Tedeschi Trucks Band - I Am the Moon: IV. Farewell (2022)

Blues / Rock
Label: Fantasy

1. Last Night in the Rain (4:53)
  2. Soul Sweet Song (3:55)
  3. D'Gary (6:44)
  4. Where Are My Friends? (5:20)
  5. I Can Feel You Smiling (3:47)
  6. Another Day (4:26)
avatar van Mssr Renard
De band is druk bezig geweest met een gigantisch en ambitieus project: 4 albums met 4 speelfilms die er bij horen. Alles wordt in de loop van het jaar in tussenpozen uitgebracht. Totaal gaat het om 24 nieuwe songs, geïnspireerd door een oud Perzisch liefdes-epos, en is ook gebaseerd op de pandemie en de isolatie en eenzaamheid die daaruit volgde.

De muziek is zoals altijd genre-overstijgend en ik vermoed dat er veel invloeden ook uit de Midden-Oosterse muziek is bespeuren. Het nummer Pasaquan heb ik al reeds kunnen horen op één van Fireside Sessions-albums.

Ik heb deze en de andere 3 albums reeds in de pre-order staan. Het is ook mogelijk een boxset met allevier de albums te bestellen, maar die krijg je dan pas vanaf september, en zolang kan ik gewoonweg niet wachten.

avatar van Mssr Renard
De eerste muziekvideo is alweer uit: Soul Sweet Song. Heerlijke, licht groovende soul/r&b song, erg fijn:

avatar van Mssr Renard
De vierde en laatste film:

avatar van Mssr Renard
Ik ben echt zo gek op de muziek van deze band. Dit hele project van vier albums is enorm geslaagd. Een fantastische mix van blues, rock, gospel, soul en dat alles overgoten met een jamband-sausje.

Omdat ik deze platen heb aangeschaft via hun Bandcamp-pagina, heb ik de digital hi-res varianten ter beschikking, en die klinken stuk voor stuk als een klok

In september worden de lp's gestuurd, en daar kan ik niet op wachten, zo graag zou ik die in huis hebben. Klinkt hebberig maar ik ben zo benieuwd naar het artwork en ik zou deze ook graag thuis willen afspelen.

In oktober gaan we deze fantastische band zien in Rotterdam, waarbij ik natuurlijk van harte hoop dat ze alles spelen van de gehele I am the Moon-cyclus.

Vandaag gaan alle vier de platen in de luister-rij (dat is ook zo mooi aan Bandcamp, dat je de platen achter elkaar kunt draaien).

avatar van MarkS73
Prachtig album, vooral de eerste twee nummers zijn geweldig. Ik luister de vier albums nu al een paar dagen en het is heerlijke muziek, blues, rock, soul, gospel, alles waar ik van hou zit er in. Mocht ik een puntje van kritiek kunnen bedenken dan is het dat ik soms een rauw randje mis, wat bijvoorbeeld The Cowboy Junkies wel heeft. Deze band is hard op weg om een van mijn favorieten te worden.

avatar van Zwaagje
Ambitieus project wat goed uitpakt, al heb ik nog niet alles intensief beluisterd en gezien. Eerste luisterbeurten is positief en smaakt zeker naar meer.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Tedeschi Trucks Band - I Am The Moon I-IV - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Tedeschi Trucks Band - I Am The Moon I-IV
Zo ongeveer in één keer meer dan twee uur muziek uitbrengen die er toe doet is maar weinig bands gegeven, maar Tedeschi Trucks Band slaagt er op het uit vier delen bestaande I Am The Moon absoluut in

Ik was al onder de indruk van de vorige albums van Tedeschi Trucks Band, maar de Amerikaanse band overtreft zichzelf met het zeer ambitieuze project I Am The Moon. In een maand of drie tijd verschenen vier albums met een totale speelduur van ruim twee uur en het is ruim twee uur genieten. De 12-koppige band uit Florida kan binnen de Amerikaanse rootsmuziek met zo ongeveer alles uit de voeten en speelt fantastisch. In muzikaal opzicht is het smullen, maar ook in vocaal opzicht maakt de band en vooral Susan Tedeschi flink wat indruk. I Am The Moon staat ook nog eens vol met geweldige songs, waarin het nodige muzikale vuurwerk is te horen, maar waarin de songs met een kop en een staart niet worden vergeten. Wat een fascinerend en indrukwekkend project.

