Blondie - Against the Odds 1974-1982 (2022)

Label: Capitol

27. I'll Never Break Away from This Heart of Mine (Pretty Baby) [Take 1]
  28. Hanging on the Telephone [Mike Chapman Demo]
  29. Will Anything Happen [Instrumental]
  30. Call Me
  31. Spaghetti Song (Atomic Pt. 2)
  32. Die Young Stay Pretty [Take 1]
  33. Underground Girl
  34. Union City Blue [Instrumental]
  35. Llámame
  36. I Love You Honey, Give Me a Beer (Go Through It)
  37. Live It Up [Giorgio Moroder Demo]
  50. Theme from Topkapi [Home Tape]
  51. The Hardest Part [Home Tape]
  52. Ring of Fire [Home Tape]
avatar van RonaldjK
De voorbije maanden ben ik in de catalogus van Blondie tot 1982 gedoken. Nu die ontdekkingsreis is afgerond, verschijnt deze verzamelbox. Dit in diverse versies: als 3-cd en 4-lp met "slechts" de bonusliedjes plus boek, voor degenen die de reguliere albums uit de jaren '76 - '82 al hadden. Bovendien zijn er de uitgebreidere versies, te weten 8-cd en 12-lp. Hierop bovendien de reguliere albums uit die jaren en maar liefst twee boekwerken, zoals een promofilmpje toont. Vertrouwenwekkend is dat de keuze voor de extra's is gemaakt door zangeres Deborah Harry en gitarist Chris Stein.
Je kunt dus heel veel (zo'n 330 euro) of juist minder (nog altijd iets meer dan 50 euro) uitgeven, al naar gelang je voorkeuren voor de hoeveelheid muziek, de hoeveelheid boeken en de keuze cd of vinyl. Of je doet zoals ik en houdt het bij streaming, daarmee de boekwerken missend.

De tracklijst die MuMe hierboven toont, betreft de bonusversies, die op chronologische volgorde zijn gezet. Het zijn er veel, waarbij je regelmatig vrolijk wordt! In mijn geval vooral van het eerste deel, waar we terugreizen naar 1974. Hier klinkt namelijk tintelfrisse new wave, nog voordat die term was uitgevonden.
Je hoort demo-, oer-, klad- en alternatieve versies van bekende en minder bekende liedjes. Gitaarversies van latere discohits, anderstalige versies van hun Engelstalige hits, instrumentale versies of liedjes met niet Harry maar een man op zang. Stein? Kijk, nóu mis ik die boekwerken!
En dan zijn er de buitenbeentjes: Harry die de mist ingaat in het intro van X Offender plus een reclamespotje voor Autoamerican. Mijn grootste favoriet is Moonlight Drive, oorspronkelijk van The Doors. Er zijn meer briljantjes aan te wijzen: afsluiter Ring of Fire bijvoorbeeld, oorspronkelijk van Johnny Cash.

Sympathiek van band en platenmaatschappij dat ze rekening houden met de trouwe fans en hen niet verplichten om materiaal wat allang in hun bezit was, opnieuw te kopen. Al lijkt mij de keuze lastig met die boekwerken erbij. Dat Blondie een heel fijn bandje was, is hier weer eens onomstotelijk bewezen.

avatar van metalfist
Ik ben nog in blijde verwachting van de 8CD boxset die morgen geleverd zou worden. La g getwijfeld tussen de vinyl of de CDs maar de driedubbele prijs van de vinyl kon ik voor mezelf niet verantwoorden. Ik ben dus wel voor de full experience gegaan qua content aangezien ik toch enkel maar Plastic Letters op CD heb en Parallel Lines op vinyl. Wel erg benieuwd naar de vele extra's maar dat lijkt me wel goed te zitten.

Weinig animo wel voor deze toch wel monumentale boxset van Blondie?

avatar van metalfist
Ondertussen is die geleverd en wat een heerlijke set! Beetje jammer van die papieren flap die volgens mij snel beschadigd gaat geraken, maar verder weinig op aan te merken. CDs zitten netjes weggeborgen aan de zijkanten en het boek is imposant groot. Toch iets groter qua hoogte dan de gemiddelde vinyl, aangenaam verrast en meteen maar eens het debuut door de boxen aan het jagen!

avatar van metalfist
Ik heb lange tijd getwijfeld tussen het aankopen van de CD-variant van deze Against the Odds of om toch voor de vinylversie te gaan. Wat uiteindelijk de doorslag gaf, was het feit dat de tracklist exact hetzelfde is en dat het vinyl het driedubbele van de prijs was. Toch blijkt achteraf gezien niet alles exact hetzelfde te zijn. De inhoud wel, laat dat duidelijk zijn. De LPs zijn zo opgedeeld dat je telkens het studioalbum hebt en de bonustracks staan telkens op aparte LPs. Niet moeilijk dan ook dat het vinyl zo prijzig is, want de tracks van Plaza Sound, Parallel Beats, Coca Cola, Home Tapes en de Unreleased 7" worden bij de CDs gewoon verspreid als bonustracks op de studioalbums. Enkel Out In The Streets (de 10" Out-takes & Rarities) zijn ook een apart schijfje bij de CDs. Beetje jammer als je het mij vraagt omdat ik soms wel gewoon zin heb om ofwel een album te draaien ofwel om de bonustracks te luisteren.

Want die bonustracks zijn wel erg interessant trouwens. Veel alternatieve versies waar je misschien niet altijd even goed het verschil hoort, maar er zijn er genoeg die net dat beetje extra geven. X-Offender waar Debbie Harry de intro upfuckt, een versie van Denis met een alternatieve Franse strofe en ga zo maar verder. Veel van dit materiaal is wel al eens in de een of andere hoedanigheid verschenen. Zo staan Poets Problem en Scenery bijvoorbeeld ook op de reissue van Plastic Letters, maar er zit ook genoeg materiaal tussen dat nog niet eerder gereleased was. Naar het schijnt zouden dat 36 van de 124 tracks zijn, maar ik heb het alvast niet geteld. Neen, ik was teveel aan het genieten van songs zoals die heerlijke versie van Moonlight Drive. Een nummer dat in de originele uitvoering (van The Doors) al een geweldig nummer is, maar deze versie van Blondie is punkiger, rauwer, meer met een hoek af en ik ben er zot van. Beetje jammer dus van de aankleding, maar de inhoud is wel uitmuntend.

En dat kan ook van heel de aankleding gezegd worden, want wat een geweldig boek zit hier ook nog eens bij! Prachtige foto’s (inclusief een grote foto van die hoes van The Hunter waarop het kapsel van Debbie Harry werkelijk ontploft lijkt te zijn, I love it) en ook veel interviews, anekdotes, … Die grijze achterflap heb ik ondertussen wel zelf vastgemaakt met een stukje dubbelzijdige plakband. De box wordt namelijk frequent uit de kast gehaald en ik vrees dat dat papier anders al wel gesneuveld was geweest. Voor eenieder die de studioalbums van Blondie al in huis hebben, je kan ook gewoon gaan voor de bonus tracks edities. Zelden een groep geweten die op die manier aan hun trouwe fans denken, want ik kan me voorstellen dat de die-hard Blondie fan de reissues al jarenlang in huis heeft. Voor mij kwam het mooi uit om praktisch alle studioalbums nu in huis te hebben + een hele hoop extra’s + een mooi boekwerk. Het vinyl vind ik nog altijd pokkeduur, maar ik ben erg blij met de CD-boxset.