Danny Bryant - The Rage to Survive (2021)

Blues / Rock
Label: Jazzhaus

1. The Rage to Survive (3:01)
  2. Trouble with Love (2:58)
  3. Invisible Me (6:34)
  4. Rescue Me (4:49)
  5. Falling Tears (3:16)
  6. Make Me Pay (3:24)
  7. Rain Stopped Play (4:59)
  8. Looking Good (3:01)
  9. Till the Bottle Runs Dry (3:01)
  10. Westport (5:47)
avatar van Lura
Op de foto in het tekstboekje van zijn nieuwste album The Rage to Survive kijkt de Engelse blues rocker Danny Bryan tevreden in de camera. Toch was er de afgelopen jaren op persoonlijk vlak niet zoveel reden tot lachen. Na de dood van zijn vader Ken, die ook muzikant was, raakte hij in een neerwaartse spiraal. Hij doet hierover zijn ontroerende relaas op het persoonlijke album Revelation. Danny Bryant lijkt me een echte binnenvetter, die in zijn muziek de gewenste uitlaatklep vindt. Uiteraard verwijst de titel naar de coronapandemie. Opener en titelsong geeft dat meteen duidelijk aan, de slotregels van dit lied spreken voor zich :

“My hometown the bell tolls everyday
Just another soul life gone to waste
Search your heart look inside
And you will find the rage to survive”

Door de jaren heen is Danny’s muziek steviger en emotioneler geworden. Soms gaan de songs wat meer richting blues, een andere keer meer richting rock. Maar Danny is meer dan alleen een bluesrocker, zo houdt hij zich ook alleen gewapend met een gitaar gemakkelijk staande in Falling Tears. De inkleuring is gevarieerd. Zo is er in het instrumentale Looking Good een geweldige interactie tussen de Danny’s gitaar en blazers Lauren Young en David Maddison. Stevie Watts kleurt ook regelmatig op piano en orgel de liedjes fantastisch in. Bij de eerste maten van de prachtige afsluiter Westport dacht ik heel even dat Stuart A. Staples van Tindersticks achter de piano had plaatsgenomen. The Rage to Survive is een eerlijke en emotionele weerspiegeling van hoe Danny zich door de Coronacrisis probeert te worstelen. Enkele weken geleden gaf Danny al twee concerten in Nederland, maar gelukkig komt hij begin volgend jaar terug.

Danny Bryant live :

20-02 ZAANDAM : De Flux
15-04 BERGEN OP ZOOM : Poppodium Gebouw-T
16-04 HOORN : Manifesto

avatar van Zwaagje
Is hij ook familie van Don Bryant?