Norah Jones - I Dream of Christmas (2021)

Pop / Jazz
Label: Blue Note

1. Christmas Calling (Jolly Jones) (3:20)
  2. Christmas Don't Be Late (2:40)
  3. Christmas Glow (2:45)
  4. White Christmas (3:05)
  5. Christmastime (4:00)
  6. Blue Christmas (3:24)
  7. It's Only Christmas Once a Year (2:04)
  8. You're Not Alone (3:52)
  9. Winter Wonderland (3:32)
  10. A Holiday with You (2:40)
  11. Run Rudolph Run (3:11)
  12. Christmas Time Is Here (3:45)
  13. What Are You Doing New Year's Eve? (4:03)
Eigenlijk ben ik al afgehaakt bij La Jones. Het doet me gewoon niet veel meer.

Maar vooruit: een kerstplaat is misschien zo verkeerd niet en is het wel weer leuk om Norah straks in de decembermaand tegen te komen tussen de Bing Crosby's en degelijke.

Mwoah, ik weet het nog niet zo. Ik ken leukere kerstalbums. Het kan natuurlijk dat ik dit helemaal niet moet gaan zitten beoordelen halverwege oktober, maar net als wel vaker bij Norah glijdt het allemaal langs me heen.

Het is niet slecht, maar het valt ook niet enorm op. Nu is dat met kerstalbums sowieso al niet makkelijk, maar ze weet haar middelmatige albums er ook niet mee te ontstijgen. Beetje zelfde laken een pak, maar dan met een kerstlaagje er overheen.

avatar van verm1973
Buiten kleuren de bomen langzaam van groen, naar oranje, geel en rood. En na het horen van dit album weet je diep van binnen dat je verlangt naar nog één kleur extra: wit.

De zoete stem van Norah Jones en haar herkenbare, kenmerkende laid-back jazzy sound zijn de muzikale glühwein op een koude kerstmarkt in Aken. Je zou er bijna de herfst voor overslaan en rechtstreeks de witte kerst-wereld van Norah Jones instappen.

Dat de eerste sneeuwvlokken maar vroeg mogen vallen door jaar. En dan terugkijken op een bijzonder jaar met hopelijk allen die je dierbaar zijn. Norah Jones biedt daartoe alle ingrediënten, precies zoals kerst hoort te zijn: cliché, nostalgisch en kitscherig. In de juiste balans is dat onweerstaanbaar. En die balans weet Norah Jones feilloos te vinden. Heerlijk!

GothamCity
Jammer altijd zo'n album.

avatar van Lambchop
Lekker altijd zo'n album

avatar van Bubblez
Héérlijk altijd zo'n album

avatar van Bubblez
Bubblez schreef:
Héérlijk altijd zo'n album

Kom er toch maar op terug. Was ook meer een sneertje n.a.v. eerder kritiek.

It's Only Christmas Once A Year (lieflijk) en Christmas Time Is Here (bekend en altijd fijn) vind ik nog net de moeite waard, maar de rest is wat zeurderig. Dat vind ik sowieso altijd wel van Norah Jones, dus had niet veel anders verwacht.

gastheerg
Kerst is nu eenmaal een beetje kitsch met al die versieringen en kerstplaten zijn doorgaans wat zoet. Het album valt echt wel op in mijn collectie maar om deze korte dagen met veel duisternis door te brengen met het gezin een prima plaat.

Ik draai normaal platen in m'n cave. Dit zijn platen met het gezin en opa. Glaasje, knabbeltje en beetje het jaar terugkijken en ondanks alle shit wat plannen maken voor 2022............. Norah op de achtergrond.

Neil Young, Led Zeppelin, Allman Brothers, Stones hebben voor mij geen context nodig. Albums als dit wel en binnen die context zijn mijn sterren gegeven.

avatar van vinylbeleving
Stelletje zeikstralen hierboven Prima kerstalbum. Niet opzienbarend maar so what, dat is toch eigenlijk geen enkel kerstalbum van de laatste jaren. Norah Jones kun je prima opzetten bij je schoonouders, is toch even een pak minder hysterisch dan het kerstalbum van Mariah Carey, en wat minder uitgemolken dan Michael Bublé. Prima album dus voor de tijd van het jaar.