COVID-19 een gapende scheur in het opnameproces, die pijnlijk voelbaar is in de onbereikbare afbrokkelende atmosfeer die als ijzige dampkringetjes de verbintenis opzoekt. Hulpeloos in de kern van het thuis opgestelde isolement voedt ze noodgedwongen alleen in alle eenzaamheid van de afgesloten buitenwereld wiegend haar vredige slaapkamerkindjes op. Volgroeid in de vervreemding van een onrealistische aardse maatschappij, die soberheid en intimiteit afdwingt. Klassiek geschoold in de instrumentatie, emotioneel breekbaar in de zachtheid van de gedragen zang.

Het moment om de prille liedjes onder toeziend oog van de schepper los te laten in de sterk veranderde buitenwereld is aangebroken. Op zaterdag 27 november krijg je de unieke kans om in het Utrechtse Tivoli/Vredenburg de Nederlandse albumpresentatie van Could You Lend Me Your Eyes bij te wonen. Bekijk het door de alles opnemende ogen van Camille Camille en kruip zelf als uitgenodigde bezoeker binnen in haar opengestelde ziel. Het enige puntje van kritiek is dat ik Be Kind een betere afsluiter vind dan Flying Leaves, maar dat is dan puur gebaseerd op mijn eigen gevoel.

Camille Camille - Could You Lend Me Your Eyes | Roots | Written in Music - writteninmusic.com

Ook zeker iets voor jou Lura

avatar van Lura
deric raven schreef:
Ook zeker iets voor jou Lura

Ga zeker luisteren, Leon!

avatar van Lura
Niets te veel gezegd, deric raven, prachtig album en inderdaad helemaal in mijn straatje!

Dat had ik al verwacht Lura

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Camille Camille - Could You Lend Me Your Eyes - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Camille Camille - Could You Lend Me Your Eyes
De Belgische muzikante Camille Willemart levert als Camille Camille een fraai en vaak fluisterzacht folkalbum af, dat opvalt door mooie klanken en imponeert door wonderschone zang

De Belgische muzikante Camille Willemart toog vorig jaar naar Zweden voor het opnemen van haar debuutalbum, maar corona gooide roet in het eten, waardoor ze het album moest afmaken op haar slaapkamer in Leipzig. Het heeft geen gevolgen gehad voor de kwaliteit van het album, want de sober ingekleurde songs op de tweede helft van het album bevallen me misschien nog wel beter dan de net wat voller klinkende songs op de eerste helft. Camille Camille laat horen dat fluisterfolk niet saai hoeft te zijn en laat bovendien horen dat je op vele manieren fluisterzacht kunt zingen. Daar moet je natuurlijk wel de stem voor hebben en die heeft Camille Willemart. Wonderschoon debuut.

Ik had deze week veel verwacht van het nieuwe album van José González, dat hier en daar wordt beloond met een 5-sterren recensie, maar ik hoor persoonlijk maar weinig nieuws op het album van de Zweedse muzikant. Veel interessanter is wat mij betreft het debuutalbum van de uit België afkomstige Camille Camille.

Dat ik het debuutalbum van het alter ego van Camille Willemart in één adem noem met de muziek van José González is niet zo gek, want ze maken allebei intieme en vaak fluisterzachte folk, waarin een akoestische gitaar en een stem meestal voldoende zijn. Dat klinkt op het nieuwe album van de Zweedse muzikant wat mij betreft wat vlak en inspiratieloos, maar dat ingetogen fluisterfolk wel degelijk spannend kan zijn laat Camille Camille horen op Could You Lend Me Your Eyes.

De Belgische muzikante trok een paar jaar geleden de aandacht tijdens de Belgische talentenjacht De Nieuwe Lichting van Studio Brussel en toog vorig jaar naar Zweden om daar samen met producer Anders Lagerfors haar debuutalbum op te nemen. Helaas gooide de coronapandemie roet in het eten, waardoor Camille Willemart met een half album terugkeerde naar haar nieuwe thuisbasis Leipzig.

Ze besloot het album met minimale middelen af te maken op haar slaapkamer in de Duitse stad. Het werkt uitstekend voor de intieme luisterliedjes, die ook in de studio in Zweden over het algemeen niet al te veel werden opgepoetst.

In de meeste tracks op het album horen we alleen of vooral de akoestische gitaar en de stem van Camille Willemart. Haar gitaarspel is betrekkelijk sober, maar er zit wel vaart en dynamiek in. Hier en daar zijn wat atmosferische klanken en elementaire percussie toegevoegd aan de songs, waardoor Could You Lend Me Your Eyes niet zo eenvormig klinkt als veel andere albums in het genre.

Zeker wanneer klanken worden toegevoegd aan het gitaarspel van de Belgische muzikante, ontstijgt Camille Willemart het hokje fluisterfolk en manifesteert ze zich als een bezwerende Scandinavische ijsprinses. Waar de in Zweden opgenomen tracks goed zijn voor beelden van uitgestrekte Zweedse bossen, klinken de thuis in de slaapkamer opgenomen songs een stuk ingetogener en intiemer.

In alle songs op het album is de instrumentatie mooi, sfeervol en doeltreffend, maar het debuutalbum van Camille Camille wordt gedragen door de geweldige stem van Camille Willemart. Het is een stem die prachtig kan fluisteren, maar die ook vol passie en emotie kan zingen en verrassend veelzijdig blijkt. Het tilt het album op tot flinke hoogten.

Het soort akoestische folk dat is te horen op Could You Lend Me Your Eyes heeft de neiging om snel wat fantasieloos voort te kabbelen, maar het debuut van Camille Camille krijgt hier de kans niet voor. Steeds weer dringt de heldere stem van Camille Willemart zich genadeloos op en voorziet ze haar songs met prachtige zang van een kloppend hart.

Door de redelijk sobere instrumentatie is Could You Lend Me Your Eyes vooral een album voor de vroege ochtend of late avond, maar door de emotievolle zang is dit zeker geen album om bij weg te dromen. Camille Willemart sleurt je met haar mooie en krachtige stem met steeds meer overtuiging haar muzikale universum in, waardoor het debuut van Camille Camille steeds mooier en indrukwekkender wordt. Erwin Zijleman

avatar van Leeds
Voor een debuutplaat kan deze wel tellen. Fantastische plaat!

avatar van Tonio
Vreemde muziek. Na enkele malen draaien weet ik nog altijd niet wat ik hier mee aan moet. En dat komt niet zo vaak voor. Af en toe dus nog eens beluisteren.

avatar van muziekobsessie
Ik ben n sucker voor warme zang sausjes en dan kom je bij camille wel aan je trekken. Prachtige zeer lege productie die met weinig middelen bij de meeste nummers toch nog spannend houdt

avatar van Ducoz
So de knetter. De liefhebbers van de eerste Aldous Harding kunnen hier mee hun hart ophalen. Ook moet ik in een zijstraatje een beetje aan Okay Kaya denken, maar dan niet per sé op muzikaal gebied.. maar vooral vocaal.

avatar van Grizzly Bear
Dit kwam bij mij voorbij in de "radio" op spotify na de EP van La Loye, een Nederlandse zangeres die nog niet terug te vinden is op musicmeter, maar wel een paar heel fijne nummers heeft.

Ik ga Camille ook nog zeker meer luisteren.