Archive - Call to Arms & Angels (2022)

Label: Dangervisit

1. Surrounded by Ghosts (4:30)
  2. Mr. Daisy (3:59)
  3. Fear There & Everywhere (4:41)
  4. Numbers (4:14)
  5. Shouting Within (4:48)
  6. Daytime Coma (14:34)
  7. Head Heavy (5:13)
  8. Enemy (8:38)
  9. Every Single Day (4:18)
  10. Freedom (9:40)
  11. All That I Have (6:28)
  12. Frying Paint (4:49)
  13. We Are the Same (3:58)
  14. Alive (3:44)
  15. Everything's Alright (3:11)
  16. The Crown (8:31)
  25. Is This Me *
  26. My Window *
  27. Throwing Stars *
avatar van clayhill
Uiteraard besteld. We moeten nog wel wat geduld hebben. Je kunt al twee nummers beluisteren. Beloofd veel goeds !

avatar van chevy93
Wat er 'gelekt' is klinkt prima, maar ben toch wel wat huiverig voor de speelduur. De meeste van hun albums zijn in de breedte meestal niet sterk genoeg om de speelduur te rechtvaardigen. En dan ging het nog om albums met een 'cd-lengte'.

Gisteren het album digitaal aangeschaft en met hooggespannen verwachtingen het eerste nummer aangezet met op mijn hoofd m’n zojuist aangeschafte koptelefoon (diepte investering). En wat schetst mijn verbazing?: dit is een van hun allerbeste albums, en dat na 25 jaar. Hoeveel bands kunnen dat evenaren? Wat een kwaliteit en variatie aan stijlen en tevens met veel gevoel voor detail geproduceerd. Voor iedereen die niet een echte fan van Archive is zou ik willen zeggen: neem de tijd om liggend op de bank de fantastische klanken, ritmes, zang, teksten en speciale effecten tot je nemen. Deze band is en blijft ondergewaardeerd. Misschien wel gelukkig omdat je anders in de Ziggo dome belandt.
Ik heb dit unieke album nu vier keer beluisterd en ben oprecht betoverd en soms ontroerd. Er is werkelijk geen nummer waarbij ik denk: hmmm, aardig. Dit is een parel. Er zijn ook nummers die zomaar een hit kunnen worden. Lekker uptime ritme. De muziek van Archive verrijkt m’n geestelijke gesteldheid. Ik zie uit naar het concert in oktober dit jaar.

Fraai, maar het duurt me op een gegeven moment echt wat te lang allemaal en ik vind het op cd 2 soms wat stuurloos worden, maar dat zal wel aan mij liggen

Die lengte waar Chevy het al over had is bij mij dus het grote probleem.

avatar van Michiel Cohen
1,5
Na de Controlling Crowds in 2009 was het gedaan. Dit album is helaas heen uitzondering daarop. Het begint inmiddels op een eindeloze herhaling te lijken.

clayhill schreef:
Jammer dattie niet nog een uur langer duurt....!

Tip: gewoon nog een keer draaien

avatar van legian
Een eerste luisterbeurt overtuigd nog niet echt. Hier en daar zit wel wat lekkers, maar over het algemeen gaat het vooralsnog voornamelijk langs mij heen. En hij duurt inderdaad erg lang.

avatar van ProGNerD
legian schreef:
...En hij duurt inderdaad erg lang.

Dat is eigenlijk de enige reden dat ik er nog niet aan toe gekomen ben; maar gaat binnenkort wel gebeuren, ben benieuwd. (Archive was voor mij een ontdekking via de Prog Ladder van afgelopen jaar.)

