Seven Stars Over Sicily - The Endless Sea (2021)

Label: Coast to coast

9. Pictures of Anguish
  10. Across the Borderline

met Merle Sibbel

avatar van Lura
Ongeveer een jaar geleden ontdekte ik per toeval dat Conrad Freling een van de frontmannen is van de avontuurlijke, alternatieve Rotterdamse band Seven Stars over Sicily. Ik ken hem echter al heel lang als een zeer enthousiast forumbezoeker op MusicMeter. Wij delen daar vooral onze voorliefde voor obscure folkmuziek van rond 1970 en zijn beiden fan van de Franse chansonnier Benjamin Biolay. Ongetwijfeld komt de groepsnaam Seven Stars over Sicily uit zijn koker, het is een vergeten meesterwerkje van de obscure folkzanger John Terlazzo, wiens zegen ze trouwens hebben. In het dagelijks leven geeft Conrad leiding aan zijn zorgboerderij Moed en vertrouwen in Spijkenisse, maar in zijn vrije tijd gooit hij zich vol passie, zowel actief als passief, op muziek.

De band bestaat al een aantal jaren, maar wil nu echt een doorbraak gaan bereiken met The Endless Sea. In Rotterdam en omgeving hebben ze overigens de afgelopen jaren een uitstekende live reputatie opgebouwd. De Coronapandemie was de band niet ongunstig gezind. Doordat violiste Anne Bakker niet met Agnes Obel op tournee kon, is haar fraaie vioolspel nu te horen op The Endless Sea. Maar de heren hadden nog meer ijzers in het vuur. Zangeres Janine van Osta zingt mee op Coldness Within en zangeres Merle Sibbel is te horen op Across the Borderlines en had men ook de beschikking over de strijkers van The Promised Land Ensemble.

De muziek wordt over het algemeen geschreven door Conrad en Jeroen Wessels en de teksten door zanger Daniel Blokker. De plaat gaat vooral over eenzame drinkers, verdronken muzikanten, zeenimfen en bootvluchtelingen, thema’s die allemaal naar de titel verwijzen. The Lightseekers gaat over het zelfgebouwde schip De Warnow waarop in 2013 acht muzikanten uit Schiedam verdronken, waaronder een vriend van de band. De indringende opener Ghostdancer gaat over de overleden broer van zanger Daan. Een soortelijk groot verlies heeft ook Conrad meegemaakt, vandaar dat de twee een klik hebben en elkaar goed begrijpen.

Het slotakkoord Across the borderlines is de aangrijpende beschrijving van een reis van vluchtelingen uit Eritrea door de woestijn en over de Middellandse Zee. New York City schreef Conrad zelf, over het feit dat hij die prachtige stad niks meer aan vond, doordat hij daar in het verleden een liefde verloor. Het liedje Million Dollar Hoax heeft niets met het centrale thema te maken, want dat gaat over de bekende graffiti artiest Banksy. De titel spreekt hier uiteraard boekdelen. De prachtige hoes is trouwens een schilderij van Ludolf Backhuysen.

Zelf omschrijven ze de muzikale reis op The Endless Sea als een collage van genres als americana, chamberfolk, surf symphonies, nu wave, southern krautrock, acoustic soul, 60’s garagerock, dirty blues en psychedelica. Door henzelf ook wel “maritime noir” genoemd of “ocean disco”. Als muzikale referenties geven ze zelf Beach House, Deep Sea Arcade, A Flock Of Seagulls, The Coral, The Baltic Sea Philharmonic. Zelf hoorde ik in het gitaarspel in Pictures of Anguish de invloed van Simple Minds terug. Vooral door de zang hoor ik ook wel wat raakvlakken met die andere alternatieve Rotterdamse band, The Bullfight.

Met dit avontuurlijke en regelmatig indringende The Endless Sea gaat Seven Stars over Sicily ongetwijfeld een hoop nieuwe zieltjes winnen, ook buiten Rotterdam en omgeving. Zaterdagmiddag 6 november zal het album om 12 uur voorgesteld worden in het prachtige Prinses Theater in Delfshaven. Naast hun band spelen die middag ook Hurricane Joe, Mark Ritsema en Skiffle Billy Cocktail. Er zullen ook DJ’s zijn , illusionisten en er is een platenbeurs.

Seven Stars over Sicily live :

06-11 DELFSHAVEN (ROTTERDAM) : Prinses Theater 12:00 uur

Lura schreef:
Seven Stars over Sicily live :

06-11 DELFSHAVEN (ROTTERDAM) : Prinses Theater 12:00 uur

Ik heb de band al een paar keer live mogen meemaken en ik ga hier zeker ook proberen bij te zijn.

