YG - I GOT ISSUES (2022)

2. Baby Momma (2:43)
  3. Toxic (3:33)
  4. Maniac (2:46)

met Hit-Boy

5. How to Rob a Rapper (3:32)

met Mozzy en D3szn

13. Alone (2:38)
  14. Killa Cali (3:35)
avatar van Yestsida
Pff, lekker album hoor.

We zijn al ettelijke jaren verwijderd van My Nigga en nog verder van Toot It and Boot It, ik denk niet dat iemand toen dacht dat YG zo'n, relatief, lange carrière zou genieten. I Got Issues is het zesde soloalbum van de West Coast-rapper en tevens zelfs ook het zesde op Def Jam. Zijn collaboratiealbum met Mozzy vorig jaar kon me maar matig boeien, wegens een aantal redenen waaronder zijn collega, maar dit is een ware return to form. Dit is zijn beste album sinds Still Brazy naar mijn mening!

In de kleine 50 minuten dat dit album duurt schotelt YG ons een gevarieerd gerecht voor. Denk aan onvervalste West Coast-bangers als de titeltrack, Baby Momma en Maniac, een heerlijke single dat Mary J. Blige samplet en de gouden jaren van R&B doet heropleven in de vorm van Toxic, een meer bescheiden reïncarnatie van de 50 Cent-klassieker How to Rob wat me toch ongemakkelijk kan maken omdat het wel hard doet denken aan hoe Pop Smoke om het leven gekomen is, een heerlijk latin beïnvloedde I Dance of een meer introspectief en gevoeliger nummer (voor YG-begrippen) als Sober: alles is hier.
Dit album kan ik maar moeilijk neerleggen, genieten doe ik hier volop van!

Rappers als Mozzy en D3szn vind ik niet misstaan op een project als dit maar iets speciaals laten ze niet horen. J. Cole was een verrassende gastartiest en ook hij doet het goed al heb ik zeker niet het gevoel dat hij YG en Moneybagg Yo er uit rapt op Scared Money, iets wat je misschien toch wel mag verwachten? Het melodische van Roddy Ricch en Post Malone is een match made in heaven op die beat van Sober. De grootste verrassing krijgen we echter op No Weapon, een collaboratie tussen YG en NY-legende Nasir Jones! YG houdt zich wat mij betreft staande tegen God's Son maar wat klinkt Nas toch fenomenaal op zo'n instrumentatie. Hopelijk laat hij Hit-Boy even voor wat het is en duikt hij weer de studio in met meerdere producers voor een volgend album.

Telkens opnieuw ben ik verrast over het feit dat YG met een heel solide project op de proppen komt. Hij is één van de weinige moderne rappers dat het Westkust-gevoel zo naadloos naar voren brengt op zo'n hoog niveau. Wat mij betreft zijn My Krazy Life en Still Brazy moderne klassiekers, die laatstgenoemde is mijn favoriete project van YG, en zoals eerder aangegeven komt I Got Issues er voor mij meteen achter!

Dikke 4*