Chris Forsyth - Evolution Here We Come (2022)

Rock / Electronic
Label: No Quarter

1. Experimental & Professional (8:19)
  2. Heaven for a Few (5:36)
  3. Bad Moon Risen (4:48)
  4. You're Going to Need Somebody (4:05)
  5. Hey, Evolution (5:16)
  6. Long Beach Idyll (6:50)
  7. Robot Energy Machine (14:14)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Chris Forsyth - Evolution Here We Come - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Chris Forsyth - Evolution Here We Come
Gitaarwonder Chris Forsyth staat ook op Evolution Here We Come weer garant voor spectaculair en wonderschoon gitaarwerk, dat is verpakt in lange en instrumentale maar ook verrassend toegankelijke songs

Chris Forsyth duikt met enige regelmaat op in jaarlijstjes, maar is bij het grote publiek nog niet erg bekend. Zijn muziek krijgt vaak het label avant garde opgeplakt, maar de Amerikaanse muzikante laat zich vaker beïnvloeden door rockmuziek in alle soorten en maten. Echt makkelijk maakt Chris Forsyth het je niet met voornamelijk instrumentale en vaak lange tracks, maar iedere muziekliefhebber die zich openstelt voor avontuurlijke muziek met een hoofdrol voor dynamisch, veelkleurig en virtuoos gitaarspel, krijgt ook met Evolution Here We Come van Chris Forsyth weer een indrukwekkend en fascinerend mooi album in handen. Het is absoluut even wennen, maar ach wat wordt het vervolgens mooi.

Solar Motel van Chris Forsyth haalde ik helemaal aan het eind van 2013 uit een aantal aansprekende jaarlijstjes. Het album stond niet voor niets in deze jaarlijstjes, want Solar Motel bleek een buitengewoon fascinerend album. Instrumentale albums met een beperkt aantal lange tracks maken het de luisteraar meestal niet makkelijk en dat deed ook dit album niet, maar het etiket avant garde vond ik toch niet helemaal passend.

Chris Forsyth liet zich op Solar Motel beïnvloeden door psychedelica en progrock, maar ook door Americana en swamprock, wat een veelkleurig album opleverde. De muziek van de Amerikaanse muzikant stond bol van de invloeden en imponeerde met fantastisch gitaarwerk. Het is gitaarwerk dat hier thuis bijna iedereen, inclusief de kat, de gordijnen injoeg, maar ik vond het prachtig.

Chris Forsyth maakte vervolgens een aantal albums met The Solar Motel Band, waarvan ik The Rarity Of Experience uit 2016 en Dreaming In The Non-Dream uit 2017 oppikte. Het zijn albums die misschien net wat toegankelijker waren dan Solar Motel, maar het gitaarwerk van Chris Forsyth was ook op deze albums van een buitenaardse schoonheid.

De muzikant uit Philadelphia, Pennsylvania, keerde vorige week terug met het weer alleen onder zijn eigen naam uitgebrachte Evolution Here We Come. Het is een album dat ik, net als zijn voorgangers, een tijdje op me in heb laten moeten werken, maar inmiddels ben ik volledig overtuigd van de schoonheid van het nieuwe album van Chris Forsyth.

De Amerikaanse muzikante maakte zijn nieuwe album met een aantal gelouterde muzikanten, die nog wat gitaren en bas en drums toevoegen aan alle gitaarcapriolen van Chris Forsyth. Extra gastmuzikanten voegen nog een hele batterij keyboards, pedal en lap steel en fluit toe aan het volle geluid op het album, terwijl in één van de tracks ook zang en achtergrondvocalen zijn te horen, wat overigens direct een vrij rechttoe rechtaan gitaarsong oplevert.

De songs op het album zijn dit keer wat compacter en variëren in lengte van vier tot ruim 14 minuten, maar het album laat zich ook beluisteren als één lange luistertrip. De muziek van Chris Forsyth is ook op zijn nieuwe album weer zeker niet alledaags, maar ik vind ook Evolution Here We Come zeker niet ontoegankelijk. De muzikant uit Philadelphia laat zich ook dit keer beïnvloeden door een heel assortiment aan rockvarianten, wat een serie songs vol dynamiek oplevert.

De muziek van Chris Forsyth is echter ook zeer melodieus en het gitaarwerk is ook deze keer van een bijzondere schoonheid. De wolken elektronica voegen een bijzondere dimensie toe aan al het gitaargeweld. Als liefhebber van popsongs met een kop en een staart is het wel even wennen, maar als je eenmaal uit de voeten kunt met de bijzondere muziek van Chris Forsyth, is Evolution Here We Come een album waarop je bijna eindeloos nieuwe dingen blijft horen en waarop ook met enige regelmaat flarden uit de rijke historie van de rockmuziek opduiken.

Evolution Here We Come zal, net als zijn voorgangers, waarschijnlijk slechts in zeer kleine kring aandacht trekken, maar muziekliefhebbers die niet bang zijn voor muziek die zich wat buiten de vaste kaders beweegt, moeten dit fascinerende en kwalitatief hoogstaande album zeker eens proberen. Erwin Zijleman