Wat mij vooral aantrekt in Archive is dat hun muziek niet in een mainstream-mal past. Bij veel bands heb ik het gevoel: dat nummer ken ik al of lijkt sterk op 30 andere die ik al ken. Bijna covers. Archive maakt muziek die vaak uniek en ook wel gewaagd is. Luister bijvoorbeeld goed naar het nummer Gold. Geniaal gemaakt en geproduceerd. Aan het einde van het nummer denk je: hoe zijn we hier gekomen? Welke muzikale weg heb ik afgelegd? Hoe hebben ze het bedacht? Maar, je moet er even voor gaan zitten zonder pinda’s.

avatar van Outlaw104
clayhill schreef:
Dat kan, met de versie incl. Super8 soundtrack bonus album

avatar van clayhill
Moest het een weekje met mp3tjes doen maar zittend in de zon, genietend van het nieuwe album was daar vanmiddag de post met de deluxe editie. Plaat van het jaar.... voor mij (ja, nu al) !!!

avatar van ProGNerD
Inmiddels 2 x in z'n geheel geluisterd en ik sluit me aan bij legian: best een aantal lekkere stukken, maar te lang om me echt te grijpen en volledig geboeid te houden tot het eind en dat is jammer voor iemand van het "oude stempel" die nog albums luistert en niet van nummer naar nummer hopt zoals velen in de huidige Spotify generatie...

Daytime Coma was mijn eerste kennismaking met dit album, inmiddels staat deze dan ook hier ja. Gekozen zelfs voor de boxset met additionele muziek op een 4e lp, plus cds erbij en nog een art-print. Het was de investering wel waard. Want heel eerlijk, genoemde DC van bijna een kwartier somt exactement op wat Archive nu is, overrompekend en avontuurlijk met afwisseling en diepgang. Er gebeurt zoveel, prachtig in één woord ja. Hun beste ever denkelijk wel. En dat ie lang duurt, nou ja, deze kan me niet lang genoeg duren. Idd een nog altijd zeer ondergewaardeerde band, helaas. Er zit zoveel muziek in met zovele accenten, een topper dus.

Tramps like us schreef:

100% eens. Tot eind oktober in Tivoli Utrecht.

avatar van clayhill
Hier ook tickets binnen !

avatar van blackrider
Absoluut mijn cd voor 2022. Wat n plaat!!
Wat n productie!
See you in Tivoli!!

avatar van legian
Het grootste probleem is dat de plaat simpelweg veel te lang duurt. De nummers zelf zijn prima te doen, hoewel zeker niet hun beste werk wat mij betreft. Maar de lengte drukt het geheel naar een toch wel wat saaie kant. Na een uur begint het allemaal zo enorm op elkaar te lijken dat ik het vermoeden krijg dat ze de boel op repeat hebben staan. Waardoor geen enkel nummer van de tweede helft überhaupt nog binnenkomt.

ohmusica
Er is nog een bonus cd bij de deluxe uitgave van “call to the arms and angels” het is een score bij een documentaire over de ontstaansgeschiedenis onder de titel “super8”. Deze score (10 stukken) is nu ook ‘los’ als zelfstandig album te beluisteren, te streamen. De muziek beweegt zich ergens tussen ambient en downtempo. Het was voor mij een kennismaking met Archive, het is aan te bevelen, althans het verraste me bij de eerste beluistering, ook omdat ik het totaal niet plaatsen kon. Een WTF momentje. Nu nieuwsgierig naar meer van Archive.

Droevig nieuws van Darius :

"It’s been such an emotional rollercoaster since finding out I have cancer, especially after all of the struggles we had making Call To Arms & Angels during Covid. I’m absolutely devastated to postpone the tour and I can only apologise to the fans for the disappointment caused. I’m going to be focusing on getting myself fully fit in the next few months.

Van harte beterschap !

avatar van music4life
De plaat “controlling crowds” vond ik destijds geweldig, daarna toch wat uit het oog verloren deze band. Je moet er even de tijd voor nemen, deze, maar wat een klein kunstwerkje is het.. album als geheel blijft beklijven, veelzijdig, soepeltjes en gelaagd geproduceerd en een aantal steengoede songs. Lijkte me het best tot zijn recht komen op een dikke audio installatie, mooi geluid

avatar van notsub
Met nummers als Mr. Daisy, Fear There & Everywhere, Daytime Coma en Enemy staan er gewoon genoeg klasse nummers op deze release. De speelduur wordt hier en daar zeker teveel opgerekt. Toch blijft het niveau over de gehele linie nog best op peil. Dat had veel erger kunnen uitpakken. Archive had ik graag weer live gezien vorig jaar, maar dat viel op een verkeerde dag. Ze zijn één van de weinige bands in dit genre, die ik zeker blijf volgen. Het is en blijft een gave band!