Bij voorganger And Here Comes the Night schreef ik dat het lastig beoordelen is als je anders naar de muziek luistert puur vanwege het feit dat je contact hebt met de muzikanten en die niet hebt leren kennen zoals ik andere muzikanten heb leren kennen. Muziekliefhebbers die zelf ook muziek maken. Toffe hobby. Maar eens live zien en horen: klinkt eigenlijk best lekker allemaal en dan een debuutalbum opnemen dat helemaal zo beroerd niet klinkt. En dan toch beoordelen op een site als deze...... dat is een andere weg dan een artiest complimenteren met een album en er dan vervolgens contact mee blijven houden.

Dan komt er een tweede album en dan blijft hetzelfde 'probleem' staan: het is toch net een andere beleving. Toch heb ik geprobeerd dit achterwege te laten en zo neutraal mogelijk te luisteren, wetende dat de voorganger gewoon een uitstekend album was. Want dat is nu een extra bijkomstigheid. Er kan vergeleken worden. Is het een stap vooruit of juist terug?!

Laat ik beginnen te zeggen dat The Endless Sea een stap vooruit is. Pluspunt voor mij is dat de stijl een stijl is waar ik uit mezelf al vaak te vinden ben. Zo hoor ik in The Loner and the Lifeguard en The Lightseekers serieus invloeden van Marc Almond, maar dan wel met het rocktintje zoals ik het hoor bij donkere bands als Tindersticks of stadsgenoten The Bullfight.

Als de viool een hoofdrol krijgt in muziek heb je mij sowieso al snel te pakken en dat is hier al niet anders.

Op The Endless Sea hoor ik heel veel waarvan ik denk: hé, dat komt me bekend voor, of dat voelt vertrouwd. Daarmee kan ik voorzichtig de conclusie trekken dat we hier niet hoeven te zijn voor een flinke portie originaliteit, maar dat zoek ik sowieso al lang niet meer. Zolang ik maar muziek hoor die me raakt, ontroert, pleziert of wat dan ook en dat doet Seven Stars Over Sicily hier zeer zeker.

Ik vind dat er een zeer aangename flow hangt op dit album en nummers als Million Dollar Hoax weten me wel te raken.

Daniel lijkt op dit album wat ontspannender te zingen, minder geforceerd. Het is wel een stijl waar je een beetje tegen moet kunnen denk ik. Heel soms vind ik het zelf ook wel eens lastig om naar te luisteren en op andere momenten heb ik daar geen last van. Gek genoeg past hij wel weer in een lange rij zangers die tegen de randjes schuren en die ik toch enorm waardeer. En zijn zang mengt echt wonderbaarlijk mooi met die van Janine van Osta (dat smaakt naar meer!).

The Endless Sea is een aanrader voor liefhebbers van wat donkere pop-rock liefhebbers. Denk aan Tindersticks, Madrugada enzovoort, en bevat een paar zeer sterke tracks (mag ik Strange Infatuation ook nog even noemen?!)

Kom maar op met dat optreden in Rotterdam. Ik heb er zin in!

avatar van Lura
aERodynamIC schreef:

Die ingrediënten zijn voor mij ook belangrijker dan vernieuwing .

avatar van Poles Apart
Gaat op de beluisterlijst voor dit weekend! Gefeliciteerd met jullie tweede, muziekobsessie

avatar van muziekobsessie
Leuk hoor al die positieve reacties. We twijfelen over welk nummer de volgende (3e)single moet worden met clip uiteraard. Welke zouden jullie kiezen? Lees bij eric million dollar hoax wellicht

avatar van Poles Apart
Waar is het album te beluisteren?

Poles Apart schreef:
Waar is het album te beluisteren?

hij is nog niet uit, releasedatum is 22 oktober op vinyl only

muziekobsessie schreef:

hij is nog niet uit, releasedatum is 22 oktober op vinyl only

Jammer, dan maar wachten tot 6 november. Waar kunnen we ons aanmelden ?

Strange Infatuation is een nummer dat ik makkelijk op repeat zet: heerlijk!

Wij kunnen vermoedelijk niet de hele middag aanwezig zijn in het theater. Weet jij toevallig ook hoe laat jullie ongeveer optreden ?

Tot zaterdag wat mij betreft.

ruudvp schreef:

Tot zaterdag wat mij betreft.

half 3 tot half 4 leuk dat je komt! tot dan

Zeer leuke presentatie van het album vandaag in een zaal die ze veel moeten inzetten voor concerten (was vergeten hoe mooi het daar is).

Nu lekker de lp draaien, wat toch net even leuker is, zeker met dit artwork.

avatar van Poles Apart
Daarnet nog even de ook ijzersterke voorganger "And Here Comes the Night" beluisterd, nog niet aan deze toegekomen, hoop hem het liefste ook origineel op vinyl te bemachtigen. Even een shop vinden die naar de UK verstuurd