Noah Gundersen - A Pillar of Salt (2021)

Folk / Pop
Label: Cooking Vinyl

1. Laurel and Hardy (4:23)
  2. Body (3:37)
  3. The Coast (4:37)
  4. Exit Signs (4:01)
  5. Atlantis (5:19)

met Phoebe Bridgers

6. Magic Trick (4:01)
  7. Blankets (3:52)
  8. Bright Lost Things (5:15)
  9. Sleepless in Seattle (4:00)
  10. Back to Me (3:33)
  11. Always There (3:52)
  12. Part of Me * (3:43)
  13. The Only Day * (3:41)
  14. A Pillar of Salt * (4:42)
avatar van muziekobsessie
Sleepless in Seattle is erg mooi!

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Noah Gundersen - A Pillar Of Salt - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Noah Gundersen - A Pillar Of Salt
Noah Gundersen sloeg na twee geweldige Americana albums een andere weg in en dat doet de Amerikaanse muzikant weer op het veelzijdige en vooral mooie A Pillar Of Salt

Zijn eerste twee albums waren imponerend, de volgende twee voor mij moeilijk. Het nieuwe album van Noah Gundersen schakelt tussen deze twee uitersten, maar imponeert toch vooral. In het prachtige duet met Phoebe Bridgers schiet Noah Gundersen weer nieuwe wegen in, maar A Pillar Of Salt bevat ook flarden van de vol ingekleurde rock van zijn twee vorige albums en de meer ingetogen songs van zijn eerste twee albums. Na versie 1.0 en versie 2.0 is dit Noah Gundersen 3.0. Een paar songs klinken wat doorsnee, maar in de meeste songs betovert de muzikant uit Seattle met een bijzondere instrumentatie, verrassende wendingen en prachtige zang. Muziek van de nacht.

De Amerikaanse muzikant Noah Gundersen zorgde in 2014 voor een flinke verrassing door met zijn debuutalbum Ledges een van de betere rootsalbums van het jaar af te leveren. De verrassing werd alleen maar groter toen hij een jaar later met het nog veel betere Carry The Ghost de hoogste regionen van mijn jaarlijstje bereikte.

Na het terecht wereldwijd bewierookte Carry The Ghost, koos Noah Gundersen voor totaal andere wegen. De zwaar aangezette rockplaat White Noise uit 2017 beviel me totaal niet en ook over het in 2019 verschenen Lover heb ik lang getwijfeld, al was dit album veel interessanter dan zijn voorganger, mede omdat de invloeden uit de Americana weer iets aan terrein hadden gewonnen.

Deze week keert Noah Gundersen terug met een nieuw album, A Pillar Of Salt. Door de twee toch wat zwakkere of in ieder geval andere albums van de Amerikaanse muzikant, waren mijn verwachtingen niet meer zo hooggespannen als na het briljante Carry The Ghost, maar het nieuwe album van de singer-songwriter uit Seattle, Washington, bevalt me na enige gewenning uitstekend.

A Pillar Of Salt opent met stemmige pianoklanken en de prachtig klinkende stem van Noah Gundersen, die pas later in de track gezelschap krijgen van bijzonder sfeervol snarenwerk. De piano, keyboards en de stem van de Amerikaanse muzikant spelen in vrijwel alle songs op het album een voorname rol, terwijl de snareninstrumenten vooral mogen zorgen voor bijzondere accenten.

Zeker in het snarenwerk hoor je de af en toe nog de invloeden die Noah Gundersen verwerkte op zijn eerste albums, zoals in het prachtige Sleepless In Seattle, maar ook A Pillar Of Salt is zeker geen typisch Americana album of zelfs helemaal geen Americana album. Dat was op White Noise nog vooral jammer, maar na het veel betere Lover laat ook A Pillar Of Salt weer groei horen.

Noah Gundersen kiest steeds weer voor een net wat andere instrumentatie, die varieert van redelijk ingetogen tot flink vol of zelfs bombastisch, maar in de meeste tracks kiest hij voor lome klanken, die je vooral associeert met de nacht. Deze instrumentatie valt niet alleen op door een laag tempo, maar ook met wat donkere en broeierige klanken, die het album voorzien van een bijzondere sfeer. Het doet me af en toe wel wat denken aan de indierock van Phoebe Bridgers, die na een paar tracks opduikt voor een fraai duet.

Ook in de wat vollere tracks blijft A Pillar Of Salt gelukkig ver verwijderd van de bombast van White Noise en benevelt Noah Gundersen met bijzonder sfeervolle klanken en uitstekende zang. A Pillar Of Salt leunt hier en daar net wat te dicht tegen radiovriendelijke Amerikaanse rockmuziek aan, maar weet het toch interessant te houden door de bijzondere ingrediënten in de instrumentatie. De meeste songs op het album zijn gelukkig een stuk avontuurlijker en overtuigen een stuk makkelijker.

Ook A Pillar of Salt maakt op mij niet de onuitwisbare indruk die zijn eerste twee albums direct bij eerste beluistering maakten, maar het is een groeiplaat waarop steeds meer tracks overtuigen en het talent van de nog altijd jonge muzikant steeds nadrukkelijker aan de oppervlakte komt.

Aan de ene kant is het jammer dat Noah Gundersen zich niet heeft ontwikkeld tot een van de smaakmakers binnen de Americana, maar aan de andere kant hebben we er een bijzondere muzikant voor terug gekregen, die je steeds weer weet te verrassen, soms onaangenaam, maar meestal toch aangenaam tot zeer aangenaam. Erwin Zijleman

avatar van muziekobsessie
Helaas mij net ff te smooth dit. geef mij maar zijn ouwere werk

avatar van dynamo d
Helaas een nogal zouteloos album van Noah Gundersen. Op zich niks mis met zijn zang en de instrumenten maar de nummers raken nergens een snaar bij mij terwijl dat op zijn vorige werk zeker wel het geval was. Laurel and Hardy vind ik dan nog het beste van A Pillar of Salt. Die titel past overigens wel bij mijn ietwat strenge oordeel