Gold Spire - Gold Spire (2021)

Zweden

7. Fetid Waters (6:07)
  8. The Wayfinder (3:47)
avatar van Don Cappuccino
Beluister het volledige album: Gold Spire

Dit debuutalbum van Gold Spire is zwaar mijn ding. Deze band is de opvolger van Usurpress, die in 2018 met Interregnum een sterk en eigenzinnig progressief deathmetalalbum uitbrachten. Gold Spire zet duidelijk een aantal stappen verder qua sound. Daar waar Usurpress progressieve rock en jazz-invloeden toevoegde aan zijn sound, zijn ze bij Gold Spire echt volledig geïntegreerd.

Saxofonist/fluitist Magnus Kjellstrand heeft een behoorlijk belangrijke rol in het geheel en bassist Petter Broman heeft een achtergrond in de progressieve rock. Dit is het soort progressieve deathmetal dat liefhebbers van de pre-Heritage Opeth en Morbus Chron/Sweven zal aanspreken, met ook sterke invloeden van Camel en King Crimson.

avatar van AOVV
Bezig aan de eerste luisterbeurt, en dit klinkt inderdaad verrekte goed. In de saxofoonpartijen hoor ik duidelijk King Crimson terug, net zo machtig. Fetid Waters is alleen daardoor al een schitterend nummer.

Het gitaarwerk is ook lekker intrigerend, en doet samen met de zang behoorlijk aan de prog-death van Opeth (Still Life / Blackwater Park / Ghost Reveries - dat soort albums) denken.

Hier ben ik nog niet klaar mee!

avatar van jordidj1
Na Skull Choirs al een paar keer op repeat te hebben gehad, nu ook het album maar aangeslingerd. Dat valt niet tegen hoor, verre van zelfs. Verdikkie

avatar van Ayreonfreak
In verband met een saxofoon special raakte ik in contact met deze plaat. Een waanzinnige maar vooral ook kwalitatief mooie combinatie: death metal met saxofoon. Topper! Staat veel op in huis Ayreonfreak!