Glitterpaard - Glitterpaard (2022)

Belgiƫ
Label: Starman

1. Keep Your Nose to the Grindstone (1:29)
  2. All Rights Reserved (3:30)
  3. Ask Around (3:12)
  4. Drawing Hands (4:13)
  5. The Consequence (5:00)
  6. Turnstike Youth (5:27)
  7. Distant Light (3:16)
  8. Into the Night (3:49)
  9. Birds Don't Sing (3:53)
  10. Zuzu's Petals (4:18)
avatar van Lura
In 2016 werd in de Trix in Antwerpen de documentaire vertoond “The Sad And Beautiful World Of Sparklehorse”, een eerbetoon aan de veel te vroeg in 2010 overleden Mark Linkous. Voor die ene gelegenheid had Johan Verckist wat collega’s opgetrommeld om een aantal nummers van Sparklehorse te vertolken. Men vond het echter te leuk om er geen vervolg aan te geven.

Glitterpaard bestaat uit doorgewinterde muzikanten uit het Antwerpse. Vanaf de aftrap bestaat deze supergroep uit Johan Verckist (Wardrobe, zang, gitaar, toetsen), Philip Bosschaerts (Mintzkov, zang, gitaar, toetsen), Damien Vanderhasselt (Millionaire, drums) Frederik Bastiaensen (Marble Sounds, bas) en Sarah Pepels (Portland, toetsen, achtergrondzang).

Intussen zijn de Sparklehorse songs ingeruild voor eigen songs met een uniek eigenzinnig geluid, die nog weinig van doen hebben met Sparklehorse. Wel creëerden ze vanuit die bestaande songs van Sparklehorse die eigen sound.

De eerste associatie die ik had bij het beluisteren van hun debuutalbum Glitterpaard, met opvallend artwork van Mar Mascaro, was met die andere bekende Antwerpse band, dEUS. Dat komt doordat een van de twee leadzangers, een op Tom Barman gelijkende stem heeft.

Het is een gelaagde, complexe plaat met de nodige diepgang geworden. Het varieert van intieme, melancholische pop georiënteerde songs, naar meer stevigere rocksongs, met regelmatig een vervormd gitaargeluid. Net als de muziek van Sparklehorse kruipen de songs al snel onder de huid en weten ze de luisteraar te ontroeren.

De debuutsingle All Rights Reserved werd intussen al zeer enthousiast ontvangen op de Belgische radio. Labeleigenaar Felix noemde Glitterpaard al heel terecht een straffe plaat. Felix heeft wel vaker een uitstekende neus voor goede alternatieve muziek, zoals vorig jaar nog White Flemish Trash van Mercelis.

Gelukkig staan er de komende tijd zowel in Nederland als in België een tweetal concerten gepland om dit fantastische debuutalbum te promoten. De album releaseshow is uiteraard in de Trix, waar het ooit allemaal begon. Warm aanbevolen!

Glitterpaard live :

31-03 ANTWERPEN : Trix, albumreleaseshow
14-04 HASSELT : Café Café
15-04 GILZE : Collectors
16-04 DORDRECHT : Bibelot

avatar van muziekobsessie
Belgenpop bestaat dat nog? Ja dus en ik hou er nog steeds van. Lekker eigenwijs en tegendraads. Gelaagd plaatje die steeds beter wordt naarmate je hem vaker draait. Spannende composities voor luisteraars die meer willen

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Glitterpaard - Glitterpaard - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Glitterpaard - Glitterpaard
De Belgische band Glitterpaard dook ooit op als Sparklehorse tribute band, maar met haar titelloze debuutalbum schaart de band uit Antwerpen zich in één klap onder de betere bands die onze Zuiderburen rijk zijn

Het debuut van Glitterpaard is een album dat je bijna veertig minuten lang op het puntje van de stoel houdt. De muziek van de band is avontuurlijk en eigenzinnig, maar het is ook muziek met een bijzondere spanning, die je continu in een wurggreep houdt. De leden van de band speelden in een aantal grote Belgische bands en dat hoor je, want het debuut van Glitterpaard is een album waar de klasse van af spat. Het is een album dat kan worden vergeleken met de kroonjuwelen van de Belgische popmuziek, maar het is bovendien een album dat ook na talloze keren horen nog mooier en indrukwekkender wordt. België heeft er met Glitterpaard een hele, hele grote band bij.