Ik heb tot dusver nog geen aandacht besteed aan I Am The Moon van Tedeschi Trucks Band. Het eerste deel van dit lijvige project, dat bestaat uit vier albums en vier bijbehorende films, verscheen al in juni, maar met de release van het laatste album deze week is voor mij de tijd gekomen om stil te staan bij dit ambitieuze project.

I Am The Moon: I. Crescent, I Am The Moon: II. Ascension, I Am The Moon: III. The Fall en I Am The Moon: IV. Farewell zijn samen goed voor 24 tracks en maar liefst twee uur en tien minuten muziek. Ik was erg onder de indruk van de vorige albums van Tedeschi Trucks Band, waarop de 12-koppige band de pannen van het dak speelde. Dat doet de band ook op I Am The Moon, dat zowel in muzikaal als in vocaal opzicht van een ontzettend hoog niveau is.

Tedeschi Trucks Band ontstond een jaar of twaalf geleden in Jacksonville, Florida, waar Susan Tedeschi en Derek Trucks besloten om de krachten te bundelen. Beiden hadden er op dat moment al heel wat jaren in de muziek op zitten, laatstgenoemde onder andere in The Allman Brothers Band, en dit gold ook voor de andere muzikanten die werden gerekruteerd.

I Am The Moon, dat is gebaseerd op een Perzisch gedicht uit de twaalfde eeuw, is een album dat vooral Amerikaanse rootsmuziek bevat. Binnen dit genre kan de band uit Florida alle kanten op. I Am The Moon verwerkt invloeden uit de blues, soul, gospel, country en jazz, maar ook invloeden uit de Southern rock en de wereldmuziek hebben hun weg gevonden naar het album, al heb ik laatstgenoemde invloeden wel eens duidelijker gehoord.

Tedeschi Trucks Band staat bekend als een stel podiumbeesten en dat hoor je op I Am The Moon, waarop niet alleen geweldig wordt gemusiceerd, maar waarin de band ook laat horen dat het de kunst van het jammen uitstekend verstaat. Alle muzikanten op de band verdienen lof voor de fantastische muziek, maar met name het gitaarwerk op I Am The Moon is fantastisch. Door de relatief lange songs is er alle tijd om uitgebreid te soleren, wat een indrukwekkende serie geweldige gitaarsolo’s oplevert.

I Am The Moon is een conceptalbum, maar het verhaal haal ik er zelf niet 1-2-3 uit. Het is wat mij betreft geen probleem met zoveel uitstekende songs vol muzikaal vuurwerk. Tedeschi Trucks Band jamt er zo nu en dan flink op los, maar het is fraai hoe de spanning wordt opgebouwd in de songs, waardoor je echt geen moment het idee hebt dat je naar jams zonder kop of staart aan het luisteren bent. Steker nog, Tedeschi Trucks Band grossiert op I Am The Moon in verrassend toegankelijke songs.

In muzikaal opzicht staat het allemaal als een huis en klinkt het dankzij de blazers lekker vol, maar ook in vocaal opzicht levert de Amerikaanse band op I Am The Moon fraai werk. Susan Tedeschi is niet alleen een geweldige gitarist, maar maakt ook in vocaal opzicht indruk met haar doorleefde stem, zeker wanneer deze wordt gecombineerd met die van de andere zangers van de band.

Vier albums tegelijk uitbrengen leek me op voorhand teveel van het goede, maar Tedeschi Trucks Band slaagt er in om het niveau hoog te houden en heeft bovendien vier albums afgeleverd die zeker niet precies hetzelfde klinken (zo klinkt I Am The Moon: II. Ascension duidelijk traditioneler dan de andere albums).

Dat Tedeschi Trucks Band bestaat uit een aantal topmuzikanten zal niemand ontkennen, maar dat levert nog niet noodzakelijkerwijs een album op dat je ook raakt. I Am The Moon raakt me absoluut en het aantal favorieten tussen de 24 songs op de albums groeit gestaag. I Am The Moon leek op voorhand een wel erg ambitieus of zelfs pretentieus project, maar het is de voorlopige kroon op het werk van Tedeschi Trucks Band. Erwin Zijleman

avatar van erwinz
Hoi erwinz. Foutje in je stuk. Derek Trucks zingt niet (zelfs geen backing). De zangers die de lead nemen zijn naast Susan: toetsenist Gabe Dixon, achtergrondzanger/gitarist Mike Mattison en achtergrondzanger Mark Rivers. Alecia Chakour zingt harmoniëen maar heeft nergens een lead-rol.

