Apollo Brown & Philmore Greene - Cost of Living (2022)

Label: Mello

1. Consequences (1:16)
  2. Nice to Meet You (3:24)
  3. Keep Goin' (3:26)

10. This Is Me (3:24)
  11. Free (3:24)
  12. Just Imagine (3:25)
  13. Promises (3:24)
  14. It's Different (3:24)
  15. Where's the Love (3:36)

met Rashid Hadee

avatar van Osiris Apis
Hier ben ik benieuwd naar! Philmore Greene kende ik nog niet, maar klinkt erg fijn als mc (zijn stem, rustige flow en storytelling).
De singles Time Goes (met kenmerkende Apollo Brown beat), Paradise en Steep Life vind ik stuk voor stuk goede nummers.

avatar van ForWhomThePeteTolls
Fijn album, lekker soulful en jazzy zoals we van Apollo gewend zijn. MC is prima, content is prima geen vervelende drugsraps zoals die in overvloed te horen zijn tegenwoordig. Dit is op de rand van mijn muziekjaar (1-12 tot 30-11) een heel fijne verrassing waar ik niets over gelezen had. Vond hem op mijn favo blog en ben zeer plezierig verrast. Ik ben over het algemeen wel scheutig met sterretjes (in mijn tijd had je nog mics!), maar dit gaan er wel 4 worden. Top 10 van 2022? Jazeker!

avatar van Silky & Smooth
Philmore Green is een fijne, maar onopvallende rapper. Apollo produceert inderdaad zoals we gewend zijn. Het feit dat hij zijn trucje vaak herhaald is voor mij vaak hit-or-miss. Hier is het in principe raak, maar er mag soms wel wat meer pit in. Prima album, maar helaas (weer) niet meer dan dat...

Silky & Smooth schreef:

Onopvallend in een fijne manier voor mij, geen rare excentrieke stem maar ook geen slechte lyricist. Vind het wel een compleet album, hoor liever dit dan zo'n uitstapje dat Apollo maakte met een R&B artiest... Apollo zijn signature sound is zeker raak hier, voor mij tenminste... Ben wel benieuwd wat voor pit je erin had gewild? Ik vind het best wel een gevarieerd album qua producties (zeker voor Apollo), ik ben fan. Dit is mijn album van het jaar gok ik. Ga dadelijk voor de derde keer luisteren... Eventjes snel ook nog even bestellen!

avatar van Nr.4
ForWhomThePeteTolls schreef:

Vraagje: wat is de reden van het muziekjaar van 1-12 tot 30-11 laten duren? Met oog op jaarlijstjes bedacht ofzo?

Vandaag het album over wat crappy boxjes op het werk geluisterd, maar zelfs dan klonk het nice. Apollo Brown die gewoon doet waar hij goed in is, dat mag ik altijd wel. Philmore Greene kende ik nog niet, heeft voor mij niet echt de x-factor zeg maar (gebaseerd op de paar singles gewoon een toffe mc), zoals eerdere partners waar AB een album mee maakte dat vaak wel hadden. Maar goed, eerst maar eens een paar keer de hele plaat goed beluisteren.

Nr.4 schreef:

Nou ja voor mezelf hey. Omdat als een album in December uitkomt je niet echt de tijd hebt om het te laten inwerken... Tenminste als het echt bijzonder is! Plus dat ik meestal wel een maandje achterloop met releases checken. Gelukkig heb ik wat mensen die voorwerk doen en mijn smaak kennen. Natuurlijk neem ik albums uit December mee voor jaarlijstjes, maar het is lastig. Omdat vaak je kijk op een album kan veranderen naarmate je het vaker luistert... Als er op 29 december een banger van een plaat uitkomt, hoe wil je dat eerlijkheidsgehalve de plaat van het jaar noemen. Die 2x dat je het hebt kunnen horen. Die Apollo joint is gewoon outstanding imho. Vind er alles aan kloppen, en heb dit jaar veel toffe projecten gehoord maar deze gaat het gevoelsmatig winnen.

avatar van Silky & Smooth
ForWhomThePeteTolls schreef:

Apollo is een uitstekende producer, maar ik vind zijn uitstapjes qua sound zelden tof. Dus dan blijven alleen de album met zijn signature sound over. Het gevaar daarvan is dat het klinkt als een trucje en dat hij sommige samples hergebruikt. Zijn sound is eigenlijk altijd prettig om naar te luisteren, maar hij moet wel all-out gaan wil ik het echt goed vinden. Voorbeelden daarvan zijn Ugly Heroes, Clouds, Trophies, Dice game en, mijn favoriet, The Easy Truth. Bombastische, triomfantelijke producties met dikke blazers.

Een andere kwaliteit van hem is dat hij vaak goede, maar onopvallende rappers als Skyzoo, Verbal Kent en Red Pill heel goed uit de verf kan laten komen. Alleen als zijn producties dan niet topnotch zijn (voor mij althans) dan klinkt het én als een herhaling van zetten qua sound én de goede rapper blijft onopvallend. Hier is dat laatste het geval. Philmore Greene ligt prima in het gehoor en heeft goede teksten, maar daar is ook alles mee gezegd. Hij heeft echt niks extra's dat hem speciaal maakt en dat speelt toch ook wel mee.

Ik moet wel zeggen dat de eerste indruk wel verrassend lekker was. Ik was al druk op zoek naar de LP, maar na meerdere sessies is die drang volledig verdwenen.

avatar van Kos
Kos
Silky & Smooth schreef:

Ik had het niet beter kunnen omschrijven