Bremer McCoy - Natten (2021)

Denemarken

6. April (2:37)
  7. Aurora (4:25)
  8. Nova (4:30)
  9. Måneskin (2:44)
  10. Natten (Part 2) (1:55)
  11. Lalibela (2:52)
avatar van Mssr Renard
Bremer McCoy zijn een Deens duo (contrabas en piano en tapeloops) die een soort filmische muziek brengen, die elementen uit de neoklassiek, folk en jazz vermengt. Dit wordt de tweede plaat op David Byrne's Luaka Bop-label, die de band onder zijn vleugel heeft genomen.

De voorgaande plaat was tot nu toe de beste hun carrière, vond ik. Maar alle platen zijn de moeite waard.
Ik ben dan ook erg benieuwd of ze deze stijgende lijn in kwaliteit doorzetten. Het is een fijne speelduur en perfect om op vinyl te zetten. Ik vind de hoes ook erg mooi.

avatar van Mssr Renard
Prachtige, atmosferische plaat, waarbij je duidelijk hoort dat de band gegroeid is en nieuwe (sonische) territoria bewandeld. Ditmaal meer electronica, en dat name in de ambient-sounds en soundscapes. Minder pianopartijen maar meer synth-partijen. Alles ondersteund door de contrabaspartijen.

Het is allemaal nét even wat anders dan ik gewend ben van het duo, maar dat maakt wel dat hun palette uitgebreider is nu.

avatar van remcodurez
De eerste nummers/singles klonken aardig en ik ga het hele album zeker een kans geven. Momenteel staat het voor de eerste keer volledig op en tot nu toe ben ik aangenaam verrast. Subtiel zonder te vervallen in cliché-piano-achtergrond-muziek.

Ik luister het een paar keer voor ik deze beoordeel.

avatar van remcodurez
remcodurez schreef:

Ik luister het een paar keer voor ik deze beoordeel.

Ik kom terug op mijn eigen woorden. Ik vind het album zeker niet slecht, maar over het album dreigt wel vaak te vervallen in background-piano-music zonder veel spanning in de arrangementen. vooral van nr 7 tot 8 lijkt alles meer een opname van een jamsessie dan een effectieve uitwerking van nummers. Gelukkig dat er met nr 9. Måneskin terug wat spanning komt.

avatar van Mssr Renard
Ik ben ook minder enthousiast dan hun voorgaande plaat. Ik denk dat de formule snel klaar is, wat deze band betreft. Wellicht dat ze daarom meer electronica toepassen, maar daar wordt het niet beter van.