Alex the Astronaut - How to Grow a Sunflower Underwater (2022)

Australiƫ

5. Sick (3:41)
  6. South London (3:19)
  7. Ride My Bike (3:43)
  8. Something Good (4:36)
  9. Northern Lights (3:01)
  10. Haircut (4:08)
avatar van Gretz
Benieuwd naar, Alex the Astronaut heeft me tot nu toe zelden teleurgesteld. Octopus is een erg aangename oorwurm.

Dim
Heb deze vandaag voor het eerst beluisterd; uitstekende soundtrack voor deze zomer. Ik kende al een paar nummers dankzij de Afrekening en de nieuwe tracks bevallen ook prima. Fijne anti-folk die me licht aan Kimya Dawson en Billie The Vision & The Dancers doet denken.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Alex The Astronaut - How To Grow A Sunflower Underwater - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Alex The Astronaut - How To Grow A Sunflower Underwater
Alex The Astronaut verrast op haar tweede album How To Grow A Sunflower Underwater met persoonlijke en eigenzinnige popsongs, die na enige gewenning ook bijzonder aangenaam en aanstekelijk blijken

De Australische muzikante Alexandra Lynn maakt inmiddels een aantal jaren muziek als Alex The Astronaut. Dat leverde twee jaar geleden een veelbelovend debuutalbum op, dat nu een vervolg krijgt met het wat mij betreft veel betere How To Grow A Sunflower Underwater. Op haar tweede album maakt de muzikante uit Sydney indruk met persoonlijke songs, maar het zijn ook songs die een breed publiek aan moet kunnen spreken, al is How To Grow A Sunflower Underwater meer indie dan mainstream. Ik moest even wennen aan de zang, maar het is uiteindelijk juist deze zang waarmee Alex The Astronaut zich weet te onderscheiden van al haar concurrenten.

Alex The Astronaut, het alter ego van de Australische muzikante Alexandra Lynn, draait inmiddels een aantal jaren mee. Twee EP’s uit 2017 werden gevolgd door een live-album in 2019 en het debuutalbum The Theory Of Absolutely Nothing in 2020. Zeker het laatste album was goed genoeg om mijn aandacht te trekken, maar echt overtuigd werd ik nog niet door de muziek van Alex The Astronaut.

Ook het deze week verschenen tweede album van de muzikante uit het Australische Sydney had me niet onmiddellijk te pakken. Dat is op zich best bijzonder, want How To Grow A Sunflower Underwater is een geweldig album met een eigenzinnig geluid en een serie ijzersterke songs.

Ik denk dat ik de zang op het album in eerste instantie misschien net wat te eigenzinnig vond, want de bijzondere manier van zingen en het bijzondere accent van de Australische muzikante zaten me bij eerste beluisteringen van het album wat in de weg. Uiteindelijk is het deze zang waarmee Alexandra Lynn zich juist weet te onderscheiden en het accent hoor ik inmiddels nauwelijks meer.

How To Grow A Sunflower Underwater is een heel persoonlijk album waarop de muzikante uit Sydney je deelgenoot maakt van haar worstelingen met haar seksualiteit en de diagnose autisme en je bovendien mee terug neemt naar haar kindertijd, die ze deels in Londen en New York doorbracht.

De bijzondere manier van zingen versterkt het persoonlijke karakter van het album en na enige gewenning vind ik de zang op How To Grow A Sunflower Underwater alleen maar heel mooi. Alex The Astronaut raakt misschien niet alle noten op haar tweede album, maar ze zingt ze wel met veel gevoel en kan bovendien knap variëren met haar stem. De soms bijna gesproken teksten versterken het verhalende karakter van haar songs, maar de Australische muzikante durft ook voluit te zingen. Even wennen dus, maar uiteindelijk bevalt de zang me zeer.

In muzikaal opzicht en met haar songs werpt Alex The Astronaut minder hoge drempels op. How To Grow A Sunflower Underwater bevat tien uitstekende popliedjes en het zijn ook nog eens zeer gevarieerde popliedjes. Alex The Astronaut kan op haar tweede album uit de voeten met betrekkelijk ingetogen en stemmig ingekleurde indie folksongs, maar ze maakt ook grootser klinkende popliedjes met flink wat zonnestralen, die het uitstekend doen in het huidige seizoen.

Op haar tweede album werkt Alexandra Lynn samen met de Australische band Ball Park Music, die haar songs afwisselend lekker vol en stemmig inkleurt. Het sluit allemaal goed aan bij de muziek van de grote popprinsessen van het moment, maar de muziek van Alex The Astronaut is wel wat eigenzinniger en vindt ook aansluiting bij de vrouwelijke singer-songwriters in de indie hoek, van wie ze Phoebe Bridgers noemt als voorbeeld in een van de songs op het album.

De meeste songs op How To Grow A Sunflower Underwater klinken aangenaam en aanstekelijk, maar het zijn ook songs die knapper in elkaar zitten dan bij snelle beluistering het geval lijkt. Twee jaar geleden heb ik het een paar keer geprobeerd met het debuutalbum van de Australische muzikante, maar wilde het uiteindelijk maar niet klikken. Met How To Grow A Sunflower Underwater klikte het uiteindelijk verrassend makkelijk en goed. Erwin Zijleman

avatar van coldwarkids
Zo hé, had niet gedacht dat ik bij haar ooit kippenvel zou krijgen maar na het horen van Ride My Bike ontkwam ik er niet aan.