In 2016 ging de documentaire The Sad & Beautiful World of Sparklehorse in première. Het is een fraai eerbetoon aan de Amerikaanse band Sparklehorse, die tussen 1995 en 2010 een vijftal prachtige albums afleverde, en aan Mark Linkous, de voorman van de band, die in 2010 helaas besloot dat zijn verblijf op aarde lang genoeg had geduurd en hiermee ook het doodvonnis tekende voor zijn band.

De Belgische première van de documentaire in Antwerpen werd opgeluisterd door een heuse Sparklehorse tribute band met de fantastische naam Glitterpaard. Het zal ongetwijfeld een memorabele avond zijn geworden. Inmiddels zijn we zes jaar verder en duikt Glitterpaard opnieuw op en nu met een titelloos debuutalbum.

Glitterpaard was in 2016 al veel meer dan een Sparklehorse tribute band. De leden van de band uit Antwerpen hebben hun sporen in de popmuziek ruimschoots verdiend in grote Belgische bands als Wardrobe, Mintzkov, Millionaire, Marble Sounds en Portland, waardoor het predicaat ‘supergroep’ op zijn plaats is. Nu vallen albums van ‘supergroepen’ meestal vies tegen, maar het debuut van Glitterpaard is de uitzondering die de regel bevestigt.

Glitterpaard beperkte zich 2016 nog tot het spelen van songs van Sparklehorse, maar zes jaar later laat de Belgische band een prachtig eigen geluid horen. Het is een geluid dat inmiddels redelijk ver verwijderd is van het geluid van de band van Mark Linkous, al is ook de muziek van Glitterpaard intiem, eigenzinnig en voorzien van een bijzondere onderhuidse spanning.

Glitterpaard bestaat zoals gezegd uit een aantal gelouterde muzikanten, die vast allemaal hun eigen ideeën hebben over de muziek van de band. Dat leidt bij de gemiddelde ‘supergroep’ tot songs van individuen in plaats van een band, maar Glitterpaard is gelukkig niet in deze valkuil getrapt en laat een hecht bandgeluid horen.

De band beschikt in de personen van Johan Verckist en Philip Bosschaerts over twee zangers (die ook nog eens allebei tekenen voor gitaren en keyboards), maar het geluid van Glitterpaard is verrassend consistent. Beide zangers worden overigens prachtig ondersteund door Sarah Pepels, die nog wat extra keyboards en prachtige achtergrondzang toevoegt aan het geluid van de band uit Antwerpen. De ritmesectie bestaande uit Damien Vanderhasselt en Frederik Bastiaensen completeert de bezetting van de band.

Het geluid van Glitterpaard is vooral gitaar georiënteerd en past in het hokje rock, al bestrijkt de band binnen dit hokje een breed terrein. Het gitaarwerk op het album is prachtig, wordt mooi ondersteund door de ritmesectie en de keyboards en past fraai bij de vaak wat lome zang, die fraai contrasteert met alle dynamiek in de instrumentatie.

Glitterpaard kan hier en daar ruw klinken, maar de meeste songs van de band zijn behoorlijk ingetogen en niet alleen sprookjesachtig mooi, maar ook razend spannend. Het zijn songs die aansluiten bij veel moois dat in het verleden in België is gemaakt, waarbij de namen van de vorige bands van de leden van Glitterpaard voorbij komen, maar de naam van dEUS zeker niet mag ontbreken.

Het titelloze debuut van Glitterpaard bevat tien songs en ik vind ze stuk voor stuk prachtig. De kleine veertig minuten die het debuut van de band uit Antwerpen duurt is steeds veel te snel voorbij, maar het is gelukkig een album dat bij herhaalde beluistering alleen maar indrukwekkender wordt. België heeft een traditie hoog te houden wanneer het gaat om eigenzinnige gitaarbands, maar met Glitterpaard hebben onze Zuiderburen er weer een prachtband bij. Erwin Zijleman