Lewis Taylor - NUMB (2022)

Pop / Soul

8. Is It Cool (5:30)
  9. Nearer (5:44)
  10. Being Broken (4:57)
avatar van Minneapolis
Bedankt Mausie voor toevoegen.
Toch nog een nieuw album van deze zanger en multi-instrumentalist na al die jaren. En ik wist niet dat de release al zo snel zou zijn.
Zal het net zo goed zijn als zijn debuut ui 1996? Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ik zou het fijn vinden als het iets van die trihpopperige sound zou bevatten met wederom donkere ritmes, koortjes en gitaarwerk. II en de Stoned albums waren lichter en bevatten nog wel wat mooie losse nummers maar waren minder sterk als geheel en niet zo samenhangend. Final hour is alvast alleraardigst en Numb tegenvallend.. We gaan het horen.

avatar van vinylbeleving
Hij staat op Spotify hoor, en dat terwijl de release staat aangekondigd op 22 juli?
Enfin, hij is te beluisteren.

Eerste luisterbeurten vielen wat tegen, maar hij begint nu te landen. Het album is wat minder triphop dan zijn bejubelde debuut, en wat licht en zoetig op het eerste gehoor. Gebleven zijn de koortjes, en de wendingen halverwege de nummers. Een nummer als Brave Heart klinkt me wat te melig in de oren qua melodie en lyrics, maar heeft wel weer een prachtige finale. Zo zijn er meer momenten dat ik opveer ( Is It Cool en Please) Hier en daar is er ook wat meer gitaarwerk te horen. De productie is een smaakdingetje en mij soms wat glad, maar de man kan goed muciseren. Al met al een echte muzikantenplaat die z'n parels niet meteen prijsgeeft, maar ik ben er blij mee!
Na 18 jaar gewoon met een nieuw album komen, en verder gaan waar je gebleven was, ik vind het knap.

avatar van Minneapolis
Kort eerste oordeel na een paar keer luisteren; alleen het laatste nummer heb ik moeite mee, en Nearer en Please doen het ook nog niet echt voor me. De rest nu al mooi, en daar kom ik later in meer detail op terug. Ik ben er blij mee. (yes) It is cool!

Minneapolis schreef:

En hoe bevalt NUMB nu Minneapolis? Ik merk dat hoe meer tijd ik het album geef, hoe mooier hij wordt . Het is een cliché, maar het is echt een groeier, zeker omdat sommige nummers in eerste instantie niet lekker lopen, maar juist bij het beluisteren opvalt hoe mooi de akkoordprogressies van Taylor weer zijn.
Zo jammer dat er totaal geen interesse voor zijn muziek op Mume en daarbuiten blijkt te zijn. Hij krijgt ook na jaren van stilte voor zijn comeback zo weinig waardering. Echt zonde voor een muzikant met zo veel talent!

avatar van Minneapolis
Ik vind het een erg mooie plaat vinylbeleving, maar door drukte heb ik überhaupt even heel weining geluisterd (alleen wat shuffle lijstjes), dus ook deze niet. Ja, ik ben het volledig met je eens wat betreft de aandacht en erkenning. Aan de andere kant, ik heb 10 jaar zijn debuut gedraaid voor ik er ooit iemand (afgezien van een paar vrienden) over Lewis hoorde. Het zal zijn lot zijn, als is het met dat debuut nog redelijk goed gekomen.
Being Broken blijft lastig, maar verder vind ik het een mooi en redelijk afwissend album geworden dat inderdaad steeds verder groeide. Een blijvertje ook. Na ontvangen van het cdtje zal ik wat dieper op de afzonderlijke nummers ingaan.

Grrrrr... Er is geen fysieke uitgave verkrijgbaar! Ergerlijk..

edit 2: vanaf 26 augustus wél op cd volgens Bandcamp.

avatar van Reijersen
Met zijn fantastische debuut uit 1996 wist multi-instrumentalist en megatalent Lewis Taylor volledig te overtuigen. Heeft hij dat nog steeds in zich, toch alweer 27 jaar later? De muziek op dit Numb is vrij timide en ingetogen. Ik heb vaak een link met bijvoorbeeld een Sade. Daarmee omschrijf ik denk ik de vibe wel goed. Er zijn natuurlijk wel wat verschillen tussen de nummers. Op Feels So Good valt bijvoorbeeld het gitaartje op, Worried Mind is hypnotiserend, Brave Heart is dan juist meer in de 80’s blijven hangen. Het is best een lekkere plaat die het over gehele linie niet haalt bij dat eerder genoemde debuut, maar het is zeker geen slechte plaat. Er staat gewoon vooral prettige muziek op.

avatar van vinylbeleving
Toch wel een album dat ik vaak luister bijna een een jaar naar dato. Het album is echt slow grow album. Het zijn ogenschijnlijk simpele liedjes die toch wel uitstekend in elkaar steken, en waarbij met name opvalt wat een sterke composities Taylor kan schrijven. Vooral de gitaarpartijen vind ik echt sterk, zoals op Nearer en Is it Cool. Op Please, dat halverwege een totaal andere wending krijgt en op Brave Heart wordt er echt goed gemusiceerd. Over twee weken is dit album ook op vinyl aan te schaffen, hij staat al in de pre order. Nu maar hopen op wat live shows, want wil de man ook wel eens live aan het werk zien.