Kokoroko - Could We Be More (2022)

Jazz / Wereld
Label: Brownswood

1. Tojo (3:59)
  2. Blue Robe (Pt.I) (0:38)
  3. Ewà Inú (6:41)
  4. Age of Ascent (4:58)
  5. Dide O (4:11)
  6. Soul Searching (3:35)
  7. We Give Thanks (3:40)
  8. Those Good Times (4:13)
  9. Reprise (0:28)
  10. War Dance (5:38)
  11. Interlude (1:59)
  12. Home (2:07)
  13. Something's Going On (5:12)
  14. Outro (0:48)
  15. Blue Robe (Pt.II) (0:26)
avatar van Mssr Renard
Ik heb deze direct in pre-order gezet. Het is nog een tijdje wachten, en als Adele geen plaat uitbrengt, dan is er ook een kans dat deze gewoon verschijnen kan.

Hun eerste volledige lp, ik kan niet wachten, want hun EP was fantastisch en hun losse singles ook. Heerlijke afrobeat uit London.

avatar van Mssr Renard
Vandaag de release, ik zag dat het op Bandcamp (nog) niet is vrijgegeven, maar op Soundcloud wel, maar dat is natuurlijk van slechtere kwaliteit. Bandcamp biedt een hoge resolutie download en daar wil toch op wachten.

ohmusica
Fijne muziek bij de schoonmaak, ben het wel eens met deze recensie, dit vraagt om een lekker podium.

KOKOROKO - Could We Be More (★★★): Fela Kuti's wit merk - dansendeberen.be

KOKOROKO @ Ancienne Belgique (AB): Compleet collectief - dansendeberen.be

ohmusica schreef:

KOKOROKO - Could We Be More (★★★): Fela Kuti's wit merk - dansendeberen.be

In september in Rotterdam, ik heb de kaartjes al gekocht. Ik denk dat ik wel een stuk hoger dan drie sterren uitkom, dat is mijn boekje echt een krappe voldoende. Wellicht dat deze plaat wat overgeproduceerd is en de recensent een wat rauwere sound wil. Dan had hij beter een Ill Considered plaat opgezet.

Hoe dan ook, ik wacht nog steeds op het vrijgeven van de plaat via Bandcamp.

avatar van Mssr Renard
Nou, terwijl ik dat tikte is de plaat vrijgegeven. Ik download hem direct en ben al bezig met luisteren.
Ik snap ook gelijk het commentaar, het klinkt wat loungy, ik heb meer een acid jazz (wat ik fantastisch vind) dan een afrobeat associatie bij deze sound.

De plaat teleporteert me rechtstreeks naar de jaren 90 (Jamiroquai, Incognito, Brooklyn Funk Essentials, Groove Collective), en jongens dat vind ik geweldig. Dus of het nu rauwe afrobeat is of wat meer gelickte acidjazz, dit is wat ik wil horen!

Nu nog wachten tot de LP binnen is, dan kan ik het thuis ook op volle sterkte draaien. Nu alleen nog maar meer zin in hun gig in september.

Ewà Inú is wel echt een briljante song. Mooi, subtiel, een echte koptelefoon-song.

avatar van Mssr Renard
Voor mijn gevoel is juist het eerste deel van de plaat best sterk en zakt de plaat met We Give Thanks en Good Times behoorlijk in, en met War Dance en Something's Going On kent de plaat wel weer wat fijne songs, maar ook deze kabbelen maar wat voort.

Ik vind het wel jammer, want ik had er toch wel meer van verwacht. Maar voor een wat softere acidjazz-plaat is deze plaat toch wel okay. En met name het eerste deel is gewoon erg goed.

avatar van Mssr Renard
Vandaag op lp binnen gekregen, en het is ern erg goede lp. Stil, geen kraakjes, warme sound. Brownswood levert weer kwaliteit. Mooie vormgeving ook. Zo op lp leeft de plaat wel veel meer. Het is ook een beetje een late night jazzplaat.

avatar van remcodurez
Deze band is toch wel een van mijn fijnste ontdekkingen dit jaar.

Ik kan me wel vinden in de berichten van Mssr Renard hierboven. Ik had mogelijk nog wat meer verwacht op voorhand, maar algemeen gezien is het toch een zeer fijne plaat, zowel als achtergrond muziek of als luistermuziek bij een zwoele zomeravond.

Favorieten:
We Give Thanks, Age Of Ascent

Ik heb ze zelf niet live aan het werk kunnen zien op Pukkelpop, maar had een collega sterk aanbevolen om ze live te gaan zien en zij was achteraf lyrisch over het optreden. De korte opnames die ze gemaakt had klonken alleszins tof!

avatar van Nr.4
Kokoroko in april in Eindhoven was live voor mij de teleurstelling van het jaar. Te veel een en dezelfde groove, niet overtuigende zang en alles gericht op dansen/feestpubliek.
Gelukkig is dit album meer richting rustige jazz, dat vind ik persoonlijk een veel fijnere afslag.

Nr.4 schreef:

Ben blij dat ik dan niet ben gegaan toen ik besefte dat het staanplaatsen waren in een uitverkochte zaal. Ik vermoedde al een uitgelaten, hossende zaal vol jongeren/feesters, terwijl ik als 40+er daar niet meer zo aan toe ben. Ik hoop dat ik twee jongere muziekliefhebbers wel blij heb gemaakt met de kaartjes.

avatar van ZOLTAR
Zo lang naar uitgekeken. Misschien valt het daarom zo tegen. Ik vind het maar een slappe plaat.

avatar van sj0n88
Dit album valt mij na een nagenoeg perfecte EP ook tegen. Tegen de hoge verwachtingen viel amper op te boksen, maar had toch wel iets meer/beters gehoopt. Desondanks een prima genietbare plaat.