Op dit vierluik treden met name Gabe Dixon en Mike Mattison wat meer op de voorgrond als leadvocalist op enkele songs.

Thanks, verkeerde info gebruikt

avatar van Zwaagje
Ik ben helemaal om. Inmiddels de muziek én film een aantal keren beluisterd en gezien. Werkelijk subliem. Voorlopig 4.5* maar zit dicht tegen de maximale score aan. Jammer dat de vinyl box set is uitverkocht.

Zwaagje schreef:

Ik heb de vier lp's ge-preordered, maar niet de box. De vier lp's zullen binnenkort wel binnenkomen.

Volgende keer waarschuw ik je op tijd.

avatar van blaauwtje
Van de week teruggekomen van vakantie, lag die keurig op de tafel te wachten, de vierde en laatste uitvoering van het vierluik , The Moon. Nu een aantal keren beluisterd, wederom niet teleurgesteld, moeilijk te bepalen welke van de vier de beste is, ze vormen een coherent geheel, en zijn toch ook weer prima los te beluisteren.

Deze laatste uitvoering staat weer bol van goede en pakkende composities, deze keer voornamelijk met Susan Tedeschi als leadzangeres, een van Mike Matteson en een met Gabe Dixon als tweede lead vocalist.

Dit project mag als zeer geslaagd de boeken in gaan, vier vrij korte edities en 4 films( welke ik niet heb gezien) , volgende week de release van de vinyl uitvoeringen, volgende maand in concert, laat maar komen.

blaauwtje schreef:

In Rotterdam? Dan kunnen we naar elkaar zwaaien.

Fijn dat het geheel zo bevalt. Voor mij is het gehele vierluik dé plaat van het jaar geworden. Ik ben ook echt benieuwd naar de afwerking van de vinylle exemplaren.

avatar van Zwaagje
En dan zijn "eindelijk" alle vier de albums binnen. De helft bezorgd door de Kerstman en de andere helft van mijn zakgeld; goede verdeling. Na een aantal luisterbeurten reden om voor de volle mep te gaan. Wat een geweldig project en uitmuntende muzikanten.

avatar van Broem
Ook hier het vierluik op vinyl binnen. Nog eens lekker voor gaan zitten de afgelopen dagen. Prachtige albums. Het lijkt allemaal op elkaar maar dat is niet erg als het goed is Fraaie aanwinst in mijn platencollectie. Die gaan de komende tijd nog niet de platenkast in maar blijven dicht bij mijn draaitafel.

Alle vier goed. Blijft groeien met de tijd

avatar van gaucho
Ik ben er ook wel van onder de indruk. En hoewel de vier afzonderlijke LP's voordelig geprijsd zijn, waren, kost het setje toch nog altijd minimaal zestig euro. Het lijkt me een kwestie van tijd voordat deze set (vier keer ongeveer een half uur muziek) een keertje op een dubbel-CD verschijnt. Call me a cheapskate, maa daar hoop ik toch op. Hoewel de hoezen - voor mij vaak een overweging bij eventuele vinyl-aanschaf - er wel prachtig uitzien, dat moet gezegd.

avatar van Kos
Kos
De 4 LPs zijn samen 60 euro?

Kos schreef:
De 4 LPs zijn samen 60 euro?

De lp's kwamen één voor één uit en kostten volgens mij nog geen 20 euro per stuk. Op dit moment (schijnbaar geen succes) zie ik ze al in de afprijsbakken staan voor rond de 15 euro per stuk (goedkoper dan de cd) die rond de 18 euro kost op dit moment.

Dus ja, 4 keer 15 is 60 euro. Maar ze waren als pre-order toch wel duurder (ook omdat ze toen nog import waren). Ik schaam me bijna voor mij inhaligheid en ongeduld van toen.

avatar van Kos
Kos
Aha dank, 60 euro vind ik wel een mooie deal eigenlijk.

avatar van Mssr Renard
Ik ben benieuwd naar je recensies/oordelen over dit vierluik.

avatar van gaucho
Voor zover je ze zelf nog niet gevonden had:

Overal zo'n beetje dezelfde prijs momenteel, zowel voor de CD's als voor de LP's.